هاچ‌بک های ژاپنی در تعقیب مگان و گلف ؛ ژاپنی ها توفیقی کسب می کنند؟

از دست ندهید

با اینکه تویوتا در همه کلاس‌های خودرویی سازنده بهترین محصولات بازار ( حداقل در زمینه فروش ) بوده اما رده هاچ‌بک‌های بزرگ شهری جایی است که این خودروساز ژاپنی هیچ‌گاه توفیق خاصی در آن کسب نکرده است. و حالا هاچ‌بک های ژاپنی در تعقیب مگان و گلف هستند.

بیت ران – در رده هاچ‌بک‌های بزرگ شهری که با هفت سازنده مطرح اروپایی اعم از رنو، پژو، فولکس‌واگن، سئات، اوپل، سیتروئن و اشکودا، و سه سازنده مطرح این کلاس یعنی مزدا، فورد و اخیرا کیا یکی از سخت‌ترین نقاط برای افزایش اقبال و فروش است، اخیرا از سوی تویوتا مورد هجوم قرار گرفته و از قضا با ورود هاچ‌بک های ژاپنی نتیجه کار بد هم نبوده است.

کورولا که ماه مارچ در اقسام سدان و هاچ‌بک فروشی معادل ۲۴٫۵ هزار دستگاه در بازار آمریکا داشته، اخیرا و در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ توانسته فروش خود را در مقایسه با دو ماه پایانی سال ۲۰۱۸ دو برابر کند که بخشی از این توفیق مدیون عرضه سری هاچ بک کورولا است. یکی از مجلات روپایی اخیرا این خودرو را در نسخه پایه رودرروی رنو مگان، مزدا۳ یا فولکس‌واگن گلف قرار داده تا دقیق‌تر از توانمندی‌های این سلحشور جذاب ژاپنی آگاه شود.

طراحی

بی‌اغراق بهترنی طرح گروه فعلا به تویوتا تعلق دارد. حتی در کابین هم علیرغم سطح یکسان مواد و تجهیزات با سه خودرو دیگر، این تویوتا است که روزآمدتر از بقیه است و رنو، مزدا و گلف به ترتیب پشت سرش قرار دارند. شوربختانه اما نسل تازه گلف و البته مدل جدید مزدا۳ به زودی روانه بازار اروپا خواهند شد که به معنی فشار بیشتر بازار به ساخته تازه تویوتا است.

قدرت موتور و کارایی

هر چهار خودرو از موتورهای کوچک توربو یا تنفس طبیعی ۴سیلندر سود می‌برند. تویوتا یک موتور کوچک ۱۱۹۷ سی‌سی دارد که به لطف توربوشارژر ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و در هر صد کیلومتر نزدیک به ۶٫۱ لیتر بنزین می‌سوزاند.

گلف خودرویی است که با کمک یک پیشرانه ۱۴۰۰سی‌سی توربو، ۱۲۲ اسب قدرت و ۲۰۰نیوتن‌متر گشتاور تحویل راننده می‌دهد و مصرف هم در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۵٫۲ تا ۵٫۹ لیتر است. مزدا۳ اینجا وضعیت برجسته دارد و با داشتن یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۵۸ اسبی، در هر صد کیلومتر ۵٫۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. مگان هاچ‌بک اما از همه شرایط بهتری دارد و تنها ۵٫۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند. البته موتور ۱٫۲ لیتری توربو مگان ۱۳۰ اسب بخار هم قدرت تولید می‌کند.

 

*رنو ساندرو جدید چگونه است؟

*نگاهی به نسل‌های مختلف اُپل کورسا / کوچولوی نوستالژیک

 

قیمت و تجهیزات

نسخه پایه مگان و مزدا۳ کاملا ارزان‌تر از دو خودرو مشهور فولکس و تویوتا هستند. با این حال سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا بیش از حد قدیمی و ضعیف است و ورد قریب الوقوع نسل جدید، مدل فعلی را به یک وصله نچسب در بازار بدل کرده است. در مورد مگان باید جور دیگری به قضیه نگاه کرد چون عیب‌های مزدا را ندارد ولی عملکرد موتور بسیار خنثی و کارکرد گیربکس دوکلاچه خودرو فاقد هیجان است.

درباره تویوتا طراحی و راحتی یک موضوع برجسته است ولی نور در اتاق خودرو به شدت کم است و عملکرد جعبه دنده CVT هم در حد فاجعه بود. متاسفانه دستیار فرامین صوتی هم خوب کار نمی‌کند تا ما همچنان از آینده تویوتا ناامید باشیم. گلف هم گرچه لذت رانندگی بالا و امکانات و تجهیزات مدرنی در لیست خود دارد اما برای استفاده از آنها لازم است بهای بیشتری جهت خرید آپشن صرف کنید. بدبختانه انی خودرو سیستم امنیتی خوبی نداشته که هب همین دلیل، گلف را خودرو مورد علاقه سارقان در اروپا لقب داده‌اند.

فروش

در کمال تعجب کمترین تقاضا در اروپا بین این چهار خودرو، به مزدا۳ و نه کورولا مربوط است. مزدا ۳ در سه ماه تنها به فروش ۵ هزار دستگاه موفق شده و بی‌صبرانه انتظار عرضه نسل تازه خود را برای تقویت فروش در اروپا می‌کشد. گلف فعلا در فصل اول حدود ۹۵ هزار دستگاه ‌فروش داشته و بهترین وضعیت را علیرغم کاهش خریداران دارد.

مگان هم با حدود ۲۸ هزار دستگاه فروش وضعیتی بینابین در این رده دارد و مدام از سوی فورد فوکوس، اوپل آسترا، پژو ۳۰۸ و سیتروئن سی۳ تهدید می‌شود.

منبع :هفت صبح




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط