تاریخچه ورود کامیون های روس به ایران

از دست ندهید

شاید عجیب باشد اما در سال های بعد از جنگ جهانی دوم برخی خودروهای روسی در ایران بازاری برای خود دست و پا کرده بودند. که کامیون های روس از این جمله بودند.

بیت ران – برزو سپاسی: مناطق مرزی ایران در طول صدها سال محل هایی مناسب برای تجارت با همسایگانش بوده اند. برای مثال در زمان حکومت سلسله قاجار، بخش های شمالی ایران، برخی از کالاهای مورد نیاز خود از جمله فانوس های نفتی و ظروف فلزی و حتی آفتابه لگن را از کشور روسیه به ایران وارد می کردند.

در دهه های بعد و شروع تولید اتومبیل در آن کشور که بعدا به شوروی تغییر نام یافت واردات این محصول نیز به ایران آغاز شد. در میان خودروهای ساخت آن کشور، کامیون های مختلف نیز به ایران ارسال می شدند و مخصوصا برخی کامیون های کوچک که مناسب حمل محصولات کشاورزی بودند در نقاط حاصلخیز نوار سبز حاشیه دریای خزر به خوبی مورد استقبال قرار گرفتند.

محصول مدرن زمانه خود

یکی از این کامیون های روس ZIS-150 نام داشت. این کامیون به عنوان یک محصول مدرن بعد از جنگ جهانی دوم برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ عرضه شد و دارای یک پیشرانه شش سیلندر پنچ هزار ۵۵۵ سی سی با ۹۰ اسب بخار قدرت بود و به دلیل استحکام و قابل اعتماد بودن به کامیون محبوبی در بلوک شرق تبدیل شد و بعدها در رومانی و چین نیز تولید شد.

جالب آن است که در کشور چین برای ساخت ZIS-150 یک خط تولید کوچک راه اندازی شد که به کارخانه FAW معروف شد و امروزه همین کارخانه به یکی از بزرگترین سازندگان خودروهای سنگین در جهان تبدیل شده است.

در سال ۱۳۳۴ اولین سری این کامیون با نام ZIS-150 توسط شرکت “کامیون های شوروی” به ایران وارد شد. شرکت وارد کننده در ایران در خیابان اکباتان تهران اقدام به تاسیس نمایشگاه مرکزی کرده بود و علاوه بر کامیون ها و خودروهای سنگین، اقدام به واردات سواری های ساخت شوروی همچون مسکویچ و پابدا نیز کرده بود که برخی از مردم ایران که گرایش به حزب توده و کمونیسم داشتند عمده مشتریان اینگونه خودروها را تشکیل می دادند.

بدنه کامیون ZIS-150 از خطوط منحنی تشکیل شده بود که نمای فوق العاده زیبایی به آن داده بودند. امروزه تعداد بسیار اندکی ZIS-150 عمدتا در مناطق شمالی کشور باقی مانده است. کامیون دیگر روسی که شمال ایران محبوبیتی فزاینده یافت Gaz-51 بود که با لقب Gazon  نیز شناخته می شود.

 

*مستند ماک در ایران – قسمت اول

*مستند ماک در ایران – قسمت دوم

*مستند ماک در ایران – قسمت سوم

*مستند ماک در ایران – قسمت چهارم

 

این مدل در حقیقت در طول جنگ جهانی دوم در اتحاد جماهیر شوروی تکامل یافت و دارای یک پیشرانه شش سیلندر سه هزار ۴۸۵ سی سی با قدرت ۷۰ اسب بخار بود. این وسیله دارای قابلیت حمل دو هزار ۵۰۰ کیلوگرم بار را داشت و در ابتدا به صورت ۴×۲ عرضه شد ولی پس از چند ماه مدل ۴×۴آن نیز با نام Gaz-63 به بازار آمد.

امروزه هنوز تعداد زیادی از این کامیون ها در شمال ایران یافت می شوند که سالها قبل توسط نمایندگی آن شرکت ایران شرق وارد کشور شده اند. به دلیل تعداد نسبتا زیاد باقیمانده از این کامیون، خرید و بازسازی این وسیله امری نسبتا آسان است. دو کامیون محبوب دیگر بازار ایران، GAZ-52 و GAZ-53 بودند که در سال ۱۹۶۱ به بازار جهانی عرضه شدند. تفاوت این دو مدل در قابلیت حمل ۵/۳ تن بار در مدل ۵۳ و ۵/۲ تن بار در سری ۵۲ و برخی تفاوتهای ظاهری بود.

در سال های اولیه ورود این کامیون به بازار یک پیشرانه شش سیلندر خطی ۵.۳ لیتری برای آن در نظر گرفته شده بود ولی از ۱۹۶۴ به بعد یک موتور هشت سیلندر وی شکل  به حجم ۴.۳ لیتری  روی آن نصب شد.

 

ZIS-150

 

GAZ-51 

GAZ-51

      GAZ-52




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تحویل کارت سوخت وسایل نقلیه یک هفته‌ای شد

معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی‌شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت خودرو ها و موتورسیکلت‌ها تا پایان اردیبهشت، ­زمان تحویل...

پست‌های مرتبط