واردات خودروهای دست دوم در چه شرایطی به نفع مردم خواهد بود؟

از دست ندهید

در شرایطی که حقوق و تعرفه واردات خودرو صفر درصد باشد، واردات خودروهای دست دوم به نفع اکثر اقشار جامعه خواهد بود، در غیر اینصورت، طرح با شکست روبرو خواهد شد.

با ۴۰ میلیون تومان می شود تویوتا کمری سوار شد

بیت ران – بهنام زهره وند: مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با بیت ران، درباره طرح واردات خودروهای دست دوم می گوید: در صورتیکه تعرفه واردات خودرو را صفر درصد در نظر بگیریم، مردم به جای هزینه ۴۰ میلیون تومانی برای خرید پراید مثلا می توانند یک خودروی تویوتا کرولا یا تویوتا کمری مدل ۲۰۱۵ را سوار شوند. اما اگر تعرفه ها مثل گذشته دریافت شود این طرح به درد عده کمی از مردم می خورد و به احتمال زیاد با شکست روبرو خواهد شد، چون افراد ثروتمند که خودروی دست دوم سوار نمی شوند، افراد کم درآمد هم که سرمایه برای خرید این خودروها ندارند، پس عده کمی از مردم می توانند این خودروها را خریداری کنند. برای همین دولت باید یک ساز و کار معقول را پیش بینی کند.

با واردات خودروهای دست دوم مردم ماشین های روز دنیا را سوار می شوند

از نظر وی واردات خودروهای دست دوم مزایای زیادی برای مردم به همراه خواهد داشت، از جمله این که با کمترین هزینه می توانند ماشین های روز دنیا را استفاده کنند. وقتی در خود کشورهای خارجی، خودرو پس از یک سال مصرف ۳۰درصد افت قیمت دارد، یقینا ورود این خودروهای دست دوم به نفع مردم است و هزینه خرید خودرو را پایین می آورد. اما این که ساز و کار این امر چگونه خواهد بود، یقینا دولت ساز و کاری برای آن نخواهد داشت. البته باید از این اتفاق جلوگیری کنیم که به عنوان کاهش هزینه خرید خودروی مردم، دوباره یک رانت یا راهی برای سو استفاده ایجاد نکنیم که بعدها از آن پشیمان شویم.

دادفر می‌گوید: فکر می کنم بهترین راه برای این که مردم به خودروهای دست دوم دست پیدا کنند، البته اگر واردات آن آزاد شود، این است که هر ایرانی بعد از سن ۱۸ سال، هر ۱۰ سال یک بار حداقل بتواند خودش یک خودرو انتخاب کند؛ چه صفر کیلومتر چه دست دوم، چه خودروی داخلی چه خودروی خارجی، یعنی این امتیاز را هر فرد ایرانی باید داشته باشد که بتواند مثلا در خارج یک خودرو انتخاب کند و وارد کند. البته به نام خودش و بدون امکان نقل و انتقال به دیگری که جلوی سو استفاده برخی افراد را بگیرد.

 

*در چه شرایطی قیمت‌های غیرواقعی فعلی در بازار خودرو می شکند؟

*واردات دسته‌دوم‌های ژاپنی خیلی هم بد نیست!

 

حداکثر قیمت بهترین مدل خودروهای سانگ یانگ ۸۰ میلیون تومان است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می گوید: این مشکل ماست که خودروهای رده پایین را تبدیل به خودروهای لوکس می کنیم، این مشکل را خودمان باید حل کنیم، مثلا حداکثر قیمت بهترین مدل خودروهای سانگ یانگ ۸۰ میلیون تومان است. در صورتیکه الان تا ۴۰۰ میلیون تومان هم عرضه می شود، یا خودروی سانتافه، خودرویی در کانال قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است اما متاسفانه الان تا ۱ میلیارد تومان قیمت گذاری و معامله می شود. اگر بحث دغدغه اقشار مستضعف را داریم یا باید برای آنها یک خودروی خوب و ارزان قیمت تولید کنیم یا باید آنها را آزاد بگذاریم که خودشان یک خودروی خوب و ارزان قیمت تهیه، وارد و استفاده کنند. البته می توان از پراید به عنوان اسطوره یاد کرد، چون سال های سال است که همراه ماست و به قولی جزو تاریخ ماست.

رابطه مستقیمی بین افزایش و کاهش نرخ تعرفه بر کیفیت خودروهای داخلی وجود دارد

دادفر در مورد تاثیرگزاری این خودروهای دست دوم بر کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی می گوید: طبق پژوهشی که بنده برای پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان آثار نرخ تعرفه بر کیفیت خودروهای داخلی داشته ام، رابطه مستقیمی بین افزایش و کاهش نرخ تعرفه بر کیفیت خودروهای داخلی وجود دارد، یعنی واردات خودروهای دست دوم یا نو به عنوان تلنگری برای خودروسازان خواهد بود که اگر کیفیت خود را بالا نبرند بازار را از دست خواهند داد مگر اینکه بخواهند آن تولیدی را تعطیل کنند، یقینا اگر بنگاهی بخواهد قصد ادامه فعالیت داشته باشد با حضور دیگر کمپانی ها تلاش بیشتری خواهد داشت.

خودروسازان انحصار طلب هستند حکومت انحصار ستیز باشد

وی در مورد این که خودروسازان داخلی با این طرح موافق هستند یا مخالف، می گوید: مسلما مخالف هستند، همه ما بالذات دنبال انحصار هستیم، انحصار ستیزی وظیفه حکومت هاست. برای هیچ کسی نباید انحصار ایجاد شود، نه وارد کننده، نه تولید کننده، نه وارد کننده قطعات و نه هیچ کس دیگری، و این وظیفه حاکمیت است که باید به نحو احسن انجام شود.

به جای صادرات خودرو نخبگان در این حوزه را صادر می کنیم

دادفر در رابطه با سوال خبرنگار بیت ران در مورد وجود عده زیادی از طراحان برتر ایرانی در دنیا و عدم بکارگیری آنها در خودروسازی داخلی می گوید: ما در خیلی از زمینه های دیگر هم کلی افراد برتر و حاذق داریم، فارغ التحصیلانی داریم که به جای صادرات خودرو متاسفانه این نخبگان را صادر می کنیم. این ها بستگی به نوع نگاه و ترقی مدیریتی است.

وی می افزاید: در صنایع ما چقدر به روی دانشگاه ها باز است؟ چقدر کلاس های دانشگاهی در کارخانه ها تشکیل می شود؟ چقدر از فارغ التحصیلان را می توانیم در این صنایع جذب کنیم و از آن ها استفاده کنیم؟ پس از کلی هزینه برای آموزش به این فارغ التحصیلان و بعد از یادگیری، ناگهان این افراد سر از ۱۰ خودروسازی برتر دنیا در می آورند. چرا این ها پایش و نگه داشت نمی شوند؟ دلیل این که این نخبگان تصمیم به کوچ کردن می‌گیرند چیست؟ این مهم ترین نکته است که باید به آن رسیدگی کنند.

فشارها و نا اهلی ها اجازه تولید یک خودروی با کیفیت به خودروساز داخلی نمی دهد

این کارشناس حوزه خودرو در مورد نبود همکاری با تیونینگ کاران به نام ایرانی و طراحان نامی حوزه خودرو می گوید: بخش اعظم خودروسازی ما که حدود ۹۳ درصد می شود، دولتی است. نگاه دولتی و کنش های دولتی نمی تواند این ها را با هم هماهنگ کند و در کنار هم قرار دهد و برون داد مطلوبی داشته باشد‌. فرآیند مدیریت در صنعت خودروسازی ما باید تغییر کند، نوع نگرش مدیریتی باید تغییر کند.

وی تاکید می کند: حتی می توان گفت به دلیل وجود مافیا و دست های پشت پرده در این صنعت، و همچنین وجود فشارها و نا اهلی ها در این حوزه، یقینا اجازه این کار و تولید یک خودروی با کیفیت به خودروسازی داخلی ما داده نمی شود و نمی‌گذارند که از تولید پراید و پژو ۴۰۵ خارج شویم.

دست جوانان را باز بگذاریم طی ۲ سال یک خودروی با کیفیت جهانی تولید می کنند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه می دهد: ما طراح بدنه، طراح موتور، طراح شاسی، طراح قطعات ایمنی و حتی کسانی که ثبت اختراع کرده اند، داریم و می توانیم به این امر جامه عمل بپوشانیم. اما این یک تصمیم شخصی است که یک مدیر عامل از چه کسانی استفاده کند و یا چقدر به آنها برای فعالیت میدان دهد.

وی خاطر نشان می کند: این را قاطعانه می توان گفت که با وجود جوانان با کفایتی که در این کشور هستند، اگر بخش کوچکی از خودروسازی را به دست آنها سپرد و دست آنها را برای فعالیت باز گذاشت و آنها را مورد آزار و اذیت قرار نداد، مطمئنا طی ۲ سال یک خودروی با کیفیت با استانداردهای جهانی تولید خواهند کرد.

به گفته وی متاسفانه بیشتر طراحان نامی ایرانی دنیا قبلا در داخل مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و همین امر موجب کوچ آنها به خودرو سازی های برتر دنیا شد و به آنها مسئولیت های کلان داده شد، با این که خودروسازهای بخش خصوصی به سختی به افراد اعتماد می کنند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط