پایان مهلت ترخیص ۱۳ هزار خودرو ؛ چند دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد؟

از دست ندهید

در ۱۲ دی ماه  ۱۳۹۷ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز مجوز ترخیص ۱۳ هزار خودرو را صادر نموده است. بر همین اساس دولت مصوبه‌ای را در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ ابلاغ نمود. پایان مهلت ترخیص رسید اما … مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی یک نشست خبری گفت: کمتر از هزار دستگاه از گمرکات در این مدت ترخیص شده است.

بیت ران – در ۱۲ دی ماه  ۱۳۹۷ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز مجوز ترخیص ۱۳ هزار خودرو را صادر نموده است.

بر همین اساس دولت مصوبه‌ای را در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ نمود.

*هیچ برنامه واردات خودرویی در دستور کار نیست/ممنوعیت ادامه دارد

*احتمال ترخیص تمامی خودروها تا ۲ ماه آینده / هزار خودرو آزاد شد

در حالی که همگان منتظر تهیه دستورالعمل اجرای این مصوبه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند رئیس کل بانک مرکزی در مورخه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ طی خبری اعلام کرد با ترخیص خودرو‌های وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده اند مخالفت کرده است.

از این رو در مصوبه جدید تاریخ ترخیص خودرو‌ها تغییر نمود. در مصوبه جدید ذکر شد: “عبارت «تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه» به عبارت «۱۳۹۷.۵.۱۶» اصلاح می‌شود”؛ بنابراین با مصوبه جدید هیات وزیران مبنای زمانی ترخیص خودور‌های در گمرک مانده از تاریخ قبل از ۹۷.۱۰.۱۶ به ۹۷.۵.۱۶ تغییر کرد.

پایان مهلت ترخیص
با توجه به اینکه مهلت اجرای مصوبه دولت ۴ ماهه از زمان ابلاغ بود، امروز مورخه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ مهلت اجرای این مصوبه به پایان رسید.

۱۵ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده است

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو که اعتقاد دارد ۱۵ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده است در نشست خبری ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ خود با خبرنگاران گفت: از سال ۹۷ بالغ بر ۱۵ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده و هنوز هم هست. به نظر می‌رسید مصوبه ۱۶ دی ماه ۹۷ گره‌گشایی باشد تا خودرو‌ها ترخیص شود، اما امروز کمتر از هزار دستگاه آزاد شده است. دادفر ادامه داد: در این مهلت چهار ماهه، وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها ١٠ روز است که پای کار آمده و تا کنون کمتر از هزار خودرو ترخیص شده است. وی افزود: با محاسبه نرخ ارز روز حدود ٨ هزار میلیارد تومان خودرو در گمرک وجود دارد که همه متعلق به مردم است.

خبرنگار تابناک اقتصادی در گفتگو با مهدی دادفر از دلایل عدم ترخیص این خودرو‌ها در مهلت اجرایی ۴ ماهه مصوبه دولت پرسید.

مشکلات بر سر راه ترخیص خودرو

دادفر گفت: بار‌ها با فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونین دیگر وزیر، ­عباس تابش رئیس حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، محمدرضا مودودی رئیس سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و گمرک جلسه گذاشته شد، اما سردرگمی و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها موج می‌زد. وی ادامه داد: ناگفته نماند که این سردرگمی و ناهماهنگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت رفع شد. یعنی می‌توانیم قاطعانه بگوییم که وزارت صمت ایرادات خود را تا ۹۰ درصد رفع کرد، اما در بقیه دستگاه‌ها صددرصد بی نظمی مطلق، ناهماهنگی مطلق، عدم فرمان بری کارشناسان از مسئولین بالادستی به صورت مطلق، عدم تصمیم گیری صحیح، صریح و شفاف از سوی مدیران میانی به صورت مطلق وجود داشت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نه تنها خودرو، بلکه در مورد هر چیز دیگری به این صورت کار شود، می‌شود همین وضعیتی که هم اکنون گرفتار آن هستیم. دادفر افزود: تصمیم گیری‌های بد باعث متلاطم کردن بازار می‌شود. یکی دیگر ما را تحریم کرده است ما در داخل همه به هم گیر کرده ایم و بازرگان، تاجر و تولیدکننده را خود دولت در داخل تحریم کرده است.



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط