نگاهی به نسل‌های مختلف اُپل کورسا / کوچولوی نوستالژیک

از دست ندهید

هرگاه سخن از این خودروساز نامی به میان می‌آید بیشتر ایرانیان خواه ناخواه به یاد هاچبک جمع‌ و جور آن یعنی مدل کورسا می‌افتند. حالا نگاهی به نسل‌های مختلف آن داریم.

بیت ران – کورسا در بازار جهانی تحت برندهای گوناگونی از جمله شورولت، واکسهال و هولدن عرضه می‌شود. خودروسازی اُپل یکی سازندگان مشهور است که از سال ۱۹۲۹ تا اوایل سال ۲۰۱۷ متعلق به شرکت خودروسازی جنرال‌موتورز امریکا بود و چندی پیش این شرکت به تملک پژوسیتروئن درآمد. کورسا که یکی از هاچ‌بک‌های مشهور اپل است در پنج نسل و در سال‌های مختلف به تولید رسید که در این نوشتار قصد داریم نیم نگاهی به روند تکامل این هاچبک خاطره انگیز بیندازیم.

corsa1-1.jpg

نسل اولCorsa A

corsaa-1.jpg

نخستین نسل این خودرو در سا ۱۹۸۲ رونمایی شد و تولید آن در کشور اسپانیا انجام شد. انواع تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی از این خودرو به صورت هاچبک سه درب و پنج درب همچنین سدان‌ نیز تا سال ۱۹۸۴ به تولید رسید. علاوه بر این، تیپ‌های مختلفی برای این خودرو در نظر گرفته شد که با نام‌های LUXUS، BERLINA و SPORTY SR شناخته می‌شوند و نسخه اسپرت مجهز به یک بال در قسمت عقب و صندلی‌های اسپرت به همراه پیشرانه‌ای قدرتمندتر بود.

پیشرانه‌های مختلف بنزینی ۱، ۱.۲، ۱.۳ و ۱.۴ لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شد که در حجیم‌ترین نسخه، حداکثر توان ۷۵ اسب بخار را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. در سال ۱۹۸۵ نیز یک نسخه قدرتمند‌تر از زیرمجموعه پیشرانه‌های ۱.۳ لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شد که می‌توانست در مدت زمان ۸.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر توان ۹۳ اسب بخار را ایجاد کند که در زمان تولید خودرو، قابل ستایش بود.

نسل دوم Corsa B

corsab-1.jpg

دومین نسل کورسا در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد و توانست به واسطه مشخصات و ویژگی‌های فنی مناسب به فروش مناسبی دست یابد. تمامی اُپل کورساهای وارد شده به ایران نیز از مدل ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ هستند و بیشتر آنها از نوع هاچبک ۵ درب هستند و تعداد محدودی به صورت ۳ درب نیز به کشور وارد شد.

اُپل کورسا در تیپ‌ها و آپشن‌های مختلف در کشور وجود دارد که اکثرا از پیشرانه ۱.۲ لیتری با حداکثر توان ۴۵ اسب بخار و گیربکس دستی ۵ سرعته بهره می‌برند و در تعداد اندکی مجهز به پیشرانه ۱.۴ و ۱و۶ لیتری هستند. از آپشن‌های این خودرو نیز می‌توان به شیشه بالابر برقی، آینه برقی، سانروف و در برخی مدل‌ها ترمز ABS و کیسه هوا برای سرنشینان جلو اشاره کرد که بسیاری از این آپشن‌ها برای چنین خودرویی منحصر به فرد و جالب محسوب می‌شود. از نکات مثبت این نسل می‌توان به مصرف سوخت پایین در کنار استهلاک کم و کیفیت و دوام بالا قطعات آن اشاره کرد.

نسل سوم Corsa C

corcac-1.jpg

با افزایش موفقیت‌های اُپل با تولید کورسا نسل سوم این خودرو در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد و در سال ۲۰۰۰ به بازار اروپا عرضه شد و به فاصله ۳ سال از تولید آن، اُپل یک نسخه فیس‌لیفت از این خودرو را عرضه کرد که از شاسی جدید بهره می‌برد همچنین یک نسخه پیکاپ از این خودرو نیز تحت برند شورلت با نام مدل MONTANA نیز در برزیل عرضه شد.

برای این نسل نیز پیشرانه‌های مختلف ۱، ۱.۲، ۱.۴ و ۱.۸ لیتری بنزینی و پیشرانه ۱.۷ لیتری دیزل به همراه جعبه‌دنده‌های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شد. قدرتمندترین نسخه مجهز به پیشرانه ۱.۸ لیتری بنزینی با پسوند GSI به فروش می‌رسید که حداکثر توان ۱۲۳ اسب بخار را برای کورسا به ارمغان می‌آورد. این خودرو یک موفقیت بزرگ برای واکسهال در بریتانیا محسوب شد زیرا یکی از پرطرفدارترین هاچبک‌ها در سال ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ در بریتانیا همین خودرو است.

نسل چهارم Corsa D

corsad-1.jpg

چهارمین نسل کورسا در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد و پیشرانه‌های استفاده شده در نسل سوم برای این خودرو نیز در نظر گرفته شد همچنین یک پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر نیز به لیست انتخابی انواع پیشرانه‌‌ها نیز افزوده شد. مدل فیس لیفت این نسل توسط شرکت توان خودرو جی با پیشرانه ۱.۴ لیتری مجهز به توربوشارژر نیز به کشور وارد و عرضه شد.

در بخش مشخصات فنی حداکثر توان تولیدی توسط این خودرو ۱۴۰ اسب بخار است که این نیرو توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد البته نسخه با جعبه دنده دستی این خودرو نیز در کشور موجود است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه در حدود ۱۱ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به صورت ترکیبی ۶.۶ لیتر است که نسبتا قابل قبول است.

نسل پنجم Corsa E

corsae-1.jpg

آخرین نسل کورسا تا کنون در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد که در طراحی آن سعی شده است از امضا جدید اُپل در تمامی قسمت‌های طراحی خارجی و داخلی استفاده شود.

در طراحی داخلی این خودرو تغییرات چشمگیری نسبت به نسل‌های قبلی به منظور افزایش جذابیت ایجاد شده و همچنین سیستم مالتی مدیا مخصوص برای ارتباط کامل با تلفن‌های همراه هوشمند در نظر گرفته شده است. قدرتمندترین نسخه تکامل یافته کورسا مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو است که می‌تواند حداکثر توان ۲۰۴ اسب بخار قدرت را برای این هاچبک کوچک به ارمغان بیاورد.

منبع: گسترش‌نیوز




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط