افزایش ۱۸ درصدی قیمت باتری در سال ۹۸ / ایرانی بخریم یا کره‌ای؟

از دست ندهید

این روزها خبر افزایش قیمت در تمامی بخش‌ها به خصوص در بخش لوازم و قطعات مرتبط با خودرو شنیده می‌شود. باتری نیز یکی موارد ضروری در خودرو است که افزایش قیمت، به خصوص در حد بالایی گریبانگیر این قطعه شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان باتری در خصوص قیمت‌ها در سال ۹۸ گفت: قیمت‌ها به نوسانات قیمت سرب وابسته است چرا که ۷۰ الی ۸۰ درصد باتری را سرب تشکیل می‌دهد.

بیت ران – باتری یکی از اساسی‌ترین قطعات خودرو است که در صورت بروز مشکل در آن امکان استفاده از خودرو وجود نخواهد داشت. ممکن است یک روز صبح هنگامی که می‌خواهید ماشین خود را روشن کنید، خودرویتان استارت نخورد و مشکل از باتری باشد. هنگامی که به باتری‌سازی مراجعه می‌کنید قیمت‌های زیاد باتری می‌تواند باعث شوکه شدن شما شود. در خصوص قیمت باتری و انتخاب بین برند‌های مختلف گفت‌و‌گویی با تقی علی‌اکبری رئیس اتحادیه باتری‌سازان خودرو صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

aliakbari-1.jpg

افزایش قیمت کارخانه‌های باتری‌ساز در سال جدید

علی‌اکبری در خصوص گرانی باتری در سال ۹۸ گفت: از ابتدای فروردین ماه قیمت باتری افزایش پیدا کرده است که یکی از کارخانه‌های تولیدکننده در داخل نزدیک به ۸۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و شرکت دیگری نیز ۱۸ درصد تولیدات خود را گران کرده است. فعلا در یک ماه اخیر روند قیمت مربوط به باتری خودرو افزایشی بوده که دلیل مشخصی نیز ندارد و باید این مورد را از تولیدکنندگان جویا شد.

نوسان قیمت سرب

carbattery.jpg

وی در ادامه گفت: مواد اولیه لازم برای ساخت باتری‌ها هم در داخل تولید می‌شود هم به وارداتی به کشور راه پیدا می‌کند. حدودا ۷۰ الی ۸۰ درصد باتری خودرو از سرب تشکیل می‌شود و نوسانات قیمت سرب باعث تغییر در قیمت باتری می‌شود. در صورت گران شدن سرب در بازار جهانی، شاهد افزایش قیمت باتری خواهیم بود. به طور کلی می‌توان گفت افزایش قیمت باتری بسیار زیاد نیست بلکه باتری فرسوده دچار افزایش قیمت شده است. استفاده از باتری‌های فرسوده به منظور بازیافت و بهره‌گیری دوباره از سرب آن‌ها است.

پیشروی ایرانی‌ها پا به پای کره‌ای‌ها

علی‌اکبری در خصوص تولید باتری در ایران اظهار کرد: تولیدات باتری در ایران به‌گونه‌ای است که می‌تواند تا ۷۰ درصد نیازبازار داخلی را جوابگو باشد و ۳۰ درصد نیز از راه‌های قانونی و قاچاق تامین می‌شود. پیشنهاد می‌دهیم که مردم از باتری‌های داخلی حمایت کنند ضمن این که این باتری‌ها توان رقابت حتی با محصولات کره‌ای را دارند. کیفیت این‌گونه باتری‌ها می‌تواند نیاز مشتریان را به خوبی برطرف کند. لازم به ذکر است که ایران برای تمامی خودروها باتری تولید می‌کند و کمبودی دربازار وجود ندارد. در حال حاضر اعلام می‌شود که ۱۸ کارخانه به تولید باتری می‌پردازند اما ۱۱ کارخانه به صورت فعال به تولید باتری می‌پردازند. در سال ۹۸ حدودا ۱۵ میلیون باتری نیاز داریم که ۱۰ الی ۱۲ میلیون باتری در داخل تولید می‌شود و مابقی به کشور وارد می‌شود. در مورد برندهای خارجی که به کشور وارد می‌شود همگی کره‌ای هستند.

منبع :گسترش نیوز 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط