یک استاد دانشگاه بررسی کرد: آشفتگی حوزه خودرو، معاملات و قیمت

از دست ندهید

افزایش قیمت خودرو تنها نشان دهنده آشفتگی حوزه خودرو نیست و یک آشفتگی اقتصادی رخ داده است و در دیگر حوزه ها هم شاهد این به هم ریختگی هستیم.

بیت ران – بهنام زهره وند: از نظر امیر حسن کاکایی، استاد دانشگاه، دولت ها در طی ۳۰ سال گذشته نسبت به حمل و نقل عمومی توجه آنچنانی نداشته اند و این فرهنگ سازی که مردم با خودروی شخصی تمایل بیشتری برای تردد دارند، بار منفی برای جامعه دارد و الگوی مصرف را اشتباه تنظیم می کند.

به گفته وی با این که مردم ما در این‌ دوره زمانی بیشتر ترجیح می دهند که با خودروی شخصی تردد کنند، اما احتمال این می رود که با افزایش قیمت سوخت و با وجود مشکلات اقتصادی حمل و نقل عمومی رواج بیشتری از قبل بگیرد و مردم به سمت وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو، اتوبوس و حتی تاکسی روی بیاورند.

 

*یک کارشناس: افزایش هدف دار قیمت ها/گرانی بنزین بازار را دچار خلا می کند

*روند افزایش قیمت خودرو ادامه دارد/با تغییر مکرر قیمت ها نمی توان تعهد ایجاد کرد

*بازار بی ثبات قطعات خودرو ؛ خرید و فروش به شدت افت کرده است

 

قیمت سوخت و تاثیر بر معاملات خودرو

کاکایی در رابطه با تاثیر افزایش قیمت بنزین در معاملات خودرو می گوید: هیچ اثر کاهنده ای نخواهد داشت. مثلا در دهه ۶۰ خورشیدی بعد از افزایش قیمت بنزین، قیمت خودروهای پُر مصرف افزایش یافت و معاملات آنها کاهش پیدا کرد اما الان در سال ۱۳۹۸ دیگر این اتفاق نخواهد افتاد، چون مصرف بنزین خودروهای گران قیمت با خودروهای ارزان قیمت حتی اگر قیمت بنزین ۲۵۰۰ تومان شود هم فرق چندانی ندارد. البته ثروتمندان امروزی جامعه ما هم از نظر تعداد و هم از نظر ثروت از دهه ۶۰ بسیار بیشتر و متمول تر هستند، بنابراین بنزین ۲۵۰۰ تومانی برای این قشر به گونه ای رایگان است اما برای مردم عادی و کارگران که حقوق و درآمد آنها بسیار پایین است، اوضاع متفاوت خواهد بود.

از نظر وی بالا بردن قیمت سوخت مستقیم بر قیمت ها و معاملات خودرو اثر نمی گذارد، اما از آنجایی که قیمت سوخت بر دیگر حوزه ها اثر می‌گذارد و سطح قیمت ها را در کشور بالا می برد، در مجموع انتظار می رود که قیمت خودرو بالاتر از این هم برود.

وضعیت بازار خودرو

کاکایی وضعیت بازار را کاملا به هم ریخته قلمداد می کند و به بیت ران می‌گوید: رفتار بازار هیجانی است، به خصوص در قبال خودروهای خارجی و وارداتی. بدون این که اتفاق خاصی افتاده باشد و یا ما تولید کننده این خودروها باشیم، با وجود این که دلار نسبت به دو هفته پیش ۱۱ درصد افزایش داشته است، اما خودروهای وارداتی بیش از ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده اند که این فقط نشان دهنده آشفتگی حوزه خودرو نیست و یک آشفتگی اقتصادی رخ داده است و در دیگر حوزه ها هم شاهد این به هم ریختگی هستیم.

از نظر وی به علت کاهش تولید و کمبود کالا و نیز به دلیل کاهش واردات، عرضه محدود است و از طرفی هم تقاضای سرمایه گذاری مردم در حال افزایش است. لذا اگر قرار باشد اوضاع کلان اقتصادی به همین ترتیب بماند، این ارقام می تواند بالاتر هم برود. البته خرید و فروش و معاملات با این اعداد و ارقام اتفاق نمی افتد و در حقیقت یک قیمت گذاری مجازی است. در ضمن در این مورد یکی از دلایل کاهش ارزش ریال نیز هست. که اگر مشکلات اقتصاد کلان حل نشود، هیچ مشکلی را در حوزه خودرو و در بخش اقتصاد خرد نمی توان حل کرد.

فضای پلیسی و التهابات بیشتر بازار

کاکایی می گوید: اگر فضای بازار را پلیسی کنند و به قولی بگیر و ببند اتفاق بیافتد، جز ملتهب کردن بیشتر اوضاع اتفاقی نخواهد افتاد.

وی در مورد حذف قیمت ها در سایت ها و فضای مجازی اینگونه ادامه می‌دهد: سایت ها می توانند عامل تحریک کننده بازار باشند و ظاهرا هم بودند، اما بستن قیمت ها فقط باعث عدم شفافیت می شود و  در نهایت یک بخش کوچکی از این هیجانات مخفی می شود، که آن هم‌فقط مخفی می شود و در بلند مدت نمی تواند کمک کننده باشد، و اگر این اتفاق بیافتد فقط باعث زیر زمینی شدن این امور و جریانات می شود و این روش خوبی برای بلند مدت نیست و یادمان نرود که سایت ها کمک بزرگی برای شفافیت های اقتصادی هستند.

 

سایت ها و مزیت شفاف سازی

امیر حسن کاکایی در رابطه با مزیت سایت ها می‌گوید: اگر کسی بخواهد از قیمت ها اطلاع پیدا کند با ورود به سایت ها می تواند در کمترین زمان ممکن از قیمت ها در اکثر نقاط کشور مطلع شود، اما اگر در سایت ها قیمت ها حذف شود باید به بنگاه ها و نمایشگاه ها مراجعه کنند، و فقط از همان منطقه یا چند منطقه نزدیک اطلاع کسب کنند و در انتها به حدس و گمان متکی شوند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط