۲۰ درصد تهرانی‌ها معاینه فنی ندارند / هشدار درباره شیشه‌دودی و رینگ اسپرت

از دست ندهید

این روزها با توجه به اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش بسیاری از افراد برای دریافت معاینه فنی به مراکز مختلف در سطح شهر مراجعه می‌کنند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران گفت: با وجود رشد مراجعات به مراکز، هنوز ۲۰ درصد خودروهای پلاک تهران معاینه فنی ندارند.

بیت ران -سخت‌گیری‌های بیشتر به‌خصوص جریمه از طریق دوربین باعث شده که میزان مراجعه صاحبان خودرو برای دریافت معاینه فنی به مراکز بیشتر شود. در خصوص دریافت معاینه فنی موارد گوناگونی مطرح است و ابهاماتی وجود دارد. داشتن شیشه دودی، رینگ‌اسپرت، کاهش ارتفاع و مواردی از این قبیل در اخذ معاینه فنی تأثیر می‌گذارد. در خصوص عوامل تأثیرگذار بر دریافت گواهی معاینه فنی و مسائل مرتبط گفت‌وگویی با سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

hosseinimanesh1.jpeg

وضعیت معاینه فنی خودروهای تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: آمار دقیقی وجود ندارد و ما بر اساس خودروهای پلاک تهرانی اظهارنظر می‌کنیم اما این خودروها ممکن است در تهران تردد نکنند. بر اساس آمار، ۲۰ درصد خودروهای پلاک تهران معاینه فنی ندارند.

میزان تأثیر جریمه‌ها در اخذ معاینه فنی

حسینی منش در خصوص تأثیر جریمه در مراجعه به مراکز معاینه فنی گفت: روزانه تمام دوربین‌های سطح شهر تهران بر روی خودروهایی که معاینه فنی ندارند اعمال قانون انجام می‌دهند و این مورد سبب شده تا افرادی که اقدام به اخذ معاینه فنی نمی‌کردند به مراکز مراجعه کنند. طبق آمار در سال ۹۴ تعداد خودروهایی که برای اخذ معاینه فنی به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده بودند حدود ۳۵۰ هزار دستگاه بود و بعد از اجرای طرح کاهش که مرحله اول آن در پاییز ۹۵ و مرحله دوم آن نیز در پاییز ۹۷ شروع شد این آمار به یک‌میلیون و هشت‌صد هزار خودرو رسید. می‌توان گفت اعمال قانون‌ها توسط دوربین‌ها بیش از ۵ برابر تأثیرگذار بود این آمار نشان می‌دهد که اجرای طرح کاهش سبب شده تا افراد بسیاری برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

بهترین و بدترین خودروها

وی در ارتباط با تعداد آمار مردودی خودروها در آزمون معاینه فنی افزود: طبق آمارهای مربوط به آلایندگی، بیشترین مردودی در خودروهای وانت پیکان و وانت نیسان، در ترمز خودروها، وانت نیسان، در انحراف فرمان، پراید و تیبا و در سیستم تعلیق و کمک‌فنر نیز خودروی وانت نیسان است. به‌طورکلی بیشترین خودروهایی که در آزمون معاینه فنی تهران مردود می‌شوند وانت نیسان، وانت پیکان و وانت مزدا هستند و در سواری‌ها نیز خودروی پراید بیشتری آمار را نسبت به دیگر خودروها دارد. لازم به ذکر است که بهترین وضعیت خودروهایی که برای آزمون معاینه فنی مراجعه کردند در سال ۹۶ مربوط به خودروی مزدا ۳ بود و در ابتدای سال ۹۷ نیز به ترتیب خودروهای مگان و سوناتا در شرایط بهتری قرار داشتند.

روش تشخیص کاتالیزور اجاره‌ای

moayene1.jpg

وی در ادامه به موضوع کاتالیزورهای اجاره‌ای اشاره کرد و گفت: موضوع کاتالیزور اجاره‌ای به سال ۹۶ بازمی‌گردد که تعداد مراکز معاینه فنی در تهران کم بود و برخی افراد برای دریافت معاینه فنی برتر کاتالیست اجاره می‌کردند. اما درحال‌حاضر در مراکز معاینه فنی برای تشخیص کاتالیزورها، آن‌ها را نشانه‌گذاری می‌کنیم و امکان استفاده از یک کاتالیزور در خودروهای سبک بر روی یک خودروی دیگر به‌منظور دریافت معاینه وجود ندارد.

تقلب در آزمون و دریافت معاینه

حسینی منش در ارتباط با روش تقلب در آزمون و دریافت معاینه فنی گفت: نحوه تست معاینه فنی دومرحله‌ای است که یک مرحله توسط دستگاه‌های آزمونگر صورت می‌پذیرد و امکان دخل و تصرف در تجهیزات معاینه فنی وجود ندارد و مرحله دیگر نیز توسط آزمونگر یا مدیر فنی انجام می‌شود. در مرحله دوم به عیوب ظاهری مانند چراغ‌ها، عاج لاستیک، شکستگی شیشه، کمربند ایمنی برف‌پاک‌کن و دود آبی نظارت می‌شود که در صورت داشتن ایراد آن را اعلام می‌کنند. تجهیزات معاینه فنی ابزارهای دقیق هستند و امکان دخل و تصرف آزمونگرها وجود ندارد. تمامی تست‌ها به‌صورت آنلاین از دستگاه ضبط و وارد سامانه سیمفا می‌شود. تنها می‌توان گفت که در قسمت تشخیص عیوب ظاهری امکان تقلب وجود داشته باشد.

آگهی اخذ گواهی بدون آزمون در فضای مجازی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در ارتباط با آگهی معاینه فنی بدون آزمون در فضای مجازی گفت: باید درزمینهٔ آگهی‌هایی که در فضای مجازی با عنوان اخذ معاینه فنی بدون آزمون انتشار می‌یابد به مردم اطلاع‌رسانی کرد زیرا افرادی که از این طریق مبادرت به اخذ معاینه کرده‌اند توسط دوربین‌های کنترل ترافیک سطح شهر جریمه‌شده‌اند. درگذشته اخذ معاینه خارج از فرآیند مرکز معاینه فنی، توسط برخی افراد به دلیل شلوغی و ازدحام در این مراکز بود. اما درحال‌حاضر تعداد مراکز معاینه فنی ما به ۵۴ خط رسیده که به‌صورت دو شیفت یا سه شیفت خدمات‌رسانی می‌کنند و میزان انتظار نیز به کمتر از نیم ساعت رسیده است. درهرصورت هر کاری انجام شود همچنان تقلب وجود دارد و نمی‌توان گفت که مقدار آن به صفر رسیده است.

شیشه دودی و رینگ‌اسپرت

نواب حسینی منش در پایان به موضوع خودروهای تغییریافته اشاره کرد و گفت: خودروهایی که شیشه دودی آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که از فاصله سه یا چهار متری آن داخل خودرو مشخص نشود نمی‌توانند معاینه بگیرند در غیر این صورت امکان اخذ گواهی وجود دارد. در خصوص رینگ‌های اسپرت نیز باید گفت که این مورد در مراکز بررسی نمی‌شود اما آن‌هایی که فاق لاستیک را کوتاه می‌کند به‌صورت خودبه‌خود در تست کمک‌فنر رد می‌شود. کاهش ارتفاع نیز ازجمله دیگر مواردی است که باعث رد شدن خودرو در تست معاینه فنی می‌شود.

منبع :گسترش نیوز 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط