23.4 C
Tehran
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

کنترل مصرف بنزین وظیفه کیست؟ + جدول مصرف بنزین خودروها در صد کیلومتر

از دست ندهید

جیلی، برند جدید خودروهای برقی با نام ژئومتری را رونمایی کرد

شرکت جیلی چین برند جدیدی با نام ژئومتری تأسیس کرده که قرار است خودروهای برقی تولید کند. این برند...
شرکت بازرسی و استاندارد ایران اعلام کرد:

کیفیت سمند ارتقا یافته است + جزئیات

بنابر اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو ارتقای کیفیت سمند از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران تایید شده است. بیت...

مشکل خودروهای وارداتی برای ترخیص از گمرک چیست؟

سرپرست دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک از رفع برخی ابهامات و مسائل پیش آمده راجع به...

یک هفته از انتشار خبر سهمیه‌بندی بنزین و گران شدن آن گذشت. طی هفته گذشته مجلس و دولت متفق القول اعلام کردند که فعلا تصمیمی برای گران کردن بنزین نداشته و تنها برای احیای کارت سوخت برنامه‌ریزی می‌کنند. اما کنترل مصرف بنزین وظیفه کیست؟

بیت ران – مریم یعقوبی: کارت سوخت به‌عنوان ابزاری برای کنترل مصرف و مقابله با قاچاق معرفی‌شده است اما طی سال‌های گذشته و بعد از سهمیه‌بندی بنزین در دولت دهم، استفاده از این کارت به‌نوعی از هدف خود دور شده و نقش خود را به‌درستی بازی نکرد. بسیاری از افراد به دلیل کم بودن سهمیه نسبت به نیاز روزانه به بنزین اقدام به خرید بنزین از کارت سوخت تاکسی‌داران و برخی جایگاه داران می‌کردند. این موضوع منجر به ایجاد فساد دونرخی شدن غیررسمی بنزین شد.

کاهش سهمیه‌ها و افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای درنهایت منجر شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ با حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵ با حذف کارت سوخت موافقت کردند و عملاً بنزین سهمیه‌ای باقیمت لیتری ۷۰۰ تومان در شهریورماه سال ۹۵ جای خود را به بنزین تک‌نرخی باقیمت آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان داد.

کاهش مقطعی مصرف بنزین

باوجود گران شدن بنزین طی سال‌های گذشته میزان مصرف تنها در مقاطعی کوتاه از زمان کاهش یافت، اما باگذشت چند روز یا چند ماه از تغییر نرخ سوخت مجدداً میزان مصرف بنزین روند صعودی خود را پیش‌گرفته و دولت و نهادهای مرتبط با مصرف سوخت بازهم از کنترل مصرف عاجز ماندند.

به نظر می‌رسد اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور نیازمند مطالعه و پژوهش‌های بیشتری بوده و در بلندمدت به نتیجه خواهد رسید. پس باید فعلاً عطای کنترل مصرف بنزین از سمت جامعه را به لقای آن بخشید و به سمت دیگر معادله پرداخت. اما کارت سوخت ابزاری است که تنها سمت مردم و مصرف‌کنندگان قرار دارد، در حالی که لایه حاکمیتی و تصمیم‌گیر هم می‌توانند با تغییر در برخی روندها و قوانین میزان مصرف بنزین را پیش از مصرف‌کنندگان کنترل کرده و شاید کاهش دهند.

بنابراین باید گفت در معادله مصرف بنزین دو طرف وجود دارد تولید کننده خودرو و مصرف کننده . قطعا مصرف‌کنندگان وسایل نقلیه نیاز به اصلاح الگو و فرهنگ‌سازی دارند اما اگر این فرهنگ‌سازی صو.رت گرفت اما خودروها همچنان پرمصرف بود چه باید کرد؟

در طرف دیگر این معادله، خودروسازان و واردکنندگان قرار دارند. طی سال‌های گذشته مدل‌های مختلفی از خودروهای چینی توسط خودروسازان وارد کشور شد. با بررسی مدل‌های این خودروها و میزان مصرف بنزین در آن‌ها می‌بینیم اغلب این خودروها در کشورهای سازنده به‌عنوان خودروی با مصرف متوسط رو به بالا معرفی‌شده و در فهرست خودروهای مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کننده قرار نمی‌گیرند.

در کل کشور بیش از  ۲۰ میلیون خودرو شماره گذاری شده است

بر اساس آخرین آمارهایی که راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای تولید شده، منتشر کرده نشان می دهد در کل کشور بیش از  ۲۰ میلیون خودرو شماره گذاری شده است که یک پنجم آن معادل ۴میلیون خودرو، سهم شهر تهران است. همچنین تعداد موتورسیکلت هایی که در شهر تهران وجود دارد، ۳میلیوناست. حال باید سرانه مصرف سوخت هر یک از این خودروها را محاسبه کرد تا در نهایت از انتخاب مدل خودروهای وارداتی یا تولیدی به تفاوت های میزانمصرف بنزین در کشور پی برد.

قیمت ارزان‌ برخی از خودروها -البته پیش از رشد نجومی قیمت خودرو طی یک سال گذشته- تنها عاملی بود که مصرف‌کننده ایرانی به آن اقبال نشان داده و صف خرید و ثبت‌نام برای آن‌ها بدون در نظر گرفتن میزان مصرف بنزین و صرفا با انتخاب مدل و قیمت وشرایط و تسهیلات و شاید حاشیه سود آن تشکیل شد.

*نماینده مجلس: موضوع سهیه بندی بنزین فعلاً متوقف است اما بررسی می شود

*یک کارشناس: افزایش هدف دار قیمت ها/گرانی بنزین بازار را دچار خلا می کند

میزان مصرف سوخت خودرو در خرید در کشور مهم نیست

گفتنی است در میان مؤلفه‌های انتخاب خودرو در کشور ما میزان مصرف جزء آخرین شاخص‌ها قرار دارد و علت آن‌هم شاید یارانه‌ای باشد که دولت روی هر لیتر بنزین به مصرف‌کننده می‌پردازد.

در این گزارش با انتخاب ۳۸ مدل از پرفروش‌های بازار خودرو میزان مصرف آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. البته پیگیری‌های خبرنگار خبرآنلاین برای یافتن تعداد هر یک از این خودروها به‌صورت پلاک شده به نتیجه‌ای نرسید.

نگاهی به خودروهای پرطرفدار نشان می‌دهد کم‌مصرف‌ترین خودرو در بازار کشور MVM مدل S۱۱۰ با حدود ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و پرمصرف‌ترین خودرو از همان برند اما مدل ۵۵۰ آن با بیش از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

البته این میزان مصرف به‌طور متوسط در سرعت حداقل ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر سنجیده شده اما در ترافیک‌های مثال‌زدنی شهرهای بزرگ کشور قطعاً میزان مصرف بیش از این اعداد خواهد بود.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

نسل جدید لوکس‌ترین بنز را بشناسید

نسل جدید لوکس‌ترین بنز معرفی شده است که ویژگی های منحصر به فردی دارد. بیت ران - مرسدس - بنز...

تونل مانش ؛ ویژگی های بلندترین تونل زیر آبی...

تونل مانش که با نام های دیگری همچون تونل کانال یا تونل شانل هم شناخته می شود، عنوان طولانی ترین تونل زیر آبی جهان...

تاریخچه و مشخصات جنگنده سوپر اتاندارد + استفاده در...

جنگنده سوپر اتاندارد یک جنگنده فرانسوی ساخت شرکت داسو است که در جنگ‌های ایران و عراق و جنگ فالکلند نقش مهمی داشت. بیت ران -...
معرفی اسکوترهای بازار ایران و توانایی آنها

موتور سیکلت اسکوتر + معرفی انواع و راهنمای خرید...

آیا ترافیک شهری، هزینه بالای سوخت و استهلاک بالای اتومبیل، شما را هم به فکر خرید یک موتور سیکلت اسکوتر راحت و بی دردسر...

آشنایی با بمب هدایت شونده استورم بریکر (StormBreaker)

استورم بریکر بمبی هدایت شونده ساخت ریتون میسلز سیستمز است. این بمب تقریبا می تواند در هر شرایطی هدف خود را مورد اصابت قرار...

پست‌های مرتبط