سیستم چهار چرخ متحرک در خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟

از دست ندهید

سیستم چهار چرخ متحرک مانع از هرزگردی چرخ ها در شرایط خاص می شود و تاثیر بسزایی روی گشتاور خودرو دارد. اما این سیستم چگونه عمل می کند؟

بیت ران – هر یک از شرکت های خودروسازی بزرگ برای سیستم چهار چرخ متحرک طراحی شده توسط خود، نامی ویژه انتخاب می کنند.

ب ام و می گوید Xdrive و ۴MATIC هم نامی است که از سوی مرسدس بنز بر سیستم چهار چرخ متحرک این شرکت گذاشته شده است.

استفاده از  این سیستم در خودرو های سواری، باعث حرکت بهتر در برف و یخ و شروع بهتر حرکت می شود.

این سیستم اولین بار در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. در خودروهای معمولی اگر یکی از چرخ ها به هرزگردی بیافتد، تمام گشتاور بطور خودکار به آن چرخ می رود که باعث درجا زدن خودرو می شود.

نسل جدید

در نسل جدید این سیستم، نیرو از موتور خودرو به دیفرانسیل مرکزی منتقل می شود ضمن اینکه این دیفرانسیل گشتاور را میان دیفرانسیال های جلو و عقب تقسیم می کند.

سیستم به محض آنکه تشخیص داد یکی از محورها به هرزگردی افتاده است و درجا می زند، گشتاور را از آن محور قطع کرده و تمام آن را به محور دیگر انتقال می دهد و چرخ هایی را که هرزگردی می کنند را از طریق ترمزهای ABS متوقف می کند. به این ترتیب از هدر رفتن نیرو جلوگیری می شود.

با این سیستم پایداری خودرو در زمین های لغزنده بالاتر می رود. بطور معمول در این سیستم ۴۵درصد گشتاور به چرخ های جلو می رود. اما در شرایط خاص این عدد می تواند بین ۳۰ یا ۷۰ درصد باشد. تمام این تغییرات بدون نیاز به دخالت راننده و بطور کاملا خودکار انجام می شود.

سیستم چهار چرخ متحرک دو نوع دارد؛ AWD و ۴WD. نام هر دو نوع به معنای انتقال قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو و حرکت اتومبیل است اما تفاوت هایی هم ین این دو سیستم وجود دارد. ۴WD یا همان ۴*۴ قدیمی تر از نوع دوم است.

 

*خودرو کند فرمان چه ویژگی هایی دارد؟

*وظیفه مبدل گشتاور چیست؟

*از ارگونومی چه می دانید؟

*گریپ چیست؟

 




2 دیدگاه

  1. سلام :
    لطف کنید با تصویر نشان دهید نحوه استقرار و عملکرد محورهای جلو یا اکسل های جلو که متحرک هستند برای ماشینهای ۴ محور که در معدن کار میکنند
    متشکر از راهنمایی شما

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط