فروشندگان مواد اولیه داخلی، گران‌فروش‌تر از خارجی‌ها

از دست ندهید

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه گفت: امکان رسیدن به رونق تولید در سال جدید با ارائه تسهیلات بانکی و اصلاح قیمت‌ها وجود دارد. تعدیل قیمت‌ها و همچنین بحث تامین مواد اولیه از جمله مشکلات اساسی قطعه‌سازان کشور است.

بیت ران – محمد رضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز  گفت: قول‌هایی در خصوص ترخیص قطعات از گمرک داده شده اما در این رابطه اطلاع جدیدی وجود ندارد. در سال رونق تولید، قطعه‌سازان همانند گذشته آماده تولید هستند اما باید یک سری از مسائل برطرف شود. مواردی مانند اصلاح قیمت‌ها و ارائه تسهیلات بانکی با توجه به ۲ الی ۳ برابر شدن قیمت مواد اولیه باید انجام شود. در این صورت امکان رسیدن به مبحث رونق تولید به خصوص در رابطه با قطعه‌سازان وجود خواهد داشت.

 

مشکلات تامین مواد اولیه

وی در ادامه گفت: مشکل مواد اولیه نه تنها برای مواد تامین شده در خارج از کشور بلکه برای داخلی‌ها نیز وجود دارد. افزایش قیمت و زمان و نحوه تامین مواد اولیه در داخل کشور نیز با مشکلاتی مواجه است. همانطور که گفته شد به طور کلی قیمت مواد اولیه ۲ الی ۳ برابر شده است. می‌توان گفت که رشد قیمت در مواد اولیه حتی بیش از نمونه‌های خارجی است که شاید بتوان بی‌برنامگی و یا نیاز به سود بیشتر را از جمله دلایل آن دانست. قطعا قیمت مواد اولیه در داخل کشور به نرخ ارز بستگی ندارد، به عنوان مثال قیمت آلومینیوم در داخل از ۶ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان رسیده است و یا یک چسب مخصوص برای ساخت لنت از ۸ به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

ماجرای ممنوعیت واردات لنت

وی در مورد تولید لنت ترمز در داخل کشور اعلام کرد: با توجه به این که ممنوعیت واردات لنت ترمز در کشور وجود دارد در حال حاضر نزدیک به ۵۰ واحد لنت‌سازی در حال فعالیت هستند. این نکته را باید عرض کرد که امکان ساخت لنت ترمز حتی برای یک دستگاه خودرو نیز در کشور وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت توان تامین لنت ترمز برای هر خودرویی در کشور هست بنابراین مشکلی از بابت ممنوعیت واردات نخواهیم داشت.

مشکلات اساسی قطعه‌سازان

نجفی‌منش در خصوص اصلی‌ترین مشکلات قطعه‌سازان اظهار کرد: در سال گذشته طبق آخرین آماری که داشتیم قطعه‌سازان ۳۷ درصد تعدیل نیرو داشتند. امسال اصلی‌ترین مشکل قطعه‌سازان مربوط به تعدیل قیمت است چرا که ۴۲ درصد افزایش دستمزد در سال جاری را داریم. تامین مواد اولیه خارجی نیز از جمله دیگر مواردی است که جزء مشکل قطعه‌سازان محسوب می‌شود. در حال حاضر حواله پول برای کشورهای خارجی حداقل ۱۵ درصد هزینه صرافی انجام می‌شود. این عامل را می‌توان ظلمی برای خریدهای خارجی دانست که باید مشکل آن حل شود.

خودکفایی ۸۰ درصدی قطعات

نجفی‌‌منش در پایان به ذکر اطاعاتی در خصوص داخلی‌سازی قطعات پرداخت: هم‌اکنون  ۵۰ الی ۶۰ درصد یک خودرو را قطعات تشکیل می‌دهد و در این میان ۵۰ الی ۸۰ درصد قطعات به صورت داخلی و مابقی به صورت وارداتی است. میزان خودکفایی به طور کلی برای هر خودرویی متفاوت است اما از جمله قطعات با خودکفایی کمتر می‌توان به موراد پلیمری، الکترونیکی و همچنین برخی از مواد اولیه اشاره کرد.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط