موتور های قوی هشت سیلندر در بازار

از دست ندهید

تمام نسخه‌های پیش‌فروش پیشرانه‌ی موپار در ۴۸ ساعت فروخته شد؛ اما پیشرانه‌های V8 دیگری نیز با قیمت ارزان‌تر در بازار وجود دارند که در این مقاله با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

بیت ران -افراد زیادی امیدوار بودند که بتوانند از پیشرانه قدرتمند Hellephant در زیر کاپوت دوج چلنجر یا چارجر یا جورنی استفاده کنند؛ اما تمام نسخه‌های پیشرانه‌ی ۱,۰۰۰ اسب‌بخاری و ۷ لیتری همی (Hemi) فقط کمی پس از آغاز فروش، به‌طورکامل فروخته شده است.

Hellephant Hemi engine / پیشرانه هلفنت همی

طبق گزارش وب‌سایت Allpar و به‌نقل از مسئولان گروه خودروسازی فیات‌کرایسلر، پیشرانه‌ی Hellephant با قدرت ۱,۰۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱,۲۸۸ نیوتن‌متر، تنها ۴۸ ساعت پس از پیش‌سفارش در هفته‌های گذشته فروخته شد. به‌نظر می‌رسد دوست‌داران دوج و هِمی طرح‌های بزرگی برای این پیشرانه در نمایشگاه سما امسال دارند.

فیات‌کرایسلر در بیانیه‌ای اعلام کرد:

باتوجه‌به تقاضای فراوان و روند تولید دست‌ساز و زمان‌بربودن ساخت، امکان پیش‌سفارش را برای این پیشرانه غیرفعال کردیم؛ اما فقط پس از ۴۸ ساعت، تمام نسخه‌ها فروخته شدند.

1968 Dodge Charger / دوج چارجر 1968

پیشرانه‌ی Hellephant سال گذشته روی دوج چارجر مدل ۱۹۶۸ در نمایشگاه سما به‌نمایش گذاشته و با قیمت ۲۹ هزار و ۹۹۵ دلار فروخته شد. این پیشرانه شامل اجزایی مانند پمپ‌آب، چرخ طیار، کارتر، سوپرشارژر، مجموعه‌ی دریچه‌ی گاز، بسته‌ی کویل و انژکتورها می‌شود. مشتریان می‌توانستند با پرداخت ۲,۲۶۵ دلار اضافی، کیت پیشرانه را نیز بخرند.

بلوک سیلندر این پیشرانه از آلومینیوم ساخته شده و وزن آن تقریبا ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر از بلوک آهنی است. تمام قطعات داخلی پیشرانه به‌صورت ریخته‌گری ساخته می‌شوند؛ درحالی‌که کورس و قطر پیستون افزایش یافته‌اند. سوپرشارژر این پیشرانه تقریبا در هر ثانیه، سه لیتر هوا را جابه‌جا می‌کند و با سوپرشارژهای ۲.۷ لیتری دوج دیمن و ۲.۴ لیتری هلکت مقایسه‌شدنی است. با وجود بزرگ و قدرتمندبودن، نهایت عملکرد این پیشرانه هنوزهم به ۷,۰۰۰ دوربردقیقه می‌رسد.

Hellephant Hemi engine / پیشرانه هلفنت همی

موپار تجهیزات اضافی شامل کیت کامل پیشرانه ازجمله ECU و سیستم سیم‌کشی و دریچه‌ی گاز سیمی را ارائه می‌دهد. گفته می‌شود Hellephant با سوخت اکتان ۹۳ کار می‌کند؛ درحالی‌که پیشرانه‌ی دوج دیمن با ۸۴۰ اسب‌بخار قدرت، از سوخت اکتان بیش از ۱۰۰ استفاده می‌کند. درنتیجه، شاید از عملکرد Hellephant با سوخت مسابقه‌ای با اکتان زیاد تعجب کنیم. البته، مهندسان موپار معتقد هستند هنوزهم جای زیادی برای افزایش قدرت پیشرانه وجود دارد.

فیات‌کرایسلر آمار دقیقی از تعداد نسخه‌ها فروخته‌شده منتشر نکرده؛ اما باتوجه‌به قیمت و قدرت و گشتاور بسیار زیاد، به‌نظر می‌رسد تعداد آن‌ها محدود باشد. شایعاتی هم از فروش ۱۰۰ دستگاه در عرضه‌ی اخیر خبر می‌دهند. همچنین، گفته می‌شود فیات‌کرایسلر باتوجه‌به تقاضای فراوان، برنامه‌هایی برای فروش نسخه‌های بیشتر در سال‌ ‌آینده دارد. پیشرانه‌ی Hellephant به‌همراه کیت اضافی در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

البته، پیشرانه‌های V8 دیگری نیز در بازار وجود دارند. این پیشرانه‌ها به‌اندازه‌ی Hellephant قدرتمند نیستند؛ اما همگی ارزان‌تر هستند.

موپار هل‌کریت (Hellcrate)

Mopar 6.2L Hellcrate / پیشرانه موپار هل کریت

پیشرانه‌‌ی موپار هل‌کریت (Hellcrate) با حجم ۶.۲ لیتر خورجینی هشت سیلندر مجهز به سوپرشارژر که زیر کاپوت دوج چارجر یا چلنجر هل‌کت یا جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک جای گرفته است. هل‌کریت در تمام این خودروها ۷۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. هل‌کریت حدود ۱۰ هزار دلار از Hellephant ارزان‌تر است و با قیمت نهایی ۲۰ هزار و ۲۰ دلار فروخته می‌شود.

جنرال موتورز LS9

GM LS9 / پیشرانه جنرال موتورز

هل‌کریت، تنها پیشرانه‌ی سوپرشارژ کارخانه‌ای موجود در بازار نیست. جنرال موتورز نیز پیشرانه سوپرشارژر ۶.۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر LS9 را به بازار عرضه کرده است؛ پیشرانه‌ای که زیر کاپوت شورولتC6 کوروت ZR1 جای می‌گیرد و ۶۳۸ اسب‌بخار قدرت و ۸۱۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. البته، قدرت و گشتاور این پیشرانه به‌اندازه‌ی هل‌کریت نیست؛ اما از سیستم روغن‌کاری خشک بهره می‌برد. بنابراین، به‌جای کشیدن روغن از پایین در داخل کارتر، مخرن روغن بیرونی وجود دارد که روغن را به داخل پیشرانه پمپاژ می‌کند. درنتیجه، پیشرانه کوتاه‌تر خواهد بود و می‌تواند برای بهره‌گیری از مرکز ثقل بهتر، پایین‌تر نصب شود. همچنین، مزیت دیگر آن نگرانی‌نداشتن از کارکرد خشک پیستون در پیچ‌‌های تند است؛ یعنی هنگام چرخش در سیستم‌های روغن‌کاری معمولی، سمتی از پیشرانه خالی می‌ماند؛ ولی در پیشرانه‌ی LS9 جنرال موتورز چنین اتفاقی نمی‌افتد. چنین پیشرانه‌ای را می‌توان برای خودروهای مسابقه‌ای جاده‌ استفاده کرد. جنرال موتورز LS9 ارزان‌تر از هل‌کریت است و با قیمت ۱۸ هزار و ۱۴۹ دلار عرضه می‌شود. این پیشرانه نیز با محدودیت تولید فروخته می‌شود.

فورد Aluminator

Ford Aluminator 5.2XS / پیشرانه فورد آلومینیتور

پیشرانه فورد آلومینیتور ۵.۲XS تاحدودی براساس پیشرانه‌ی شلبی GT350 ساخته شده و از بلوک سیلندر و کارتر آن بهره می‌برد، با این تفاوت که از منیفولد ورودی موستانگ کبراجت، مجموعه‌ی دریچه‌ی گاز، پروفیل اصلاح‌شده بادامک‌ها و پیستون، شاتون و پیچ‌های سرسیلندر متفاوت استفاده می‌کند. این پیشرانه ۵۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آلومینیتور ۵.۲XS در‌مقایسه‌با GT350 قدرتمندتر است که ۵۲۶ اسب‌بخار قدرت و ۵۸۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آلومینیتور از میل‌لنگ تخت شلبی GT350 بهره نمی‌برد؛ اما هنوزهم بیشینه‌ی عملکرد پیشرانه به ۷,۸۰۰ دوربردقیقه می‌رسد. آلومینیتور ۵.۲XS با قیمت ۱۹ هزار و ۹۹۵ دلار عرضه می‌شود.

جنرال موتورز LS7

GM LS7 / پیشرانه جنرال موتورز

پیشرانه‌ی LS7 جنرال موتورز با حجم ۷ لیتر، می‌تواند ۵۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و به عملکرد ۷,۰۰۰ دوربردقیقه دست یابد. می‌توان این پیشرانه را در خودروهای شورولت کامارو Z/28 و C6 Z06 مشاهده کرد. پیشرانه‌ی LS7 از سیستم روغن‌کاری خشک شبیه مدل LS9 بهره می‌برد و با قیمت ۱۳ هزار و ۲۹۳ دلاری، می‌توان آن را یکی از ارزان‌ترین پیشرانه‌های موجود در این فهرست دانست. البته، دلیل تصمیم جنرال موتورز برای ارزان‌فروختن چنین پیشرانه‌ی قدرتمندی هنوز مشخص نیست.

منبع :زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط