پراید خداحافظی می کند ؟ / تیبا یا کوئیک جایگزین پراید می شوند

از دست ندهید

آنگونه که  مدیرعامل سایپا گفته است پراید خداحافظی می کند و از تولید حذف می شود و خودروی تیبا یا کوئیک جایگزین آن می‌شود.

بیت ران -ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون متبوع خود از شرکت خودروسازی سایپاگفت: «اعضای کمیسیون صنایع عصر روز دوشنبه برای بازدید از شرکت خودروسازی سایپا رفتند و مدیرعامل این شرکت گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی خود ارائه کرد. طبق اظهارات مدیرعامل سایپا، پراید از گردونه‌ی تولید حذف خواهد شد و خودروی تیبا یا کوئیک جایگزین آن می‌شود.»

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با اشاره به گزارش مدیرعامل سایپا گفت:

شرکت سایپا تولید خود را از روزی ۶۰۰ دستگاه خودروبه ۲ هزار دستگاه افزایش داده است تا بتواند به تعهدات خود عمل کند. امروز همچنین مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا به سوالات برخی نمایندگان پاسخ داد و قرار شد پاسخ برخی دیگر از نمایندگان را به‌صورت مستند و درقالب گزارش مکتوب ارائه دهد. از مدیرعامل سایپا خواسته شده تا به تعهدات خود در قبال فروش خودرو عمل کند تا سر مردم دراین‌میان بی‌کلاه نماند. پس از استماع گزارش مدیرعامل سایپا، نمایندگان از خطوط تولید خودروهای تیبا و کوئیک بازدید کردند.

 

*پشیمانی مدیر عامل سابق سایپا از تولید پراید

*تست تصادف پراید

*سایپا کوییک چگونه خودرویی است؟

 

 

خبر عزم سایپا برای جایگزینی پراید در شرایطی منتشر می‌شود که قیمت پراید از مرز روانی ۵۰ میلیون تومان عبور کرد. بازار خودرو در سکون و رکودی کامل به سر می‌برد. فعالان بازار می‌گویند به‌رغم عدم انجام معاملات، قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است و فروشندگان برای پراید صفر کیلومتر سایپا ۱۱۱ قیمت ۴۱ میلیون و سیصد هزار تومان را اعلام می‌کنند. بر این اساس سایپا ۱۱۱ سفید نیز در بازار، با قیمت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

خیلی ها می گویند که پراید ایمن نیست، اما چقدر این حرف صحت دارد؟ این خودرو از کجا آمده و در کشورهایی که تولید شده چه وضعیتی داشته است؟ آیا پرایدهای جدید که با اسم های گوناگون تولید می شوند، ایمن هستند؟ این خودروها از نظر فنی چه تفاوت هایی با پراید اولیه دارند؟

برخی نقل قول ها حاکی از آن است که از آمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی حدود ۱۵ درصد سهم خودرو پراید است. ( برخی کارشناسان   کشته شدن با این خودرو را بسیار بیش از این می دانند ) اگر فکر می کنید این عدد کوچکی است اشتباه می کنید. این عدد رقمی بیش از  ۲ هزار و پانصد نفر در سال است.

کدام زلزله در ایران را می شناسید که تعداد کشته شدگانش بیش از ۳۰ هزار نفر باشد؟ شاید عدد افرادی که با پراید طی  سال های گذشته زندگی را وداع گفته اند بیش از این تعداد باشد. تا کنون قاتلی در ایران وجود داشته است که بیش از ۳۰ هزار نفر را یک تنه به خاک و خون کشیده باشد. شاید چنگیز خان که او هم از شرق آمده بود بیش از پراید کشتار کرده باشد یا شاید هم صدام.

احتمال داده می شود این خودرو طی ۲۰ سال، بیش از ۴۰ هزار نفر را به کام مرگ برده است.

چه کسی می تواند جلوی تولید پراید را بگیرد؟

تولید پراید قرار بود پس از خروج پیکان به آرامی متوقف شده و با ورود محصول تندر۹۰، این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود. اما با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر ۹۰، تیراژ پراید سر سام آور بالا رفت و به عدد سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات صنعت خودرو ایران رسید. پول پراید سود سرشاری را نصیب سهام داران کرد و سایپا را پس از شرکت های نفتی به یکی از قوی ترین شرکت های ایران بدل کرد.

با افزایش تولید، کیفیت پراید دچار کاهش شد و میزان مرگ و میر با این خودرو هم افزایش یافت. هیچ کس جلودار این قاتل خاموش نبود. طی دو سال فشار برای توقف تولید این خودرو بالا گرفت و در نهایت در سال ۱۳۸۹ سایپا یا باید جلوی تولید این خودرو را می گرفت یا آن را اصلاح می کرد.

معلوم بود سایپا نمی تواند از گاو شیر ده خود صرف نظر کند. پس با صرف بیش از ۳۰ میلیون دلار  گفتند که خودرو را اصلاح کرده اند. این اصلاحات مورد تایید موسسه استاندارد هم قرار گرفت.

شرکت سایپا در همین زمان تستی را منتشر کرد که نشان می داد ایمنی پراید افزایش یافته است.

 

ابهامات تست پراید

اما همان زمان هم چندین سوال باقی ماند؛ آیا این تست در شرایط استاندارد و با سرعت ۶۴ کیلومتر انجام شده یا سرعت کمتر بوده است ؟ آیا نمونه تولیدی با نمونه تست شده یکی بوده یا اینکه پراید تست شده تقویت بیشتری شده بود؟ چرا فیلم از نمای کنار و از سمت راننده منتشر نشده است؟

شفیعی معاون آن زمان مهندسی سایپا گفته بود: «با تغییرات انجام گرفته، ایمنی پراید حتی از تیبا هم بالاتر رفته است. در پراید جدید داخل درب ها ،کف خودرو، جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است. بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل  کابین پراید وارد نشوند. داخل داشبورد هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.»

او در پاسخ به این سوال که این خودرو چند ستاره ایمنی اروپا را می‌گیرد؟ می‌گوید: «نمی‌دانم. تست نکرده‌ایم! چرا که این محصول را که نمی‌خواهیم وارد اروپا کنیم. با این همه این محصول استانداردهای ایمنی را پاس کرده و از موسسات معتبر تایید گرفته است.»

او توضیح داده بود: «بیش از ۳۰ میلیارد تومان بابت این کار خرج کرده‌ایم. تمام محصولات خانواده پراید از پلت‌فرم X100 استفاده می‌کنند که ایرادات موسسه استاندارد در آن حل شده است.»

البته با توجه به فیلم هایی که سایپا از تست تصادف این خودرو نشان می داد، بنظر می رسد ایمنی این خودرو در حدود دو ستاره ایمنی اروپا باشد. در اروپا سه ستاره ایمنی نشان دهنده ایمنی متوسط و چهار ستاره نشانه ایمنی خوب و پنج ستاره نشانه ایمنی عالی است. در ایران هم اکنون تندر ۹۰ دارای سه ستاره ایمنی، پژو ۲۰۶ دارای چهار ستاره ایمنی و مزدا سه دارای پنج ستاره ایمنی هستند.

تولید پراید چقدر سود دارد؟

اینجا دقیقا این سوال مطرح می شود، چقدر سایپا روی این محصول سود می کند که با این همه خرج باز هم حاشیه سود مناسبی دارد؟ در سال هایی که قیمت پراید هفت میلیون تومان بود، بین مردم شایع بود که پراید برای سایپا سه میلیون تومان تمام می شود. در آن زمان احمد قلعه بانی مدیر عامل سابق سایپا گفته بود تولید پراید حدود چهارمیلیون تومان برای سایپا  هزینه دارد.

اوستا گودرزی استاد خودرو دانشگاه علم و صنعت به ایسنا می گوید: «فن‌آوری برخی از خودروهای فعلی مانند پراید، بسیار قدیمی است و به دلیل پایین بودن سطح ذاتی ایمنی باید بازنشسته شوند.»

در سال هایی که قیمت پراید هفت میلیون تومان بود، بین مردم شایع بود که پراید برای سایپا سه میلیون تومان تمام می شود. در آن زمان احمد قلعه بانی مدیر عامل سابق سایپا، گفته بود تولید پراید حدود چهارمیلیون تومان برای سایپا هزینه دارد.

شاید این سود بالا سبب شده است که سایپا حاضر نیست این خودرو را از رده خارج کند. در گذشته این شرکت بهانه می آورد که پلت فرم مناسب برای جایگزینی را ندارد، اما در طراحی پروژه رهام، سایپا پلت فرم تویوتا یاریس مدل دو هزار را یک سایز افزایش داد، تا خودرو خود را در کلاس سی، روی آن طراحی کند. با علم به این داستان، پس این شرکت دانش ساخت پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار که در کلاس بی و هم کلاس با پراید است را دارد. این پلت فرم می تواند هم اکنون براحتی تا استاندارد سه ستاره ایمنی اروپا را پوشش دهد.

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط