یک کارشناس: افزایش هدف دار قیمت ها/گرانی بنزین بازار را دچار خلا می کند

از دست ندهید

یک کارشناس معتقد است: برخی ارگان ها و تشکیلات با بودجه های میلیاردی و ا هدف به بازار ورود می کنند و باعث افزایش قیمت ها می شوند؛ افزایش هدف دار قیمت های خودرو دست مردم نیست.

بیت ران – بهنام زهره وند: به گفته محمود نادی کارشناس بازار افزایش قیمت ها در تمامی حوزه های بازار در کشور هدف دار است، و هر زمانی گرانی ها به سمت یک بازار و کالا سوق پیدا می کند، تمام سازمان ها و ارگان ها و تشکیلات که با پول بیت المال ارتزاق می کنند یک روز در زمینه دلار ورود می کنند و روز بعد در بازار ملک و روز بعد در بازار لوازم خانگی و …، این ارگان ها با رانت جلو می روند.

افزایش قیمت دست مردم نیست

نادی وضعیت بازار را وضعیتی نابسامان قلمداد می کند و می گوید: افزایش قیمت ها در دست مردم نیست و این جریانات در بازار از جایی دیگر هدایت می شود.

وی ادامه می دهد: اقتصاد کشور به گونه ای نیست که کارشناسان بتوانند نظر تعیین کننده ای بدهند و سکان دار آن، دسته ای از نهادها و تشکیلاتی هستند که با حداقل بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی وارد یک بخشی می شوند، حال آن بخش زمانی حوزه خودرو است و زمانی بخشی دیگر. این ها سازمان ها و اشخاصی هستند که اصطلاحا به گونه ای وصل هستند و اسمی نمی شود از آن ها برد، مثل ب.ز و نون.خ و … کسانی که در سیستم اقتصادی ما نقش دارند.

وی در مورد افزایش قیمت می گوید: وقتی بنگاه دار شب به خانه می رود و مغازه را تعطیل کرده، وقتی همه خواب هستند، چه کسی معامله ای انجام داده که یک ماشین، ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است؟ پس این کار همان تشکیلات تعیین کننده است.

از نظر نادی سیستم اقتصادی کشور ما سیستم گلد کوئستی است، که از بالا سیستم تصمیم می گیرد. مثلا سیستم تصمیم می گیرد یک ماه در بازار خودرو فعالیت کند و یک مدت دیگر در یک حوزه دیگر فعالیت داشته باشند.

نادی می گوید: این تشکیلات که با رانت پیش می روند مثلا می دانند که در کدام مکان قرار است ایستگاه مترو تاسیس شود یا در کجا میدان ساخته می شود و در کدام مکان دانشگاه آزاد قصد تاسیس شعبه ای جدید را دارد تا بتوانند در همان حوالی زمین بخرند.

براساس ارزهای قبلی که ثبت سفارش انجام شده اجازه ترخیص نمی دهند

وی در مورد خودروهای دپو شده در گمرکات کشور می گوید: به هیچ عنوان قرار نیست براساس ارزهای قبلی که ثبت سفارش انجام شده اجازه ترخیص بدهند. تمامی وارد کننده ها از قبیل نگین خودرو، آسان موتور، اطلس خودرو، ایر تویا و … که قانونی با ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته اند باید براساس قیمت ارز روز کشور مابه التفاوت پرداخت کنند، که این بابت پول خودرو است، از طرفی نرخ سود بازرگانی و ارزش گمرکی هم براساس ارز آزاد روز محاسبه می شود. مساله دیگر بی ارزش بودن پول کشور است. مردم برای نگهداری نقدینگی و از بین نرفتن ارزش سرمایه خود به بازار هجوم می برند که پول خود را به کالا تبدیل کنند.

با افزایش قیمت بنزین بازار دچار خلا می شود

نادی در مورد تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار خودرو می گوید: این سری افزایش قیمت سوخت، باعث دگرگونی شدید بازار خواهد شد، چون افزایش قیمت ۱۵-۲۰ درصد نیست و حدود ۲۵۰ درصد خواهد بود که این باعث می شود چند وقتی بازار دچار خلا شده و ردیف معاملات پایین بیاید ولی در نهایت دوباره مردم مثل قیمت پیاز عادت می کنند.

محمود نادی کارشناس بازار در مورد گرانی بنزین و سهمیه بندی شدن آن و وضعیت رانندگان تاکسی های اینترنتی و تلفنی همچون اسنپ، این گونه توضیح می دهد: با وجوداینکه اسنپ و تپ سی و … شرکت هایی دارای مجوز هستند اما رانندگانی که برای این شرکت ها کار می کنند با ماشین شخصی در این شرکت ها فعال هستند و یک کد کاربری دارند، پس از طرف دولت خدماتی برای بنزین و … دریافت نمی کنند و باید بنزین آزاد مصرف کنند. این خود از لایه های تورمی است. البته شرکت های مزبور یک چارچوب و نمودار هزینه ای برای رانندگان خود در نظر خواهند گرفت و بالطبع براساس افزایش نرخ بنزین کرایه ها را ۳۰-۴۰ درصد افزایش خواهند داد.

از نظر نادی سر رشته تمامی حرکت ها در وضعیت کلان خود سیستم است نه شخص یا دولت. اشخاص و مدیریت ها عوض می شوند اما سیاست ها خیر، صندلی ها عوض می شوند اما سیاست ها خیر، سیستم این شکلی است‌. دولت ما روبروی اقتصاد مردم است نه پشتیبان آنها.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط