دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور خبر داد: کاهش ۷۲ درصدی تولید خودرو در سال۹۷

از دست ندهید

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور، گفت: تولید خودرو در آذرماه پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷۲ درصد افت کرد و پس از آن ۴۰۰ واحد از مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز، تعطیل یا نیمه تعطیل شد.

بیت ران – آرش محبی نژاد با بیان این مطلب افزود: تعطیلی و نیمه تعطیلی این واحدهای قطعه سازی، تعدیل ۱۳۰ هزار نفری و تعلیق ۱۵۰ هزار نفری کارکنان این واحدها را به دنبال داشت.

راه تبدیل صنعت خودرو به صادرکننده

وی اضافه کرد: حمایت از خودروسازی و طراحی سیاست های توسعه ای مناسب برای آن، عامل شکوفایی این صنعت و تبدیل شدن به صنعتی صادرکننده است؛ دراین راستا ظرفیت ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه و همسایگان نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: خودرو، پس از خوراک، دارو، پوشاک و مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای جامعه ایران مطرح بوده و مسائل مترتب بر آن همواره با مسائل سیاسی و اجتماعی گره خورده است.

وی بیان داشت: از آنجایی که صنعت خودروسازی در اقتصاد کلان کشور و اشتغالزایی نقشی پر رنگ دارد، همواره مورد توجه دشمنان بوده و در تحریم ها آن را نشانه گیری می کنند.

محبی نژاد تاکید کرد: با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه، چاره ای جز اتکا به قوای داخلی و حرکت به سمت استقلال صنعتی نداریم و باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور ادامه داد: اگر مطابق سند چشم انداز توسعه به تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیون دستگاه از آن دست یابیم، همچنین به همان نسبت تولید و صادرات قطعات و لوازم یدکی را توسعه دهیم، به اندازه ۵۰ چاه نفت می توانیم از این بخش درآمد زایی داشته باشیم.

صنعت قطعه سازی در سال ۹۷

 

وی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت قطعه سازی در سال ۹۷ پرداخت و یادآور شد: در سال های گذشته اوج تولید خودرو را در سال ۹۰ شاهد بودیم که در آن تیراژ به بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه رسید.

به گفته محبی نژاد، در اصل سال اوج شکوفایی صنعت خودرو بود؛ در این سال کورسوی امیدی ایجاد شده بود تا به چشم انداز افق ۱۴۰۴ و تولید سه میلیون دستگاه خودرو دست یابیم.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: بیشترین تطابق با برنامه های چشم انداز را در سال ۹۰ شاهد بودیم، همچنین پس از آن مشارکت های خارجی به حداکثر خود رسید و در طراحی، بومی سازی خودروها و ارائه مدل های جدید حرکت هایی را شاهد بودیم.

محبی نژاد ادامه داد: در ۲ سال اخیر افول شدید این صنعت به دلیل تحریم های آمریکا و بی تدبیری مفرط داخلی را شاهد بودیم، به طوری که حمله به تولیدات داخلی با عباراتی همچون «پراید کیلویی چند؟»، «ارابه مرگ» و «فرغون» از زبان دولتمردان که به هیچ عنوان پاسخگوی گفته های خود نبودند، در عمل تولید خودرو را به کمتر از نصف (حدود ۷۴۰ هزار دستگاه) کاهش داد.

وی بیان داشت: صنعت قطعه سازی نیز بدترین روزهای خود را در دوره موج نخست تحریم ها در سال های ۹۱ و ۹۲ تجربه کرد که همراه با راه افتادن پویش «نه به خرید خودروی داخلی صفر کیلومتر» بود و شاید بی منطق ترین تصمیمات مسئولان سیاستگذار در حوزه تنظیم بازار در آن سال ها اتخاذ شد.

 

بیشترین واردات خودرو از کره با وجود مشارکت در تحریم ها

 

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: کره جنوبی با وجود مشارکت در تحریم ها علیه کشورمان، بیش از ۶۵ درصد خودروهای وارداتی در سال های ۹۲ و ۹۳ از این کشور انجام شد.

وی ادامه داد: پس از آن، با تغییر دولت و سیاست ها، روند تولید خودرو افزایشی شد و با همت قطعه سازان در آن سال ها، از تحریم ها به سلامت عبور کردیم.

محبی نژاد با یادآوری روند افزایش تولید تا سال ۹۶ و بازگشت به کانال تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاهی گفت: برنامه سال ۹۷ تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو بود که اگر محقق می شد بتدریج می توانستیم به دوران اوج سال ۹۰ بازگردیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان یادآور شد: با بازگشت دوباره تحریم های آمریکا در ماه های گذشته، کاهش شدید تولید خودرو را شاهد بودیم، به طوری که تولید خودرو در ۹ ماهه پارسال افتی ۳۱ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد.

به گفته این مقام صنفی، تنها در آذرماه ۹۷ در مقایسه با آذرماه پارسال تولید خودرو ۷۲ درصد افت کرد و پس از آن ۴۰۰ واحد از مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز تعطیل یا نیمه تعطیل شده و تعدیل ۱۳۰ هزار نفری و تعلیق ۱۵۰ هزار نفری پرسنل آنها را شاهد بودیم.

تدابیر حمایتی از صنعت قطعه سازی

محبی نژاد خاطرنشان کرد: پس از آن بود که با برگزاری سلسله نشست هایی بین دولتمردان و اعضای انجمن های قطعه سازی، تدابیری برای حمایت از این صنعت قدیمی آغاز شد، اما همخوانی نداشتن سرعت عمل در تصمیم گیری ها با تحولات محیطی و کفاف ندادن بسته های حمایتی پیش بینی شده، از جمله مشکلات تصمیم گیری های دولت بود.

وی یادآور شد: از آغاز پارسال هرچند تولید خودرو با روندی مناسب آغاز شد و تا مدتی پس از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز نیز تولید ثبات داشت، اما پس از مدتی شاهد سه نرخی شدن ارز بودیم که افت شدیدی را در تولیدات خودروسازان رقم زد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور ادامه داد: با این حال، تا مدتی به دلیل استفاده از موجودی انبار و جریان داشتن واردات، انحرافی در برنامه مشاهده نشد.

انتقال بدون ارز

وی به تحریم صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: سه صنعت نخست دولتی اند و به دلیل صادرات محور بودن، مازارد ارز دارند، اما تنها بخشی که بطور مستقیم از محل تحریم ها ضربه می خورد صنعت خودرو است؛ بر این اساس باید به اندازه کافی حمایت شود.

محبی نژاد خاطرنشان کرد: اگر گزینه «انتقال بدون ارز» برای قطعه سازان فعال شود، قادر به دور زدن تحریم ها و حل مشکلات صنعت خواهند بود، همچنین به دلیل وابستگی ۶۴ صنعت به خودروسازی، این امر تحرک و رونق در اقتصاد ایجاد خواهد کرد.

وی به ایرنا گفت: نیاز صنعت قطعه سازی بین یک تا ۲ میلیارد دلار ارز است و مطابق برآوردهای این انجمن نمی تواند تاثیر خاصی روی قیمت ارز داشته باشد.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط