یک کارشناس بررسی کرد: آیا قیمت خودروها کاهش پیدا می کند؟

از دست ندهید

نتیجه نبود تولید و کالا و کمبود عرضه و تقاضای هیجانی مردم چیزی جز تداوم گرانی ها نخواهد بود. ادامه روند افزایش قیمت ها بستگی به تولید و عرضه به بازار دارد. اما آیا قیمت خودروها کاهش پیدا می کند؟

بیت ران – بهنام زهره وند: از نظر امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو و مدرس دانشگاه، روند افزایش قیمت ادامه خواهد داشت، وقتی تولید انجام نمی شود و از طرفی در جامعه نقدینگی زیاد می شود، نتیجه آن تقاضای بیشتر از عرضه خواهد بود و این روند تا وقتی که تولید صورت نگیرد و به بازار تزریق نشود، ادامه خواهد داشت.

صنعت خودرو فلج شده است

به گفته وی صنعت خودرو فلج شده است و کنترل آن از دست دولت و خودروساز و مسئولین خارج شده است و آنقدر مشکلات دارد که دیگر سخت می توانند رسیدگی کنند. البته که تحریم ها هم این مشکلات را بیشتر کرده اند.

امینی در مورد وضعیت بازار و اینکه در پاسخ به اینکه آیا قیمت خودروها کاهش پیدا می کند؟ می گوید: بازار بسیار آشفته است، چون تولیدی نیست. قیمت ها سرسام آور است، خودروساز و وزیر هم پاسخگو نیستند. وزیر پس از انتصاب و دادن وعده هایی چون پایین آوردن قیمت ها و رونق تولید به گفته ها و وعده هایش عمل نکرده است.

نبود مسئولین متخصص و کار بلد

از نظر وی راه حل این مشکلات وجود و سر کار آمدن مسئولین و متصدیان قوی و کار بلد و متخصص است که در مواقع اضطرار و بحرانی راه حل ارائه کنند که متاسفانه این گونه نیست و مدیران در زمان رونق راه حل هایی می دهند. عمده مشکلات این صنعت نبود قطعات است که قطعه ساز هم یا نمی سازد یا به دلیل مشکلات مالی و متضرر شدن عملا نمی تواند تولید کند، که باید جلساتی برای این امر برگزار شود تا مشکلات بررسی و رفع شود.

امینی ادامه می دهد: متاسفانه در زمان حال همه با معلول مبارزه می کنند درحالیکه علت خودِ عرضه و تولید است که چرا انجام نمی شود و بخشی از این مشکلات در داخل و بخشی هم که حدودا ۳۰٪ می شود، بر اثر تحریم ها است. البته در حال حاضر از برخی کشورها می توان به شکل هایی همچون چمدانی قطعه و دلار وارد کرد که خیلی هم سخت نیست، اما متاسفانه براساس یک سری سیاست ها این امر سخت شده است.

 

*رفتار پلیسی در بازار خودرو به دلیل موج التهاب و افزایش قیمت

*مبارزه پلیس فتا با قیمت سازی کاذب در بازار مجازی خودرو و املاک

 

فضای مجازی ملتهب کننده اوضاع است

امینی کارشناس بازار در مورد تاثیر فضای مجازی بر بازار خودرو و بسته و حذف شدن قیمت های موجود در برخی سایت ها می گوید: تاثیر دارد ولی نه تاثیری قالب. این تاثیر می تواند در حد ۱۰ الی ۱۵ درصد باشد ولی اساسا باید علت را برای حل مشکل دنبال کنیم و آن هم نبود تولید در بازار است. یک سری مصرف کننده واقعی هستند و یک سری دلال، که این دلال ها محیط را ملتهب می کنند، چون می خواهند به نفع خودشان قیمت ها را بالا ببرند. به علاوه اینکه نقدینگی در جامعه زیاد است و مردم به سمت خرید خودرو و طلا و ارز و ملک گرایش پیدا می کنند که البته در حال حاضر خودرو به دلیل نوسانات شدید قیمتی یک ویژگی و جذابیت بیشتری برای مردم و دلالان دارد.

وی در مورد این که چه ارگانی باید کنترل التهابات فضای مجازی در مورد حوزه خودرو را بر عهده بگیرد می گوید: وقتی خود دولت برخوردی نمی کند، وزیر حرفی نمی زند، انجمن خودروسازان هم واکنشی نشان نمی دهد و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم سکوت کرده یا گنگ سخن می گویند، هیچ ارگانی مسئولیت قبول نمی کند. البته فضای مجازی علتُ العلل نیست، یعنی فضای مجازی فقط در این وضع نابسامان کمک کننده است. ولی بیشتر این مشکلات بر اثر نبود تولید، و تقصیر کارخانه هاست.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تحویل کارت سوخت وسایل نقلیه یک هفته‌ای شد

معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی‌شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت خودرو ها و موتورسیکلت‌ها تا پایان اردیبهشت، ­زمان تحویل...

پست‌های مرتبط