14.1 C
Tehran
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹

کنترل مصرف بنزین وظیفه کیست؟ + جدول مصرف بنزین خودروها در صد کیلومتر

از دست ندهید

سورن پلاس و امکانات آن ؛ خانواده سمند چه مشخصاتی دارند؟

سورن پلاس یکی از اعضای خانواده سمند تولیدی ایران خودرو است. در این مطلب با امکانات آن و تعدادی...

Xpeng P7 سدان الکتریکی جدید چینی با مشخصات خیره کننده

شرکت چینی Xpeng از سدان اسپرت الکتریکی جدیدی به نام Xpeng P7 رونمایی کرد که از سیستم AWD برخوردار...
بررسی تغییر نسل هفت مدل خودروی پرطرفدار

تغییر نسل و طراحی خودروهای پرفروش آسیایی

تغییر نسل و طراحی خودروهای پرفروش آسیایی نشان از اهمیت بازآفرینی خودروها و بهبود مشخصا فنی و ظاهری محصولات...

یک هفته از انتشار خبر سهمیه‌بندی بنزین و گران شدن آن گذشت. طی هفته گذشته مجلس و دولت متفق القول اعلام کردند که فعلا تصمیمی برای گران کردن بنزین نداشته و تنها برای احیای کارت سوخت برنامه‌ریزی می‌کنند. اما کنترل مصرف بنزین وظیفه کیست؟

بیت ران – مریم یعقوبی: کارت سوخت به‌عنوان ابزاری برای کنترل مصرف و مقابله با قاچاق معرفی‌شده است اما طی سال‌های گذشته و بعد از سهمیه‌بندی بنزین در دولت دهم، استفاده از این کارت به‌نوعی از هدف خود دور شده و نقش خود را به‌درستی بازی نکرد. بسیاری از افراد به دلیل کم بودن سهمیه نسبت به نیاز روزانه به بنزین اقدام به خرید بنزین از کارت سوخت تاکسی‌داران و برخی جایگاه داران می‌کردند. این موضوع منجر به ایجاد فساد دونرخی شدن غیررسمی بنزین شد.

کاهش سهمیه‌ها و افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای درنهایت منجر شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ با حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵ با حذف کارت سوخت موافقت کردند و عملاً بنزین سهمیه‌ای باقیمت لیتری ۷۰۰ تومان در شهریورماه سال ۹۵ جای خود را به بنزین تک‌نرخی باقیمت آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان داد.

کاهش مقطعی مصرف بنزین

باوجود گران شدن بنزین طی سال‌های گذشته میزان مصرف تنها در مقاطعی کوتاه از زمان کاهش یافت، اما باگذشت چند روز یا چند ماه از تغییر نرخ سوخت مجدداً میزان مصرف بنزین روند صعودی خود را پیش‌گرفته و دولت و نهادهای مرتبط با مصرف سوخت بازهم از کنترل مصرف عاجز ماندند.

به نظر می‌رسد اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور نیازمند مطالعه و پژوهش‌های بیشتری بوده و در بلندمدت به نتیجه خواهد رسید. پس باید فعلاً عطای کنترل مصرف بنزین از سمت جامعه را به لقای آن بخشید و به سمت دیگر معادله پرداخت. اما کارت سوخت ابزاری است که تنها سمت مردم و مصرف‌کنندگان قرار دارد، در حالی که لایه حاکمیتی و تصمیم‌گیر هم می‌توانند با تغییر در برخی روندها و قوانین میزان مصرف بنزین را پیش از مصرف‌کنندگان کنترل کرده و شاید کاهش دهند.

بنابراین باید گفت در معادله مصرف بنزین دو طرف وجود دارد تولید کننده خودرو و مصرف کننده . قطعا مصرف‌کنندگان وسایل نقلیه نیاز به اصلاح الگو و فرهنگ‌سازی دارند اما اگر این فرهنگ‌سازی صو.رت گرفت اما خودروها همچنان پرمصرف بود چه باید کرد؟

در طرف دیگر این معادله، خودروسازان و واردکنندگان قرار دارند. طی سال‌های گذشته مدل‌های مختلفی از خودروهای چینی توسط خودروسازان وارد کشور شد. با بررسی مدل‌های این خودروها و میزان مصرف بنزین در آن‌ها می‌بینیم اغلب این خودروها در کشورهای سازنده به‌عنوان خودروی با مصرف متوسط رو به بالا معرفی‌شده و در فهرست خودروهای مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کننده قرار نمی‌گیرند.

در کل کشور بیش از  ۲۰ میلیون خودرو شماره گذاری شده است

بر اساس آخرین آمارهایی که راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای تولید شده، منتشر کرده نشان می دهد در کل کشور بیش از  ۲۰ میلیون خودرو شماره گذاری شده است که یک پنجم آن معادل ۴میلیون خودرو، سهم شهر تهران است. همچنین تعداد موتورسیکلت هایی که در شهر تهران وجود دارد، ۳میلیوناست. حال باید سرانه مصرف سوخت هر یک از این خودروها را محاسبه کرد تا در نهایت از انتخاب مدل خودروهای وارداتی یا تولیدی به تفاوت های میزانمصرف بنزین در کشور پی برد.

قیمت ارزان‌ برخی از خودروها -البته پیش از رشد نجومی قیمت خودرو طی یک سال گذشته- تنها عاملی بود که مصرف‌کننده ایرانی به آن اقبال نشان داده و صف خرید و ثبت‌نام برای آن‌ها بدون در نظر گرفتن میزان مصرف بنزین و صرفا با انتخاب مدل و قیمت وشرایط و تسهیلات و شاید حاشیه سود آن تشکیل شد.

*نماینده مجلس: موضوع سهیه بندی بنزین فعلاً متوقف است اما بررسی می شود

*یک کارشناس: افزایش هدف دار قیمت ها/گرانی بنزین بازار را دچار خلا می کند

میزان مصرف سوخت خودرو در خرید در کشور مهم نیست

گفتنی است در میان مؤلفه‌های انتخاب خودرو در کشور ما میزان مصرف جزء آخرین شاخص‌ها قرار دارد و علت آن‌هم شاید یارانه‌ای باشد که دولت روی هر لیتر بنزین به مصرف‌کننده می‌پردازد.

در این گزارش با انتخاب ۳۸ مدل از پرفروش‌های بازار خودرو میزان مصرف آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. البته پیگیری‌های خبرنگار خبرآنلاین برای یافتن تعداد هر یک از این خودروها به‌صورت پلاک شده به نتیجه‌ای نرسید.

نگاهی به خودروهای پرطرفدار نشان می‌دهد کم‌مصرف‌ترین خودرو در بازار کشور MVM مدل S۱۱۰ با حدود ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و پرمصرف‌ترین خودرو از همان برند اما مدل ۵۵۰ آن با بیش از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

البته این میزان مصرف به‌طور متوسط در سرعت حداقل ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر سنجیده شده اما در ترافیک‌های مثال‌زدنی شهرهای بزرگ کشور قطعاً میزان مصرف بیش از این اعداد خواهد بود.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

جایگزین احتمالی موتورسیکت های هندی در بازار ایران

موتورسیکلت SYM ؛ ظهور برند جدید موتورسیکلت در بازار ایران

پس از خروج چراغ خاموش هندی ها از بازار موتورسیکلت ایران حالا شاهد ظهور برند جدید موتورسیکلت در ایران...

شاسی بلند برقی داچیا معرفی شد؛ اسپرینگ را بشناسید

شاسی بلند برقی داچیا با نام اسپرینگ معرفی شد که پلتفرم و تجهیزات فنی مشابه رنو سیتی (City K-ZE) دارد. بیت ران - حضور داچیا...

تواتارا سریع ترین خودرو جهان ؛ رکوردی با 509...

تواتارا سریع ترین خودرو جهان شد این خودرو با سرعت 509 کیلومتر بر ساعت رکورد سریع تورین خودرو جهان را ثبت کرد. بیت ران -...
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر:

فروش تایر با قیمت ثابت زیانده است / گلایه...

گلایه های تولیدکنندگان تایر از تبعیض میان تولیدکننده داخلی و واردکننده‌ گان تایر نشان می دهد تولید کنندگان معتقدند فروش تایر با قیمت ثابت...
بررسی دلایل افزایش قیمت موتورسیکلت

جدول قیمت روز موتورسیکلت در بازار / شرکت های...

در این گزارش به بررسی قیمت روز موتورسیکلت در بازار و نمایندگی می پردازیم. بیت ران - مجتبی اسماعیلی: هر سال با نزدیک شدن فصل...

پست‌های مرتبط