آیا گل و سیلو بخریم یا زانتیا و ریو؟

از دست ندهید

به عقیده بعضی افراد، امروزه خرید خودرو برای قشر کم‌درآمد جامعه به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. خصوصاً وقتی بدانید پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر بازار همچنان در محدوده ۵۰ میلیون تومان دادوستد می‌شود و این دقیقاً ۲٫۵ برابر قیمتی است که در اسفندماه سال ۹۶ داشت. اما با همه این شرایط و گرانی‌ها، هنوز هم می‌توان یک خودرو خوب کره‌ای یا فرانسوی سوار شد.

بیت ران – حتی در این بازار آشفته نیز هنوز می‌شود با عددی به‌مراتب کمتر و در حدود ۴۰ میلیون تومان، گزینه‌های دست‌دوم جذابی پیدا کرد. خودروهایی که هم نیازهای روزمره شما را برطرف می‌کنند و هم تا مدت‌ها خرج سنگینی روی دستتان نمی‌گذارند. بد نیست مروری بر این پیرمردهای فراموش شده بیندازیم.

کیا ریو

این خودرو کوچک شهری برای نخستین بار در نوامبر سال ۱۹۹۹ به خیابان‌های کره آمد و سه سال بعد نسخه فیس لیفت با تغییراتی برای عرضه در بازار آمریکا معرفی شد. این تغییرات شامل بهبود پیشرانه، سیستم تعلیق، ترمزها و البته طراحی داخلی و خارجی آن بود و کیا با همین عمل توانست فروش خوبی را در آمریکا به ثبت برساند.

شرکت سایپا که در همان زمان به دنبال خودرویی ارزان‌قیمت اما کوچک برای قشر متوسط بود، با همکاری خودروساز کره‌ای مونتاژ ریو را در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد. این خودرو با داشتن پیشرانه ۱٫۵ لیتری به قدرت ۹۸ اسب بخار در کنار وزن کم ۱۱۱۰ کیلوگرم، می‌توانست در کمتر از ۱۱ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرویی در این کلاس، عدد بسیار خوبی بود.

هرچند ریو در سال ۱۳۹۰ به دلیل عدم جانمایی کیا برای نصب کیسه هوا از خط تولید سایپا خارج شد اما همچنان نسخه‌های کارکرده این خودرو به دلیل قطعات و تعمیرات ارزان، کیفیت مناسب و شتاب بالا در میان خریداران طرفدار دارد. اگر کمی خوش‌شانس باشید، احتمالاً می‌توانید یک ریو بدون رنگ و ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را با رقمی در حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان تهیه کنید.

سیتروئن زانتیا

زانتیا زمانی که آمد به دلیل سبک طراحی لیفت بک، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و البته شتاب بالا، به خودرویی جذاب در بازار تبدیل شد تا خلأ میان خودروهای اقتصادی و لوکس را پر کند.

این خودرو در سال ۱۳۸۰ با دو پیشرانه ۱٫۸ و ۲ لیتری در ایران عرضه شد که به ترتیب قدرتی در حدود ۱۱۲ و ۱۳۲ اسب بخار داشتند. هرچند به دلیل جعبه‌دنده هماهنگ ۵ سرعته دستی، شتاب زانتیا زبانزد است اما در همان زمان نیز انتقاداتی به ایمنی آن به دلیل کسب ۱٫۵ ستاره ایمنی وارد بود و به همین جهت شتابگیری اشتباه با آن به امری مخاطره‌آمیز مبدل می‌شد.

در سال ۱۳۸۹ با اتمام قرارداد ۱۰ ساله سایپا با شرکت سیتروئن برای مونتاژ این خودرو،‌ طرف ایرانی مصمم بود مدل فیس لیفت آن را با نام زانتیا ۲ تولید کند. اما آنچه از خط تولید بیرون آمد، یک فاجعه تمام‌عیار در بحث طراحی به شمار می‌رفت! خودرویی که از تناسب طراحی جلو و عقب بویی نبرده بود و ظاهری کاملاً مضحک و به‌شدت تهوع‌آور داشت. باری، زانتیا امروزه در بازار تلرانس قیمتی زیادی دارد اما می‌شود با همان ۴۰ میلیون تومان، یک زانتیا دور رنگ با کارکردی در حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر را خریداری کرد.

دوو سیلو

اگر سریال پاورچین مهران مدیری را به خاطر داشته باشید، حتماً آن سیلو قرمزرنگ یادتان هست! این خودرو که درواقع جایگزینی برای مدل ریسر بود، از سال ۱۳۷۵ به‌صورت وارداتی به بازار آمد و چهار سال بعد بر روی خط تولید کرمان موتور قرار گرفت.

سیلو در سه مدل عرضه شد که تفاوتشان در قدرت پیشرانه و نوع جعبه‌دنده بود. تولید این خودرو تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت و نزدیک به ۴۰ هزار دستگاه از آن تولید شد. دلیل اصلی توقف مونتاژ سیلو، ورشکستگی شرکت دوو و واگذاری آن به کمپانی آمریکایی جنرال موتورز بود.

داستان تولید این خودرو در شرایطی به اتمام رسید که ایران نمی‌توانست با هیچ شرکت آمریکایی یا حتی زیرمجموعه غیر آمریکایی آن‌ها دادوستد کند و درنتیجه رسیدن قطعات منفصله سیلو به کارخانه کرمان موتور غیرممکن شد. سواری نرم، مصرف سوخت پایین، طراحی زیبا، فرمان هیدرولیک و تعمیرات ارزان اصلی‌ترین دلیل برای خرید دوو سیلو بود.

این خودرو همچنان بعد از ۱۵ سال جزو گزینه‌های محبوب بازار کارکرده‌ها است و گاهی خریداران آن را به پراید، تیبا و حتی پژو ۴۰۵ ترجیح می‌دهند. بازار سیلو جذاب‌تر از سایر خودروهاست و می‌توانید با حدود ۳۰ میلیون تومان یک سیلو بدون رنگ را با کارکردی زیر ۱۵۰ هزار کیلومتر خریداری کنید.

فولکس‌واگن گل

هرچند نشان معروف خودروساز آلمانی بر روی جلوپنجره گل نقش بسته اما همان‌طور که می‌دانید این خودرو محصول کارخانه برزیلی فولکس‌واگن است و با مراجعه به سایت اصلی شرکت، چیزی از آن پیدا نمی‌کنید. مدلی که در ایران و در کارخانه کرمان موتور بین سال‌های ۸۴ تا ۸۸ تولید شد، در حقیقت فیس لیفت نسل دوم فولکس‌واگن گل با کد G3 بود.

این خودرو که در آن سال‌ها رقابت مستقیمی با پژو ۲۰۶ برای فروش بیشتر در میان جوانان داشت، از پیشرانه ۱٫۸ لیتری بهره می‌برد که قدرتی در حدود ۱۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد.

شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه، وزن بسیار کم ۹۹۰ کیلوگرمی و سواری مناسب ازجمله ویژگی‌های مثبت این خودرو برزیلی است. این روزها فولکس گل در بازار خودرو با کارکرد ۱۸۰ هزار کیلومتر قیمتی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان دارد.

منبع :هفت صبح




8 دیدگاه

    • دوستان شتاب هیچ ماشینی به ریو نمیرسه که ریو رو در آخر میگن اونا همان کسایی هستند که میترسن به ریمیترسنو سوار شن خود خود ی میگن اول برو به ریو سوار شو ببین چیه. من خودم زانتیا دارم اما از وقتی به ریو سوار شدم زانتیا از چشمم افتاده

  1. این قیمت‌ها قدیمی هست ریو به ۸۰ ودر موارد خیلی تمیز به ۹۰ رسیده و سیلو و زانتیا و.. بهمچنین برای مخارج واستهلاک بترتیب ریو سیلو گل و زانتیا راحتی بترتیب زانتیا سیلو ریو گل و خدمات و لوازم بترتیب ریو زانتیا سیلو گل

  2. با قیمتایی که شما دادین ، نهایت دور رنگو یاتاقان زدش گیرتون بیاد ، عزیزمن گل تمیز زیر شست تومن نیس ، زانتیا حدود ۱۰۰ قیمت دارع ، ریو هم شست هفتاد تومنه ، سیلوی چها تومنی هم ،بالای بیست تومن خرج داره، دور رنگم هست

    • دوستان شتاب هیچ ماشینی به ریو نمیرسه که ریو رو در آخر میگن اونا همان کسایی هستند که میترسن به ریمیترسنو سوار شن خود خود ی میگن اول برو به ریو سوار شو ببین چیه. من خودم زانتیا دارم اما از وقتی به ریو سوار شدم زانتیا از چشمم افتاده

  3. زانتیا از همه بهتره خیلی هم بهتر است . زانتیا از مزدا ۳ هم بهتره چه برسه به سیلو و گل …. بعد از زانتیا ریو عالیه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط