اولین خودرو خورشیدی جهان در سوئد به تولید انبوه رسید

از دست ندهید

شرکت آلمانی سونو اعلام کرد تولید اولین خودرو خورشیدی خود را از سال آینده در سوئد آغاز خواهد کرد.

بیت ران – سونو، که یک شرکت تازه‌وارد در صنعت خودرو است، سه سال پیش توسط سه جوان آلمانی در مونیخ تاسیس شد و با جذب سرمایه‌‌های مردمی از طریق اینترنت کار خود را آغاز کرد.

اولین خودرو خورشیدی جهان و  تولید این شرکت که نامش سایون است، با ۳۳۰ باتری خورشیدی پوشانده شده است. سایون می‌تواند با نیرویی که این صفحات ذخیره می‌کند تا ۳۴ کیلومتر حرکت کند. باتری الکتریکی ماشین را می‌توان با برق هم شارژ کرد. شارژ باتری‌ها با استفاده از شارژرهای سریع نیم ساعت طول می‌کشد و برد ماشین حداکثر ۲۵۰ کیلومتر است.

این اولین بار است که باتری‌های خورشیدی تا این اندازه در یک خودروی تولید انبوه استفاده می‌شود. خودروسازان دیگر نظیر تویوتا، نیسان و آئودی قبلا از این روش در ابعادی کوچکتر برای ذخیره انرژی خورشید استفاده کرده‌ بودند.

دیگر محصولات با باتری خورشیدی

هیوندای و کیا هم قرار است از سال آینده برخی محصولاتشان را با باتری خورشیدی که روی سقف قرار دارد به بازار عرضه کنند.

استفاده از باتری‌های خورشیدی منتقدانی هم دارد. از جمله ایلان ماسک، مدیر کارخانه تسلا که معتقد است استفاده از صفحات خورشیدی در ماشین کمترین بازدهی را دارد. منتقدان می‌گویند میزان جذب انرژی به زاویه‌ای که نور به صفحات خورشیدی می‌تابد بستگی زیادی دارد و در صورتی که این زاویه درست نباشد، انرژی بسیار کمی ذخیره می‌شود.

سایون قرار است در کارخانه‌ای ساخته شود که قبلا محصولات شرکت سوئدی ساب در آن ساخته می‌شد. بعد از ورشکسته‌شدن ساب در سال ۲۰۱۲، این کارخانه توسط یک شرکت چینی خریداری شد.

سونو می‌گوید تولید ماشین از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد و این شرکت می‌خواهد در هشت سال ۲۶۰ هزار دستگاه سایون بسازد. قیمت ماشین ۲۵ هزار و ۵۰۰ یورو (حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار) است و تا کنون نزدیک به ده هزار دستگاه از آن پیش‌فروش شده است.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط