راه‌حل‌های کاهش قیمت خودرو / گران شدن وارداتی‌ها پس از ترخیص

از دست ندهید

قیمت خودرو در روزهای اخیر با افزایش قیمت ناگهانی مواجه شد که این افزایش قیمت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گرانی‌ها باعث سردرگمی مردم شده و باوجود کاهش قدرت خرید، معامله دربازار خودرو کاهش‌یافته است.

بیت ران صنعت خودروی کشور در سال جدید نیز همچنان کم‌وبیش با مشکلات گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کند. پس از تعطیلات نوروز و به‌خصوص در روزهای اخیر بازارخودرو آشفته شد و قیمت‌ها بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت. در این میان خریداران زمان مناسب برای خرید خودرو را نمی‌دانند و همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند. در خصوص مسائل مرتبط باقیمت خودروهای داخلی و وارداتی، آینده بازار گفت‌و‌گویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

 

دلیل گرانی‌های اخیر چیست؟

زاوه نخست در رابطه با افزایش قیمت خودرو گفت: کاهش توزیع یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش ناگهانی قیمت خودرو در روزهای اخیر است. حجم تولید و توزیع به صورتی است که حتی اگر ۴هزار دستگاه در ماه اسفند ۹۷ را معیار قرار دهیم نسبت به مدت مشابه گذشته کاهش داشته است. در مدت‌زمانی که از تعطیلات نوروز ۹۸ گذشته آن‌چنان‌که مشخص است، وضعیت توزیع خودرو مناسب نبوده و انتظار نمی‌رود که روند حال حاضر در کوتاه‌مدت شرایط مطلوبی پیدا کند. در حال حاضر صنعت خودرو با کاهش تیراژ مواجه شده ضمن این‌که یک سری از محصولات نیز با قطع تولید مواجه هستند به‌عنوان‌مثال دیگر مزدا یا سوزوکی در کار نخواهد بود. این موارد باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود درنتیجه قیمت بالا می‌رود. این افزایش قیمت تا زمانی ادامه خواهد داشت که عرضه با تقاضا برابر شود. لازم به ذکر است که گران شدن بیمه شخص ثالث تأثیری بر گرانی‌های اخیر نداشته است.

رکود بسیار شدید دربازارخودرو

 

 

این کارشناس حوزه خودرو در خصوص کاهش قدرت خرید مردم اظهار کرد: حجم تقاضا برای خرید خودرو به‌شدت کاهش پیداکرده چراکه قدرت خرید مردم بهبود پیدا نیافته است. هرلحظه این امکان وجود دارد که اقتصاد ایران با یک شکست مواجه شود. تصور می‌کنم که افزایش قیمت‌ها طولانی‌مدت نخواهد بود هرچند که بهای حسابداری‌ها همچنان بالا خواهد رفت. در خصوص قدرت خرید، ما به سقف رسیده‌ایم و قیمتی که برای بسیاری از محصولات گفته می‌شود بسیار بالاتر از قدرت تصور مشتریان است. احتمالاًبازاربا یک رکود بسیار شدید مواجه خواهد شد که این قضیه می‌تواند تبعات بسیار بدی داشته باشد.

۲ راه‌حل برای کاهش قیمت خودرو

وی ادامه داد: کاهش قیمت در کوتاه‌مدت اتفاق نخواهد افتاد چراکه خودروسازان همانند سال‌های قبل، زمانی که با رکود مواجه شدند، قیمت‌ها را کاهش ندادند و سعی شد با تسهیلات ارزان‌قیمت مسئله را حل کنند. پیش‌بینی می‌کنم که تسهیلات ارزان‌قیمت این مرتبه نیز کمک نخواهد کرد بنابراین ۲ راهکار وجود دارد. یکی از آن‌ها بهبود وضعیت اقتصاد و رشد در این زمینه است به صورتی که مردم ثروتمند شوند و قدرت خرید افزایش پیدا کند که یک پروژه ۱۰ ساله است. راه‌حل دیگر نیز این است که خودروسازان هزینه‌های اضافی را حذف کنند. صورت‌های مالی شرکت‌های خودروساز را می‌توان مشاهده کرد که هزینه مالی تمامی این شرکت‌ها به‌شدت بالا است. سهم سرمایه‌گذاری برای تولید بیش از نیاز واقعی است و تسهیلات منحرف می‌شود. روند مدیریت نقدینگی نیز بسیار قدیمی است و باید در این زمینه نگرش جدیدی انجام شود.

رقم ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار از کجا آمد؟

زاوه در خصوص شیوه قیمت‌گذاری خودرو به نکاتی اشاره کرد: در حال حاضر خودروسازان ۳۰ الی ۴۰ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار محصولات خود را به فروش می‌رسانند. روش قیمت‌گذاری ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار مناسب نیست و مشخص نیست که این رقم از کجا آمده است؟ چنین قیمت‌گذاری مبنای خاصی ندارد ضمن این‌که تأثیری نیز در قیمت‌های بازار نخواهد داشت. قیمت‌ها در بازار بر اساس میزان عرضه مشخص می‌شود و این شیوه قیمت‌گذاری منجر به سود بیشتر خودروساز خواهد شد. قیمت‌ها تنها باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و امکان تعیین قیمت توسط خودروساز وجود ندارد.

افزایش قیمت وارداتی‌ها

وی در پایان در خصوص قیمت خودروهای وارداتی گفت: قیمت خودروهای وارداتی در بازار هنوز به رقم تمام‌شده نرسیده است. درصورتی‌که نرخارزبر اساس سامانه سنا محاسبه شود تقریباً اکثر وارداتی‌ها گران‌تر از قیمتی که در حال حاضر در بازار هستند خواهند شد. اهمیت خودروهای وارداتی از محصولات داخلی کمتر است چراکه مشتریان کمتری نیز دارد. حضور بیش‌ازحد دولت باعث ایجاد چنین وضعیتی شده است. درصورتی‌که ترخیص‌ها انجام شود قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد زیرا قیمت تمام‌شده خودروها همان‌طور که ذکر شد از بازار آزاد بیشتر خواهد بود.

منبع :گسترش نیوز




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط