مسکویچ ۴۰۸ دکتر شریعتی ؛ گاه لج می کند و هر وقت بخواهد بوق می زند

از دست ندهید

خودرو دکتر شریعتی چه بود و چه خصوصیاتی داشت؟

بیت ران – برزو سپاسی: سلیقه سیاسی افراد هر چه باشد باید این را پذیرفت که برخی افراد در تاریخ کشورمان موثر بوده اند. چه با افکار آنها هم نظر باشیم یا نه و علی شریعتی یکی از آنهاست.

 

آنچه بر اوگذشت

او در سال ۱۳۱۲ به دنیا آمد و پس‌ از گذراندن‌ دوران‌ کودکی‌ به دبستا‌ن‌ رفت و پس‌ از شش‌ سا‌ل‌ وارد دانشسرای‌ مقدما‌تی‌ در مشهد شد. وی در سال ۱۳۳۴ به دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد وارد شد و در آنجا با یکی از همکلاسی های خود ازدواج کرد.

وی در این دوران توانست آثار زیادی را منتشر کند و در نهایت در ۱۳۳۷ به علت شاگرد اول شدنش به فرانسه فرستاده شد و به مطالعه در زمینه های جا‌معه‌ شنا‌سی‌، مبا‌نی‌ علم‌ تا‌ریخ‌ و تا‌ریخ‌ و فرهنگ‌ اسلا‌می‌ پرداخت‌. این همزمان با وقایعی بود که به رهبری مصدق در ایران جریان داشت و او با قلم خود به دفاع از آن تفکر پرداخت.

شریعتی  در ادامه، به سازمان آزادیبخش الجزائر پیوست که متعاقب آن توسط نیروهای فرانسوی دستگیر و زندانی شد. پس از آزادی در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و در ابتدا به شغل معلمی پرداخت و سپس به استادیاری دانشگاه رسید. از سال ۱۳۵۲ به حسینیه ارشاد رفت و سلسله سخنرانی های زیادی را در آنجا داشت که مخاطبان زیادی نیز یافت. وی در سال ۱۳۵۶ در اروپا دار فانی را وداع گفت.

در خیابان جمالزاده تهران خانه قدیمی محل سکونت دکتر شریعتی توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به موزه تبدیل شده است. در ابتدای ورود به ساختمان موزه متوجه می شوید که با یک معماری ساده مربوط به دهه ۱۳۳۰ روبرو هستید. خانه در دو طبقه و یک زیر زمین ساخته شده و دارای یک حیاط نسبتا بزرگ است. در آن دوره هنوز بلند مرتبه سازی رواج نداشت و کودکان فضای کافی را داشتند تا در حیاط خانه و کنار حوض آن بازی کنند. از سوی دیگر کل خانواده، عصرها در حیاط جمع می شدند و ساعت ها وقت خود را با هم صرف می کردند.

 

آشنایی با مسکویچ

با ورود به فضای موزه، یک اتومبیل مسکویچ نیز دیده می شود که از اموال دکتر شریعتی بوده است.

Moskvitch ، یک کارخانه سازنده اتومبیل در شوروی سابق بود که عملا بعد از جنگ جهانی دوم کار خود را با تولید مدل های اپل کادت از رده خارج آلمان غربی که تجهیزات خط تولید آن در جریان جنگ، به دست شوروی ها افتاده بود آغاز کرد. مدل جدید این کارخانه، مسکویچ سری ۴۰۰ نام گرفت و حتی  توسط شرکت “کامیون های شوروی” به ایران نیز وارد و برای فروش عرضه شد.

سری ۴۰۲ که در ۱۹۵۶ تولید شد نیز بلافاصله توسط شرکت “پوست، پشم، پنبه” به ایران وارد شد. نام عجیب این شرکت احتمالا به این دلیل بود که در ابتدا به واردات وسایل کشاورزی و دامداری اقدام کرده بود. اما مسکویچ ۴۰۸ که خودرو مورد بحث امروز است، برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ به بازار آمد و ابتدا یک سدان خانوادگی معمولی ارزان قیمت بود و بعدها استیشن واگن ۵ در و استیشن ۳ در یا Panel Van نیز به خط تولید آن اضافه شدند.

این مدل با استقبال خریداران بلوک شرق، که قدرت انتخاب بسیار محدودی داشتند، روبرو شد و به همین دلیل دو سال بعد یکصد هزارمین دستگاه از خط تولید خارج شد. البته در نهایت ناباوری ۴۰۸ به مدل پرفروشی در بازارهای بین المللی نیز تبدیل شد و حتی در کشورهای اروپای غربی نظیر فرانسه نیز به فروش مناسبی دست یافت.

ویژگی های ظاهری ۴۰۸

در سال های دهه ۱۳۴۰ مشتریان اتومبیل های روسی در ایران را بیشتر افرادی تشکیل می دادند که به لحاظ فکری به کمونیسم تمایل داشتند و یا حداقل با فرهنگ غرب موافق نبودند.

۴۰۸ در نمای ظاهری، هنوز هم انسان را به یاد محصولات اپل هم دوره اش می اندازد. در بخش جلوئی، یک جلو پنجره ساده کرومی و دو چراغ گرد دیده می شود. البته مدل های بعدی به چهار چراغ گرد و یا دو چراغ مستطیل تبدیل شدند. چراغ های عقب از بی ام و ۷۰۰ کپی شده است ولی با بدنه آن بسیار تناسب دارد.

خطوط جانبی بدنه حالت کلاسیکی به آن بخشیده اند. اما بیش از همه چیز بدنه استیشن ولی با دو در آن جلب توجه می کند. این در حالی است که ردیف دوم صندلی ها نیز وجود دارد.

 

کابین ۴۰۸

فضای داخلی نیز جذابیت خود را دارد. نشان دهنده ها توسط یک بخش چوبی احاطه شده و شبیه یک رادیو لامپی قدیمی شده است.

سرعت سنج تا ۱۶۰ مدرج شده و جالب تر آنکه سایر درجات همه به زبان روسی هستند. گویا مسکویچ برای خودورهای صادراتی خود که در برخی سال ها به بیش از ۵۵% تولید نیز می رسید، تغییری در اجزاء محصول ایجاد نکرده بود.  این اتومبیل دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی به حجم ۱۳۵۷ سی سی و قدرت ۵۰ اسب بخار است، که می توانسته اتومبیل را به سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت برساند.

 

مسافرکشی با ماشین شریعتی

مسکویچ دکتر شریعتی، سال ها پیش توسط خانواده شریعتی فروخته شده بود و چند دست گشته و در نهایت توسط یک مسافرکش خریداری شد و به صورت روزمره برای جابجائی مسافر از آن استفاده می شد. او حتی در یک اوراقی یک در عقب سمت راست مسکویچ سدان را پیدا کرده و بخش جانبی را بریده بود و آنرا نصب کرده بود که سوار و پیاده شدن مسافران را به صندلی های پشتی راحت تر کند.

از سوی دیگر طی این سال ها بدنه صدمات بسیار دیده بود و نیز بر اثر صافکاری های متعدد و ارزان قیمت، اطاق تقریباً از حالت اصلی خارج شده بود. استفاده مستمر و عدم دسترسی به لوازم روسی سبب شده است که بجای قطعات اصلی، از لوازم ارزان موجود در بازار استفاده شود، دستگیره درها، چراغ راهنما، آینه و قالپاق و فرمان همگی غیر اصلی بودند. حتی گلگیر عقب بریده شد و چراغ پیکان استیشن به جای چراغ های اصلی نصب شده و موتور اصلی نیز با پیشرانه پیکان تعویض شده بود. این یعنی خودرو در نزدیکی فنای مطلق بود. تا آنکه توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شناسائی، خریداری و بازسازی شد.

دکتر شریعتی در مورد اتومبیلش گفته بود: این مسکوویچ هم مثل من است هر وقت دلش بخواهد حرکت می کند، بوق می زند، راه می رود، گاه لج می کند و اصلاً حرکت نمی کند.

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط