در اتوبانهای آلمان مسیری برای حرکت کامیونهای برقی تأسیس میشود. در نخستین گام یک باند برقی ایجاد می شود و بخشی از یک اتوبان در ایالت هسن کابلکشی شده که الگویی است برای همه اتوبانهای آلمان در راستای حفظ محیط زیست.
بیت ران – به زودی خودروهای باری در اتوبانهای آلمان در مسیری مجهز به کابل الکتریکی حرکت میکنند. نخستین باند برقی برای این نوع تردد روز سهشنبه ۱۷ اردیبهشت (هفتم مه) در اتوبان شماره پنج در جنوب ایالت هسن راهاندازی شد.
هماکنون باند راست اتوبان پنج در هر دو جهت در مسیری پنج کیلومتری به کابل الکتریکی مجهز شده است. در این اتوبان روزانه ۱۳۰ هزار خودرو حرکت میکنند که حداقل ۱۰ درصد آنها کامیونهای باری هستند.
تکنیک کامیون برقی به تکنیک مترو یا اتوبوس برقی همانند است: هر کامیون پس از ورود به اتوبان به کابل بالای جاده وصل میشود و از طریق آن انرژی مورد نیاز موتور را تأمین میکند. کامیون پس از ترک اتوبان میتواند با برق ذخیره شده در باتریها به حرکت خود ادامه دهد، و پس از ته کشیدن باتری با موتور دیزلی حرکت کند.
تا سال ۲۰۲۲ پنج شرکت بزرگ حمل و نقل آلمان کامیونهای خود را به دستگاه الکتریکی مجهز میکنند. هدف آن است که ترابری هم با محیط زیست سازگار گردد و هم سروصدای کمتری تولید شود.
*نسل جدید توربوشارژرهای مرسدس AMG چگونه عمل میکنند
*توسعه فناوری پیل سوختی هیدروژنی در اولویت های اصلی آئودی
*پیشرانه مسابقهای جدید بی ام و معرفی شد؛ ۲ لیتر با ۶۰۰ اسب بخار توان
نتایج آزمونی که در جنوب هسن پیاده شده، برای ترابری آینده اهمیت زیادی دارد، زیرا به زودی همین تکنولوژی در ایالتهای دیگر آلمان نیز به آزمایش گذاشته میشود.
ریتا شوارتسلور زوتر، دبیر وزارت محیط زیست آلمان، در مراسم گشایش “اتوبان برقی” گفت: «ما باید بیش از پیش در نوآوریهای تکنیکی سرمایهگذاری کنیم».
او گفت که در سالهای آینده حمل و نقل کالا در جادهها افزایش مییابد، که طبعا آلودگی بیشتری به همراه میآورد. باید تکنیکهای جدیدی یافت که با حجم بالای آلودگی هوا مقابله کند.
به زودی: هزار کیلومتر اتوبان برقی
مسئولان تجربه “اتوبان برقی” را به معنای رقیبی برای خطوط راه آهن تلقی نمیکنند.
به نظر کارشناسان لزومی ندارد که تمام اتوبانها به چنین سیستمی مجهز شوند، بلکه تنها حدود هزار کیلومتر که در آنها رفت و آمد سنگینتری جریان دارد، میتوانند پذیرای این تکنولوژی باشند.
با احتساب این که کابلکشی اتوبان برای هر کیلومتر حدود یک میلیون یورو خرج دارد، این طرح روی هم به یک میلیارد یورو بودجه نیازمند است.
با توجه به این هزینهها باید در آینده به دقت محاسبه کرد که این طرح برای وزارت محیط زیست آلمان و همچنین شرکتهای حمل و نقل چقدر مقرون به صرفه است.
مجهز کردن خودروها به خازنهای برقی هزینه بالایی دارد که باید با پایین آمدن بهای انرژی جبران شود.
به گزارش دویچه وله طرحی مشابه با “اتوبان برقی” پیش از این در ایالات متحده و سوئد با موفقیت راهاندازی شده است.