کاهش فروش و زیان مالی شدید پژو و رنو در پی خروج از ایران

از دست ندهید

دو شرکت پژو و رنو اعلام کردند در پی خروج از ایران با کاهش فروش شدید مواجه شده و دچار زیان های مالی سنگینی شده اند.

بیت ران – خروج از ایران و کاهش فروش محصولات شرکت خودروسازی رنو فرانسه باعث کاهش درآمد این شرکت در سه ماهه اول سال ٢٠١٩ شده است.

در گزارش عملکرد سه ماهه شرکت رنو که روز جمعه، ۶ اردیبهشت (٢۶ آوریل) منتشر شده آمده است که درآمد شرکت در سه ماهه ژانویه تا مارس سال جاری به ١٢ میلیارد و ۵٢٧ میلیون یورو رسید که در مقایسه با ١٣ میلیارد و ١۵۵ میلیون یورو عادی برای مدت مشابه سال قبل، کاهشی نزدیک به ۴.٨ درصد را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که خروج از ایران و کاهش فروش خودروهای رنو در شماری از کشورهای جهان از جمله در آفریقا، خاورمیانه و همچنین در هند عامل اصلی این کاهش بوده است. همزمان، نوسانات بازار ارز نیز به کاهش عایدی شرکت کمک کرده است.

خروج رنو از ایران ناشی از تحریم آمریکا بود و میزان فروش محصولات شرکت در آفریقا، خاورمیانه و هند نیز ۳۱ درصد کاهش داشته است. در مجموع، فروش خودروهای ساخت رنو در سطح جهانی با کاهش ۱.۷ درصدی مواجه بوده است.

فروش خودروهای این شرکت ۵.۶ درصد کاهش یافته و به ۹۰۸ هزار عدد رسیده است.

شرکت رنو در مرداد ۱۳۹۶ قراردادی با شرکت خودرو سازی “نگین خودرو” و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در ایران امضا کرد.

رنو تصمیم های خود را فراموش کرد

اما یکسال پس از آن، این شرکت خودروسازی فرانسوی که پیش‌تر گفته بود بازار ایران را ترک نخواهد کرد، گفت که در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا، فعالیتش را در ایران متوقف می‌کند.

سال گذشته شرکت رنو اعلام کرد که اهداف آن برای سال ٢٠١٩ افزایش تولید، فروش و درآمد است و با وجود کاهش عادی در سه ماهه اول این سال، مدیریت رنو گفته است که این هدف را همچنان دنبال خواهد کرد.

شرکت خودروسازی فرانسوی پژو سیتروئن، گزارش سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که نشان می‌دهد فروش خودرو این شرکت نسبت به دور مشابه پارسال ۱۵.۷ درصد کاهش یافته و به ۸۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده است.

به گزارش سایت رسمی این غول فرانسوی، دو سوم افت فروش بخاطر قطع صادرات به ایران بوده است. پژو در سه ماهه اول ۲۰۱۸ حدود ۱۰۸ هزار خودرو به ایران فروخته بود، اما با خروج آمریکا از برجام، صادرات خود را قطع کرد.

این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۴۴ هزار و ۶۰۰ خودرو به ایران فروخته بود.

افزایش قیمت خودرو توانسته است درآمدهای افت فروش خودرو این شرکت را تا حدودی جبران کند، برای نمونه به رغم افت ۱۵.۷ درصدی صادرات خودرو، درآمدهای فروش خودرو این شرکت تنها ۱.۸۵ درصد کاهش یافته و به ۱۴ میلیارد و ۱۵۷ میلیون یورو رسیده است.

کل درآمد این شرکت نیز با افتی ۱.۱ درصدی به ۱۷ میلیارد و ۹۷۹ میلیون یورو افت کرده است.

افت درآمدهای شرکت در سه ماهه اول ۲۰۱۹ باعث شد که ارزش سهام این شرکت ۱.۸ درصد در بازارهای بورس افت کند.

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط