وضعیت بازار موتورسیکلت خوب نیست/سیر صعودی نرخ ها را کنترل کنید

از دست ندهید

وضعیت بازار موتورسیکلت هم مثل دیگر بخش های تولیدی در صنعت خوب نیست و بازار موتورسیکلت و دوچرخه با افت مواجه شده است.

بیت ران – بهنام زهره وند: مصطفی صفرخانی رئیس اتحادیه تولید کنندگان قطعات و تعمیر کاران دوچرخه و موتورسیکلت درباره وضعیت بازار موتور سیکلت و دوچرخه می گوید: اوضاع خوبی نیست، پس از بوجود آمدن تورم فعلی و افزایش قیمت ها، بازار حوزه موتورسیکلت و دوچرخه با افت روبرو شده است.

وی از مسئولین تقاضا دارد که با نظارت بر نرخ های فروش، سیر صعودی این نرخ ها را کنترل کنند. کالاهای موجود در بازار با ارز امروز وارد نشده اند که بر اساس نرخ ارز روز به فروش می رسند، باید این نرخ ها نظارت و کنترل شود تا مردم هم قدرت خرید داشته باشند.

به دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی در زمینه تعمیرات برگشته ایم

صفرخانی در مورد وضعیت خرید و فروش و معاملات این حوزه ادامه می دهد: کاهش معاملات داشته ایم و تقاضا کمتر شده است حتی در بخش تعمیرات کاهش فعالیت داریم. به دلیل این که قطعات افزایش قیمت شدیدی داشته اند و توان خرید قطعات مثل سابق وجود ندارد، از طرف ما به تعمیرکاران گفته می شود که سعی بر تعمیر قطعات داشته باشند، یعنی تعمیر کار باشند نه تعویض کار، رویه ای که به دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی شبیه شده است.

وضعیت تعمیر کاران هم خوب نیست

رئیس اتحادیه تولید کنندگان قطعات و تعمیر کاران دوچرخه و موتورسیکلت در مورد اوضاع تعمیرکاران می‌گوید: وضعیت تعمیر کاران هم خوب نیست. وقتی قیمت قطعات افزایش شدید داشته است، مردم کمتر برای تعمیر و خرید قطعه مراجعه می کنند، بنابراین کار تعمیر کار هم بالطبع کم‌می شود. برای مثال قطعه ای که تا چند ماه پیش ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت، الان به ۱‌میلیون و دویست هزار تومان رسیده است، خب، توان خرید را بسیار کم می کند.

از نظر صفرخانی یک عده زالو صفت در این مملکت به جان مردم افتاده اند و این عده معدود خون عده کثیری از مردم را می‌مکند. لازم است که مسئولین تدبیری کنند تا این قضایا و بازار را کنترل کنند وگرنه تا چند وقت دیگر تعمیر کاران خانه نشین می شوند، در حالیکه همین الان هم که فصل کار اکثر تعمیرکاران است، با کمبود کار مواجه هستند.

نرخ گذاری اجرت ها بسیار زمان بر است

وی به عنوان کلام آخر از نحوه نرخ گذاری اجرت ها شکایت می کند و می گوید: به عنوان مثال یک بار تعمیر قطعه ای ۵ دقیقه زمان می برد، بار دیگر تعمیر مشابه همان قطعه یک ساعت، برای این مدل کارهای فنی اجرت مشخصی نمی توان تعیین کرد، اما یک میانگین مطلوب می شود در نظر گرفت. وقتی برای تعیین نرخ ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه می شود، در یک پروسه یک ساله این‌نرخ گذاری ها متوقف می شود و پس از یک سال این نرخ ها به اتحادیه تحویل می شود تا برای سال آینده مورد استفاده قرار بگیرد، با این رویه به مشکل بر می خوریم.

 

*تردد موتورسیکلت‌ها درمحدوده بازار تهران ممنوع؛ هزینه سالانه سوخت موتورسیکت

*پلیس راهور :برخورد قاطع و مجازات برای مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت

*تخلفاتی که منجر به توقیف موتورسیکلت می شود چیست؟

 

 

با دارایی و نرخ مالیات مشکل داریم

به گفته صفرخانی مشکل دیگر این اتحادیه و اعضاء آن بحث دارایی است، که مالیات ها را براساس درآمد قبل محاسبه می کنند، حال آنکه بازار افت کرده و درآمدها هم‌ پایین آمده، حال تا بخواهیم این کاهش درآمد را به اثبات برسانیم، در یک پروسه زمانبر قرار می گیریم.

تولید کاهش داشته است

وی در مورد افزایش قیمت ها و روند تولید می گوید: مسلما با افزایش قیمت ها در همه زمینه ها، از مواد اولیه گرفته تا قطعات، تولید کاهش داشته است و کالاهای وارداتی افزایش قیمت داشته است و تولیدات داخلی هم به همین شکل گران شده است.

تولیدات داخلی تهران از نظر کمیت چشمگیر نیست

به گفته صفرخانی این اتحادیه آمار تولید شهر تهران را دارد که فقط در تولید قطعات فعالیت دارند. موتورسیکلت در شهرک هایی چون شکوئیه، کاشان، یزد و شیراز و ..‌. تولید می شود. تولید کنندگان قطعات در کارگاه های کوچک مشغول به فعالیت هستند و در تهران هم فشار بیش از پیش هزینه ها به تولیدی ها، باعث کوچ این کارگاه ها به حومه و حاشیه شهر شده است. وقتی از حریم شهر تهران خارج می شوند، دیگر زیر نظر این اتحادیه فعالیت نخواهند داشت، مگر اینکه در آینده این اتحادیه استانی شود تا این کارگاه ها هم عضو این اتحادیه بشوند.

وی با بیان این که تولیدات داخلی شهر تهران با وجود جمعیت زیاد این شهر، تولیدات چشمگیری از نظر کمیت نیست، می‌گوید: این شهر از طریق تولیدات دیگر شهرها و از خارج از شهر تهران تغذیه می شود.

کارگاه های زیر زمینی بیرون از تهران

یک سری کارگاه های زیر زمینی بیرون از تهران فعالیت دارند و تاجر و یا دلال با خرید تولیدات آنها و وارد کردن به بازار شهر تهران به گونه ای باعث تغذیه بازار تهران می شوند که البته تولید کننده هم مجبور به فروش به این شکل است، چون خود این تولیدکننده ها عرضه مستقیم ندارند، وگرنه چرخ کارگاه از چرخش باز می ایستد.

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط