تسلا چرا برتر است ؟ / دلایل و مقایسه با دیگر برقی سازان

از دست ندهید

مزیت‌های رقابتی شرکت تسلا در مقایسه‌ با سایر خودروسازان الکتریکی بسیار است. در این مطلب، بررسی می کنیم کتعدادی از این مزیت‌ها را بررسی می‌کنیم که چرا تسلا برتر است؟

بیت ران – تسلا شرکتی است که شاید برخی از آن متنفر باشند و برخی دیگر آن‌ را بپرستند. با وجود تمام فرازونشیب‌های خودروهای الکتریکی در بازار، شکی نیست تسلا یکی از خودروسازان الکتریکی پیشرو در جهان است.

این شرکت را می‌توان به‌عنوان یکی از معدود خودروسازان الکتریکی موفق و نوآور نامید که از شبکه‌ی شارژ مخصوص‌ به‌خود بهره می‌برد. خودروسازان دیگر تاکنون برد مسافتی بیشتری از خودروهای تسلا را وعده داده بودند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از‌ آن‌ها نتوانسته‌اند در بحث برد مسافت، به‌ محدوده‌ی رقابت با تسلا نزدیک شود.

tesla / تسلا خودروی برقی

فروش خودروهای تسلا

علاوه‌براین، میزان فروش خودروهای تسلا در آمریکا و اخیرا در اروپا به‌طور چشمگیری در‌حال‌افزایش است. شان میشل، یکی از محققان خودروهای الکتریکی که بیش از ۱۰ سال در‌این‌زمینه تحقیق کرده، اخیرا ویدئویی منتشر و دلایل شکست‌ناپذیری تسلا را بررسی کرده است. در ادامه‌ی این مطلب، به توضیحات میشل اشاره می‌کنیم.

آئودی ای-ترون / Audi E-tron

هرچه بازار خودروهای الکتریکی گسترده‌تر و خودروسازان بیشتری برای رقابت با تسلا وارد بازار می‌شوند، این حقیقت بیشتر به‌چشم می‌آید که رقابت با تسلا کار آسانی نیست. به‌طور مثال، شرکت آئودی نمونه‌ی E-Tron را به‌عنوان اولین خودرو الکتریکی خود معرفی کرد که برپایه‌ی ساختار اصلی سایر خودروهای این شرکت ساخته شده است.

بسته‌ی باتری‌های ۹۵ کیلووات‌ساعتی قرارگرفته در این خودرو، ۳۲۶ کیلومتر مسافت را می‌تواند بپیماید. این درحالی است که I-Pace، آخرین مبارز الکتریکی جگوار، از بسته‌ی باتری‌های ۹۰ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد که با هربار شارژ کامل، ۳۷۴ کیلومتر را می‌تواند طی کند.

Jaguar I-Pace / جگوار

همچنین، پورشه تایکان که در سال ۲۰۲۰ معرفی می‌شود، در استاندارد NEDC توانایی دارد ۴۹۷ کیلومتر را بپیماید که با درنظرگرفتن معیار رایج EPA، این میزان به ۳۸۴ تا ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد. تمام این توضیحات را بیان کردیم تا بگوییم تسلا در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۲ و معرفی بسته‌ی باتری‌های ۸۵ کیلووات‌‌ساعتی، برد مسافتی ۴۲۴ کیلومتر را ارائه داد. بعد از گذشت ۵ سال از آن زمان، شورولت با معرفی مدل بولت، به‌ اولین خودروسازی تبدیل شد که پس از تسلا به‌ رکورد برد مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر دست می‌یابد.

شورولت بولت

فناوری منحصر‌به‌فرد باتری‌های تسلا

شورولت ولت با هربار شارژ می‌تواند ۳۸۰ کیلومتر را بپیماید. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، خودروسازان زیادی موفق شدند به این مهم دست یابند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از خودروسازان به فناوری منحصر‌به‌فرد باتری‌های تسلا دست نیافته‌اند. در سال ۲۰۱۶، تسلا مدل S P100D را با برد مسافتی ۵۰۴ کیلومتر معرفی کرد. پس‌از‌آن در سال ۲۰۱۷، تسلا مدل S 100D را با شعاع مسافتی ۵۳۶ کیلومتر معرفی کرد. اولین شاسی‌بلند تسلا با نام مدل X هم پس از مدل S با برد مسافتی بین ۴۶۲ تا ۴۷۲ کیلومتر معرفی شد؛ اما روند رو‌به‌رشد تسلا به اینجا ختم نشد.

تسلا مدل S P100D

سپس، نوبت به نمونه‌ی مقرون‌به‌صرفه تسلای مدل ۳ رسیده بود تا با بسته‌ی باتری‌های ۷۵ کیلووات‌ساعتی و برد مسافتی ۵۲۰ کیلومتری معرفی شود. با درنظرگرفتن خودرو جدید تسلا با نام مدل Y، اکنون ۱۰ نمونه از ۱۲ خودرو موجود در سبد محصولات تسلا، با برد مسافتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر عرضه می‌شوند.

Tesla Model Y / تسلا مدل Y

در اینجا، این سؤال مطرح می‌شود: اگر خودروهای تسلا درمقایسه‌با سایر نمونه‌های موجود در بازار مزیت رقابتی ندارند؛ چرا چنین فاصله‌ی بزرگی بین مشخصات فنی خودروهای تسلا و سایرین وجود دارد؟ جواب این سؤال در گرو دو عامل بزرگ است: ۱. برد مسافتی خودروها که نمایانگر توان پیمایش مسافت در هربار شارژ است؛ ۲. زمان لازم برای شارژ خودرو است. اخیرا در فهرست منتشرشده از خودروهای الکتریکی با بیشترین توان مسافتی، ۴ نمونه از خودروهای تسلا در فهرست ۵ خودرو برتر قرار گرفتند. در رتبه‌ی پنجم، هیوندای کُنا موفق شد نسخه‌ی پایه‌‌‌ی تسلای مدل ۳ را شکست دهد.

تسلا مدل s

یک وانت و شاسی‌بلند الکتریکی

اگر نگاهی به فهرست ۱۰ خودرو برتر بیندازیم، ۵۰ درصد خودروهای موجود در فهرست متعلق به‌ شرکت تسلا هستند. وقتی خودروهای مورد‌انتظار برای معرفی در سال جاری و سال آینده‌ی میلادی را بررسی می‌کنیم، تنها نام یک خودرو سؤالات زیادی را به‌وجود می‌آورد: ریوین (Rivian). شرکت ریوین در اواخر سال ۲۰۱۸، با معرفی یک وانت و شاسی‌بلند الکتریکی با برد مسافتی بیش از ۶۴۰ کیلومتر، دنیای خودروهای الکتریکی را تکان داد. مهندسان این شرکت با اتصال دو لایه‌ی باتری به‌ یکدیگر موفق شده‌اند به این مهم دست یابند و با استفاده از چیلر بین آن‌ها، بسته‌ی باتری‌ّها را خنک نگه دارند.

Rivian R1T / وانت ریوین

خودروهای ریوین در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ بازار عرضه می‌شوند. با نگاهی به فهرست ۱۰ خودرو مورد‌انتظار برای معرفی در چند‌ ماه آینده، تنها نام شرکت‌های ریوین و تسلا را مشاهده می‌کنیم. اگر بخواهیم نام دیگر خودروسازان را ببینیم، به‌سراغ فهرست ۲۰ خودرو موردانتظار باید برویم. نام برخی خودروسازان مشهور هم‌چون مرسدس بنز و آئودی حتی در فهرست ۲۰ خودرو مورد‌انتظار هم دیده نمی‌شود.

تسلا مدل X

در هر زمینه‌ای که بخواهیم بررسی کنیم، تسلا رهبر خودروهای الکتریکی در بحث کارایی محسوب می‌شود. علاوه‌براین، تسلا در سال‌های اخیر موفق شده خودروهای ایرودینامیک جذابی بسازد. یکی از عوامل مهم‌ دنیای خودروهای الکتریکی، مدت زمان لازم برای شارژ باتری‌ها است. ازآنجاکه ۹۰ تا ۹۵ درصد فرایند شارژ خودروهای الکتریکی در پارکینگ‌های شخصی انجام می‌شود، شبکه و سرعت دردسترس برای شارژر‌ها یکی از نکات مهم برای خریداران است.

تسلا

اهمیت سرعت شارژ

اگر خریداری قصد داشته باشد با خودرو الکتریکی مسافت‌های طولانی را طی کند، درآن‌صورت، سرعت شارژ و ایستگاه‌های شارژ دردسترس به‌ مهم‌ترین عامل تبدیل می‌شود. تمامی خودروهای الکتریکی موجود در بازار توانایی شارژ پرسرعت را ندارند؛ اما اخیرا خودروسازانی همچون پورشه، مرسدس بنز، آئودی، ریوین و پل‌استار شارژر‌هایی قدرتمند معرفی کرده‌اند.

به‌طور مثال، پورشه در مدل تایکان از شارژ‌رهایی ۳۵۰ کیلووات‌ساعت و ریوین ۱۶۰ کیلووات‌ساعتی و تمامی نمونه‌های آئودی و مرسدس بنز و پل‌استار ۱۵۰‌ کیلووات‌ساعتی بهره خواهند برد. شارژ‌رهای تمامی خودروهایی که به‌ آن‌ها اشاره کردیم، از شارژر‌های ۱۲۰ کیلووات‌ساعتی فعلی تسلا برای مدل S و مدل X، قوی‌تر خواهند بود. اگر تسلا نرخ شارژ نمونه‌های مدل S و مدل X را مانند مدل ۳ به‌روز‌رسانی کند، به‌ شارژ ۲۵۰ کیلووات‌ساعتی دست خواهد یافت.

منبع :زومیت




2 دیدگاه

  1. سلام آیا می شود خودروی به طور مثال شورلت بولت را با برق سه خانگی شارژ کرد اگر جواب مثبت هست این زمان برای خودرو ذکر شده چقدر می باشد تشکر از سایت خوب تخصصی تون

    • سلام دوست عزیز شورولت ولت یک خودرو پلاگین هیبرید هست و میشه با برق خانگی شارژ بشه و برای این کار چندین ساعت زمان لازم است

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط