آغاز سهمیه بندی بنزین کلید خورد

از دست ندهید

براساس اخبار برخی منابع خبری آغاز سهمیه بندی بنزین از پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۴ خواهد بود.

بیت ران – آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داده است، بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان با سهمیه ۶۰ لیتر در ماه و بنزین آزاد با قیمت ۲۵۰۰ تومان در هر لیتر عرضه می‌شود.

همچنین دولت برای تاکسی‌های اینترنتی با هماهنگی مجموعه وزارت کشور سهمیه‌ای مجزا در نظر می‌گیرد.

قیمت هر لیتر بنزین سوپر آزاد نیز ۳۰۰۰ تومان در هر لیتر خواهد بود.

همچنین از دومین ماه اجرای سهمیه‌بندی، یعنی در تیرماه، سازوکاری تشویقی برای صرفه‌جویی سوخت با خرید سهمیه مصرف‌نشده بنزین مردم در نظر گرفته شده است.

فشارها برای متوقف کردن سهیمه بنزین

در همین حال گویا برخی فشارها برای متوقف کردن سهیمه بنزین وجود دارد.

پس از اظهارات وزیر اقتصاد که از نهایی شدن تصمیم بنزینی دولت خبر داده بود، از روز گذشته رسانه ها از احتمال اجرای طرح سهیمه بندی بنزین از ساعت ۲۴ پنج شنبه خبر داده بودند و امروز نیز برخی منابع مطلع در وزارت نفت از نهایی شدن این تصمیم با قیمت بنزین سهمیه ای ۱۰۰۰ تومان و آزاد ۲۵۰۰ تومان خبر دادند.

پس از انتشار این خبرها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اغلب مخالف اجرای این طرح در زمان مورد اشاره (فردا شب) بودند خواهان توقف این طرح و یا تأخیر در اجرای آن شدند.

یک عضو شورای عالی انرژی در این باره گفت: افزایش خودسرانه قیمت بنزین توسط دولت با برخورد مجلس رو به رو می شود.

افزایش قیمت بنزین کاملاً غیر قانونی است

علی بختیار افزود: مجلس هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین نداشت و اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند حتماً مجلس برخورد لازم را انجام خواهد داد چراکه این کار کاملاً غیر قانونی است.

وی افزود: اگر دولت به استناد تصمیم سران سه قوه این کار را انجام دهد نیز توجیهی ندارد. چراکه مصوبه سران سه قوه صرفاً باید در جهت راهکارهای مقابله با تحریم باشد. در خصوص بحث بنزین ما امروز کمبودی در داخل نداریم و دولت برای هر اقدامی در این زمینه نیاز به اجازه مجلس دارد.

بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس هم گفت: با هرکسی درمورد افزایش قیمت بنزین صحبت کردم گفت تصمیم سران نظامه، آقای روحانی اگر شما هم به سران نظام ارجاع نمی دهید،جلوی این تصمیم را بگیرید. با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی مجلس را هم در جریان نگذاشتید، از این تصمیم اشتباه بر گردید، مردم طاقت افزایش قیمت‌ها را ندارند.

بررسی های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که احتمال این وجود دارد که در راستای تعامل دولت و مجلس، زمان اجرای این طرح به تأخیر بیفتد.

اخبار مربوط به قیمت و سهمیه‌ بنزین صحت ندارد

در این باره ایسنا در خبری آورده است «اخبار مربوط به قیمت و سهمیه‌ بنزین صحت ندارد.»

این خبرگزاری در خبری آورده است :«در حالی که برخی منابع خبری از آغاز سهمیه بندی بنزین از روز آینده خبر می‌دهند سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تکذیب این موضوع به ایسنا اعلام کرد مردم به شایعات و فضاسازی‌ها مخصوصاً در فضای مجازی توجه نکنند.

 

به گفته زیبا اسماعیلی اخبار منتشر شده درباره نرخ بنزین و جزئیات سهمیه‌بندی صحت ندارد و صرفاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها است.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مردم تقاضا کرد اخبار مربوط به آینده بنزین را از طریق اخبار این شرکت دنبال کنند.»

 

اما در صورت شروع سهمیه بندی کسانی که کارت سوخت ندارند چه باید بکنند؟

 

کسانی که کارت سوخت خودروی خود را گم کرده‌اند یا به هر دلیل، کارت سوخت ندارند و طبق آنچه تاکنون در چندین اطلاعیه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شده، برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی اقدام نکرده‌اند؛ همچنان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.mob.gov.ir و همچنین اپلیکیشن دولت همراه و یا کددستوری #۴* به‌منظور دریافت کارت سوخت، تقاضای خود را ثبت کنند.

تمامی کسانی که درخواست صدور کارت سوخت المثنی را ثبت کرده‌اند و یا ازاین‌به‌بعد ثبت می‌کنند، از کارت بانکی برای سوخت‌گیری بنزین سهمیه‌ای استفاده خواهند کرد.

زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند زیرا کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.

وی افزود: ساز‌و‌کاری طراحی شده که می‌توان از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کرد و نحوه به‌کارگیری آن در روزهای آینده به اطلاع عموم می‌رسد.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه “کارت‌های هوشمند سوخت قدیمی همچنان قابل استفاده خواهد بود”، تصریح کرد: جایگزینی کارت بانکی برای مالکان خودرو و‌ موتورسیکلت‌هایی است که در سامانه دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند و‌ کارت سوخت ندارند.

مستند ماک را در اینجا ببنید.

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط