بیت ران بررسی کرد؛ بسترن و برلیانس بخریم یا آقای پلاستیک!

از دست ندهید

از میان تندر ۹۰ پلاس، بسترن بی۳۰ و برلیانس اچ۳۳۰ کدام یک را انتخاب کنیم؟

بیت‌ران – محمدحسین شاوردی: خرید خودرو فعلا و در شرایط تحریم از سخت‌ترین کارها است! با این مقدمه که بی‌شباهت به جملات قصار نیست، سراغ انتخاب خودرو در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رفته‌ایم. طبیعتا حالا و در شرایط تحریم و تورم که قیمت‌ها هر دقیقه حالی دارند! باید در دایره محدودی دست به انتخاب خودرو زد. البته رنج ما در مقطع فعلی صرفا به قیمت‌های هیجانی محدود نمی‌شود و کاهش تنوع و نبود خدمات پس از فروش مناسب را هم باید به دامن مشکلات‌مان بیفزاییم.

متاسفانه شرایط به حدی از وخامت رسیده که برای اغلب کسانی که به دنبال اتومبیل دلخواه خود در بازار می‌گردند، کالای مناسب یافت نمی‌شود! این وضعیت در رده خودروهای بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان بدتر است و به غیر از چند انتخاب محدود با سطوحی از امکانات و ابعاد و مشخصات فنی ناکافی، نمی‌توان مطاع دندان گیری از بازار پیدا کرد. همین عامل هم خرید را به مسئله‌ای چند بعدی تبدیل می‌کند.

اندکی آشنایی با ترجیحات خریداران ایرانی بازار خودرو، ثابت می‌کند که در شرایط بی‌ثبات اقتصادی، پناه بردن به خودروهای کم‌استهلاک بهترین راه گریز از هزینه‌های نگهداری سرسام‌آوری است که در خودروهای خارجی با آنها روبروییم. این نگرش در بازار خودروهای کارکرده حتی به شکل غلیظ‌‌تری در جریان است و کمتر کسی سراغ محصولات چینی می‌رود. طبیعتا اگر دایره انتخاب ما به سه خودرو رنو تندر۹۰ ( معمولی یا پلاس)، بسترن بی۳۰ و برلیانس اچ۳۳۰ محدود شود، باید به شکلی متفاوت روی انتخاب خودرو تمرکز کنیم.

 

*خودرو هایی که می توان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خرید + جدول

 

مدت‌هاست بین بسترن بی۳۰ و برلیانس اچ۳۳۰ جنگ سختی درگرفته است و حالا که زمزمه خروج هردو از بازار ایران شنیده می‌شود، به نظر تقاضای آنها وضعیت حادتری به خود گرفته است و این را می‌توان از قیمت‌های گزاف دو خودرو مشاهده کرد. منتهی برخی از خریداران تنها سراغ یک انتخاب خاص می‌روند و تندر۹۰ را در انواع ساده و پلاس به باقی محصولات این کلاس ترجیح می‌دهند.

سوال اساسی اما این است که کدامیک از خودروهای مذکور ارزش خرید بیشتری دارند و اینکه چقدر می‌توان در بازار سدان‌های اقتصادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان روی آنها حساب باز کرد. مقایسه این سه خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک را از دست ندهید.

تندر۹۰؛ آقای پلاستیک

پلاستیک، پلاستیک و فقط پلاستیک. این تنها چیزی است که می‌توان درباره اتاق و ظاهر خودرو گفت. اما واقعا وقتی پای دوام، کیفیت مونتاژ و استهلاک می‌رسد تندر۹۰ یک جواهر تمام عیار است که برای استفاده در ایران با این سطح نازل زیرساخت های شهری و بین شهری یک گزینه ایده آل است.

این خودرو با طول ۴.۲۵ متر حدود۴۰ سانتی‌متر از بسترن و ۳۰ سانتی‌متر از برلیانس کوچکتر است اما طراحان با تراشیدن ابعاد خودرو در دو بخش جلو وعقب، سعی کرده‌اند بهترین استفاده را از طول تندر در جهت گنجایش بیشتر اتاق و صندوق بار داشته باشند. قیمت کمتر از این خودرو یک برنده بزرگ می سازد گرچه سطح راحتی و دسترسی شما در تندر۹۰ به آپشن‌های روز در حد صفر است.

در عین حال این خودرو هزینه نگهداری چینی‌ها را هم به شما تحمیل نمی‌کند و علیرغم ابعاد کوچکتر، به اندازه کافی برای پنج سرنشین در مسافت‌های کوتاه و متوسط جا و گنجایش دارد.

 

*رنو مگان تست و بررسی شد ؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد

*چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

*تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ

*تست رانا با موتور ملی

 

بسترن بی۳۰؛ مرد بی ادعا

به داشتن چهار ستاره کیفی و استفاده از پلتفرم فولکس‌واگن می نازد گرچه واقعا سطح امکانات بالایی نداشته و مثلا در مقایسه با دنا پلاس توربو یک سروگردن پایین‌تر است. بسترن البته ویژگی‌های خوبی دارد. بهترین سدان چینی زیر ۱۵۰ میلیون تومان بازار از نظر کیفیت ساخت است و حتی در مقایسه با چری آریزو۵ سواری بهتر و اتاق راحت‌تری دارد.

ایمنی خودرو هم مثل تندر ۹۰ و بهتر از برلیانس است و این موضوع خودش می‌تواند عامل برتری بی۳۰ باشد. چیزی که برای برخی از خریداران در اولویت قرار دارد. بدترین خبر درباره این محصول فاو، قیمت گزاف‌تر آن در مقایسه با رقبا است که نزدیک به ۲۰ میلیون بیش از برلیانس، ۴۰ میلیون بیش از تندر۹۰ و ۳۰ میلیون بیش از تندرپلاس است.

بسترن هندلینگ معمولی اما مناسبی دارد و یک سدان اقتصادی کوچک چینی با قابلیت اطمینان مناسب است.

برلیانس اچ۳۳۰، بادکنک رنگی

خوش آب و رنگ، نسبتا مجهز و البته متوسط در قیمت و کیفیت و سواری که از زمان ورود به بازار ایران، جانشین جک جی۵ شده است. این خودرو پرفروش‌ترین سدان چینی بازار ایران طی سال‌های اخیر است که توانسته به لطف امکانات و ظاهر خوب، و البته بهای مناسب در بازار کم‌تنوع ایران عملکردی درخشان در زمینه فروش داشته باشد.

گفته می‌شود طی کمتر از سه سال حدود ۲۵ هزار دستگاه از نسخه سدان اچ۳۳۰ به فروش رفته که عدد قابل توجهی است. متاسفانه وضعیت کیفی این خودرو ابدا شباهتی با نام سازنده‌اش ندارد و موارد بسیاری درخصوص ایرادات کیفی متعدد یا مخارج نگهداری بالا توسط خریدارانش گزارش شده است. البته هزینه نگهداری خودرو هم درست مثل یک محصول وارداتی است منتهی با توجه به چینی بودن قطعات کمتر از نمونه‌های کره‌ای و ژاپنی هزینه دارد.

شتاب خودرو هم در مقایسه با دو محصول دیگر چندان بهتر نیست ولی به نظر بهترین عضو گروه در این بخش مخصوصا در نسخه‌های مجهز به موتور ۱۶۵۰سی‌سی است.

نتیجه نهایی

انتخاب بین این سه خودرو واقعا کار سختی است اما بیایید یک قرار بگذاریم. قراری برای انتخاب برمبنای کارایی و دوام در دوران تحریم. در این وضعیت قیمت تمام شده، هزینه نگهداری و استهلاک خودرو تعیین‌کننده ارزش خرید کالایی است که تحویل می‌گیریم مهمترین متغیرها برای انتخاب ما هستند.

خب اگر این مبنا را قبول داشته باشیم، تندر۹۰ با کمترین قیمت، کمترین هزینه نگهداری و بیشترین دوام انتخاب اول ماست گرچه هیچ دفاعی از ظاهر و اتاق این خودروی رومانیایی نداریم. بسترن می توانست شاگرد اول این کلاس شود اگر قیمت بهتری داشت و در سطحی گسترده‌تر به فروش می‌رسید و شبکه خدمات داشت. در مورد برلیانس اما نظر ما قطعی است و این خودرو با توجه به عملکردش در بازار، آخرین پیشنهاد ما برای خرید در شرایط فعلی است.




1 دیدگاه

  1. تندر۹۰ عالیه
    خیالت راحت
    خراب نمیشه
    سواری خوب
    قدرت موتور عالی
    شتاب عالی
    ترمز عالی
    مصرف کم
    👍👍👍

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط