جیلی GC6 اکسلنت، جوانی در کهنسالی

از دست ندهید

نگاهی به سدان کوچک و ۱۳۰ میلیونی جیلی GC6 اکسلنت، که با تولید در ارگ بم، قصد داشت جای تندر۹۰ و ۲۰۶ اس‌دی را در بازار بگیرد

بیت ران-محمدحسین شاوردی: از پنج سال قبل کلاس سدان‌های ساب کامپکت شهری دستخوش تحولات تازه‌ای شده و پذیرای چند مدل جدید و بعضا گمنام بوده است. جیلی GC6 یکی از آخرین ورودی‌های این کلاس است که پس از جک جی۴، ولا وی۵، ولیکس سی۳۰، ام‌وی‌ام ۳۱۵ سدان، برلیانس H230 و دانگ‌فنگ اس۳۰ قصد دارد بازار خوبی برای خود دست و پا کنند.

با اینکه خودرو تازه کرمانی‌ها ویژگی‌های مثبت بسیاری دارد، اما با برانداز کردن خطوط بدنه و طرح چراغ‌های جلو و عقب، به وضوح ارزش‌های جی‌سی۶ اکسلنت رنگ می‌بازند. در واقع کمی تامل در فرم طراحی خودرو ثابت می‌کند ما با یک پیرمرد چینی جسور طرفیم که در کهنسالی دست به جراحی پلاستیک زده تا چین و چروک را از چهره خود پاک کند. اتفاقی که گرچه در کابین به اصلاحاتی قابل قبول منجر شده ولی نتوانسته هماهنگی و تازگی درخوری را به نمای ظاهری این سدان کوچک چینی ببخشد.

اینجا در بیتران در شش بخش طراحی بدنه و کابین، کارایی موتور، ایمنی، امکانات، دوام و ارزش خرید به بررسی جدیدترین خودرو مونتاژی جیلی در ایران می‌پردازیم.

معرفی

با فروش حدود دو هزار  دستگاه در ۹ ماه اخیر، این سدان قدیمی خوش آب و رنگ توانسته خود را در قبای یک مدعی قابل ذکر در بازار سدان‌های کامپکت و کوچک معرفی کند. از برلیانس H230 و ساینا اتومات تا پژو ۲۰۶ صندوقدار و انواع مدل‌های تندر۹۰ همگی نام‌هایی هستند که با داشتن خطوط تولید بزرگ و فعال، رقبای بزرگی برای GC6 اکسلنت به حساب می‌آیند. این رقبا که حتی به رغم تحریم سالانه ۵ تا ۲۰ برابر جیلی فروش دارند، با داشتن شبکه خدمات پس از فروش گسترده، هزینه نگهداری مناسب و بازار فروش متعادل، وضعیتی بهتر از GC6 اکسلنت دارند. اما جیلی هم حریف دست و پا بسته‌ای نیست و با طول، عرض و ارتفاع ۴.۳۲ متری، یکی از مناسب‌ترین اتاق‌ها را برای خانواده‌های کوچک و جابجایی چهار سرنشین ارائه می‌کند که به لطف فاصله محوری ۲.۵ متری حاصل شده است.

طراحی بدنه و کابین

در این بخش، جیلی GC6 اکسلنت با عدم تعادل‌های مختلف در طراحی بدنه روبرو است ولی فرم کلی قابل تحمل است. البته مواردی مثل رینگ و لاستیک کوچک خودرو که در قیاس با ارتفاع نسبتا زیاد بدنه و درهای بلند جیلی حالت جذابی ندارد یا نوع طراحی چراغ‌های جلو و عقب و ترکیب ناهمگون آنها با جلوپنجره یا ستون عقب که قدیمی‌ بودن خودرو را یادآور می‌شود، جزو امتیازهای منفی این محصول به شمار می‌روند.

با این حال وقتی پرفروش ترین خودروهای این رده محصولاتی متعلق به یک یا دو دهه قبل هستند، فرم طراحی اغراق شده بدنه جیلی GC6 اکسلنت چندان موضوع مهمی نیست! خوشبختانه طراحی جیلی هرچقدر در فضای بیرونی نامتوازن است، در کابین موزون و خوش آب و رنگ بوده و کیفیت آن هم قابل قبول است. ترکیب دو رنگ خاکستری و نارنجی با قطعات کرومی نور آبی نئونی و قطعات مشکی موجب خلق فضایی شاداب، جوان و مدرن در اتاق جیلی GC6 اکسلنت شده است. این خودرو البته در نسخه الیت امکانات کمتری داشته و مانیتور هم ندارد اما به لطف مونتاژ دقیق و طراحی مناسب، سرنشینان در اتاق احساس خوبی خواهند داشت.

کارایی موتور

موتور خودرو مثل همه رقبایش یک نسخه چهار سیلندر کوچک و کم مصرف است که سالها توسط جیلی تولید شده و مصرف سوخت مناسبی دارد. این پیشرانه که با حجم ۱۴۹۸ سی‌سی ، قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری بالغ بر ۱۳۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کند، در کنار جعبه دنده اتوماتیک و چهار سرعته ساخت شرکت ژاپنی جاتکو (JATCO) یادآور هماهنگی نسبی و کشش معمولی است که گاه در هنگام تعویض دنده برای مانور بهتر، گیج می‌زند و عجیب عمل می‌کند. در واقع مشاهدات و تجربیات خریداران نشان می‌دهد به رغم مصرف سوخت مناسب یا صدای اندک موتور، جیلی GC6 اکسلنت اساسا خودرویی با کشش و شتاب مناسب نیست و باید با آرامش بیشتری در جاده و اتوبان آن را هدایت کرد.

ایمنی

خودرو اتاق قدیمی و نه چندان مدرنی دارد و نمی‌توان انتظار معجزه را از آن داشت. برخلاف تندر۹۰ هم در این خودرو خبری از قفسه فولادی نیست. جیلی در کل این خودرو را با حداقل هزینه به‌روزرسانی کرده تا با قیمتی مناسب به دست مشتریان با قدرت خرید پایین برسد و در این راستا، دو کیسه هوا، چهار دیسک ترمز نه چندان بزرگ و سیستم‌های ترمز ABS و EBD را هم به GC6 اکسلنت متصل کرده تا این محصول در سطحی حداقلی قرار گیرد.

امکانات

لیست امکانات خودرو گسترده نیست و در نسخه فول، به مانیتور هشت اینچی لمسی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع برقی، گرمکن شیشه عقب، دی لایت، سیستم صوتی با شش بلندگو، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، صندلی چرم دو رنگ و رینگ و لاستیک اسپورت ۱۴ اینچی محدود می‌شود که گرچه بد نیست اما با توجه به قیمت بالای خودرو جا داشت گسترده‌تر باشد و مثلا با خودرویی مجهز به سیستم ESP یا ۴ ایربگ روبرو شویم.

کیفیت سواری و دوام

با هدف کاهش سطح کنش با معابر کشور و نیز دست‌اندازهای متعدد در خیابان‌ها، ارتفاع خودرو بالا و فنربندی نرم‌تر از اغلب رقبا است. نکته‌ای که به لطف مونتاژ عالی خودرو و کیفیت ذاتی محصولات جیلی، باعث راحتی سرنشینان در سفرهای شهری و برون شهری خواهد بود. البته این موضوع صرفا در حد یک سدان کوچک و اقتصادی چینی است و نه بیشتر ولی یک بار سواری با جیلی GC6 اکسلنت شما را متقاعد می‌کند این خودرو را به پژو ۲۰۶ اس‌دی یا تندر۹۰ ترجیح دهید. البته هنوز باید درباره کیفیت واقعی و دوام جیلی GC6 اکسلنت صبور بود و حد را نگه داشت چرا که در کارکردهای بالاتر از ۴۰ هزار کیلومتر است که عیار واقعی هر خودرو مشخص می‌شود.

 

 

 




1 دیدگاه

  1. قیافه خوبه مشکلی نیست از برلیانس که شبیه فولکس قورباغه ای که بهتره. یا اون سی اچ کراس ضایع.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط