چرا خودروسازان اصرار دارند خودروهای ناقص تولید کنند؟

از دست ندهید

“دولت در واگذاری سهام و مدیریت خودروسازان جدی نیست؛ ضمن اینکه بحث‌هایی مبنی براینکه ما به خودروسازان نمی‌دهیم و این اتفاق سبب کاهش تولیدشده، واقعیت ندارد.” اما چرا خودروسازان اصرار دارند خودروهای ناقص تولید کنند؟

بیت ران – یکی از مالکان شرکت کروز در نشست خبری با اعلام این مطلب در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر تلاش این شرکت برای خرید بخش دیگری از سهام ایران‌خودرو گفت: اینها مطرح نیست؛ چرا که دولت قصد جدی برای واگذاری ندارد؛ اگرچه آرزوی ما خصوصی‌سازی کامل خودروسازی کشور است.

حمید کشاورز افزود: باید بپذیریم که در تحریم هستیم و این شرایط به معنی کم شدن قطعه و کاهش تولید است.

وی با رد ادعای ندادن قطعه به خودروسازان گفت: این منطقی نیست که با وجود ۱۱ هزار پرسنل و هزینه‌های جاری نخواهیم تولید کنیم و قطعه را تحویل ندهیم.

 

*۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانه‌ها انبار شده اند/ قوه قصائیه ورود کند

 

ایران خودرو در مجمع سال ۹۶ معادل ۷ میلیارد تومان سود مصوب کرد؛ یعنی بابت هر خودرو ۱۱ هزار تومان، شرکت سایپا نیز سودی تعیین نکرد. کشاورز با بیان اینکه خودروسازان اصرار دارند خودروهای ناقص تولید کنند، گفت: در نامه به خودروسازان از آنها خواستیم که برنامه تولید خود را کاهش دهند؛ ولی خودروسازان اصرار دارند که خودرو را تولید کنند به این امید که قطعه می‌رسد. این در حالی است که شرایط تحریم امروز اگر برای کشور آلمان هم پیش می‌آمد نمی‌توانست خودرو تولید کند؛ زیرا برخی قطعات نیازمند واردات است.

وی افزود: در حال حاضر خودروهای کف کارخانه با کمبود قطعاتی همچون باتری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و… مواجه هستند و خودروسازان به‌رغم اینکه این کمبود را می‌دانند، باز هم اصرار دارند که تولید خودروهای ناقص را ادامه دهند.

*سایپا مدعی شد: ۸۰ درصد خودروهای ناقص را تا یک ماه آتی تحویل می‌دهیم

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد کشاورز با بیان اینکه بانک‌ها دیگر به خودروسازان وام نمی‌دهند، تصریح کرد: با قیمت‌های جدیدی که برای ارز ثبت شده، ما از دو خودروساز،١٢٠٠ میلیارد تومان طلب داریم و اکنون قطعه‌سازان مجبور هستند تا بابت ادامه کار، از اعتبار خود نزد بانک‌ها استفاده کرده و برای خودروسازان وام بگیرندتا آنها این اقساط را به بانک‌ها پرداخت کنند؛ اما باز هم این چک‌ها برگشت می‌خورند. این در حالی است که خودروسازان قادر به پرداخت هفتگی و ماهانه مستمر بدهی‌های خود به قطعه‌سازان نیستند.

وی با بیان اینکه اعتبارات ریالی کنونی کافی نیست، افزود: تثبیت نرخ ارز در چند سال گذشته این جهش ارز را به وجود آورد؛ زیرا در زمانی که نرخ ارز پایین نگه داشته شد واردات ارزان توان تولیدکنندگان را گرفته بود.

 

*تعهد معوق دو خودروساز به ۳۰۰ هزار دستگاه رسید / سایپا رتبه یک را دارد

 

امروز نیز با شروع تحریم‌ها، بالا بودن قیمت ارز و روند بسیار طولانی تخصیص آن برای تامین مواد اولیه از مشکلاتی است که شاهد هستیم؛ ضمن اینکه تولیدکنندگان خارجی به دلیل ریسک بالا حاضر به فروش کالا به ما نیستند؛ هرچند ما راهکارهای تامین مواد مورد نیاز را پیدا کرده‌ایم؛ ولی هزینه‌ها بالاتر رفته است.

وی همچنین با انتقاد از برنامه افزایش تیراژ تولید خودروسازان گفت: آنها نمی‌دانند که تولید قطعات چه میزان سرمایه در گردش نیاز دارد. در حال حاضر شرکت کروز تامین صددرصدی برخی قطعات خودرو را انجام می‌دهد و به جای بقیه قطعه‌سازان نیز کار می‌کند. این در حالی است که خودروسازان در زمانی که همه چیز خوب بود، از ما انتظار تامین ۳۰ تا ۴۰ درصدی قطعات را داشتند.

کشاورز در مورد برنامه تولید قطعات پژو ۳۰۱ با بیان اینکه تولید این محصول از طرف فرانسوی‌ها مطرح شده بود، گفت: در این مورد با ما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات، مذاکره‌ای صورت نگرفته و دعوتی انجام نشده است. این خودرو از جمله خودروهای قرارداد پژو با ایران بود که طرف فرانسوی همان کاری را کرد که در تحریم قبلی صورت داد. این در حالی است که خودروسازان فرش قرمز برای پژو پهن کردند و سهام به این شرکت ارائه دادند؛ اما اکنون پژو بازهم بدعهدی کرده است.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

اطلس دنده ای هم قیمت پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر!

اطلس دنده ای G سایپا یا همان کوییک فیس لیفت، جدیدترین خودرو سایپا است که وارد بازار شده‌ و...

پست‌های مرتبط