ایران بیستمین تولید کننده خودرو در جهان + لیست تولیدکننده های برتر

از دست ندهید

نگاهی به گزارش انجمن جهانی خودروسازان نشان می دهد صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۱۸ با افتی ۴۰ درصدی هفت پله سقوط کرده و تنها توانست ۹۰۹ هزار دستگاه تولید داشته باشد و به این ترتیب ایران بیستمین تولید کننده خودرو در جهان است.

بیت ران -سال ۲۰۱۸ برای صنعت خودروسازی مصادف با افت‌های بزرگ در بازارهای بزرگ و رشدهای سریع در بازارهای نوظهور یا در کشورهای در حال توسعه بود. هرچقدر صنایع خودروسازی چین، آلمان، کره جنوبی و کانادا در این سال با افت تولید روبه‌رو بودند، آمریکا، ژاپن و مکزیک شرایط باثباتی داشته و هندوستان، برزیل، روسیه، تایلند، اندونزی و رومانی با رشد تولید چشمگیر سال را به پایان برده‌اند.

ایران که سال ۲۰۱۷ در رتبه سیزدهمین خودروساز جهان قرار داشت و با تولید ۱٫۵۱۵ میلیون دستگاه یکی از پررشدترین کشورهای این صنعت به حساب می‌آمد، امسال با افتی ۴۰ درصدی تنها موفق شده حدود ۹۰۹ هزار دستگاه خودرو تولید کند. به این ترتیب ایران پشت سر چک، اندونزی، اسلواکی و ایتالیا بیستمین کشور خودروساز جهان در سالی است که با افت ۱٫۲درصدی، پذیرای حدود ۹۵٫۳ میلیون دستگاه خودرو در سرتاسر جهان بوده است.

البته ایران در این فهرست همچنان بالاتر از لهستان،آفریقای جنوبی، مالزی و رومانی قرار دارد که همگی از بزرگان صنعت مونتاژ در جهان به حساب می آیند. اینجا می‌توانید لیست ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه خودروسازی را به همراه امارهای آنها مرور کنید. این لیست عجایب بسیاری دارد و مثلا دیگر خبری از انگلستان یا ایتالیا در بین ده سازنده بزرگ خودرو در جهان نیست. ترکیه هم با افت ۸٫۶ درصدی پانزدهم شده است.

 

۱چین:

سرزمین اژدها امسال پس از سه دهه بالاخره افت تولید را تجربه کرد و روی تولید ۲۷٫۸ میلیون دستگاه متوقف ماند. وضعیتی که به معنی کاهش ۱٫۲میلیونی تولید در این کشور و افت ۴٫۲ صنعت خودروسازی چین است.

۲ آمریکا:

باورش سخت است اما مبدع بسیاری از اصول صنعت خودروسازی حالا کمتر از نصف صنعت خودرو چین اتومبیل می‌سازد. آمریکایی‌ها البته خوش‌شانس بودند که سال را با رشد ۱٫۱ درصدی و تولید ۱۱٫۳۱۴ میلیون دستگاهی به پایان بردند اما این رشد تنها به معنی افزایش تولید ۱۲۴ هزار دستگاهی در آمار تولید بود که چندان رضایت بخش نیست.

۳ ژاپن:

سال ۲۰۱۸ برای چشم‌بادامی ها سال ثبات بود. رشد ۰٫۴ درصدی آنها در این سال با افزایش تولید به میزان ۳۷۸۵۴ دستگاه همراه بود. این یعنی صنایع خودروسازی مستقر در ژاپن مجموعا ۹٫۷۸ میلیون دستگاه خودرو تولید کردند که کمتر از ۴۰ درصد تولید کشور چین است!

۴ هندوستان:

به نظر عصر جدید صنعت خودروسازی باید خود را آماده خوش‌رقصی ببرهای هندی نماید. چهارمین خودروساز جهان امسال به مدد سیاست‌های مناسب جذب سرمایه‌گذاری خارجی توانست در کارنامه صنعت خودرو نمره عالی رشدی ۸ درصدی را به ثبت رساند و با تولید بیش از ۵٫۱۷۴ میلیون دستگاه خودرو، به ورای آمار تولید آلمان برسد.

۵ آلمان:

ژرمن‌ها بازندگان اصلی سال بودند. شوک تعرفه‌ها که ابتدا از سوی ترامپ و سپس چینی‌ها استفاده شد، بیشترین تاثیر را روی آنها گذاشت و موجبات کاهش ۹٫۳ درصدی تولیدشان شد. صنایع خودروسازی آلمان امسال با کاهش نیم میلیونی تولید، ضمن واگذاری رتبه خود به هندی‌ها، تنها موفق به تولید ۵٫۱۲ میلیون دستگاه در خاک خود شدند و مابقی تولیداتشان را به خارج از مرزها منتقل کردند.

۶ مکزیک:

ترامپ به غیر از ژرمن‌ها یک کشور دیگر را هم قربانی کرد. صنعت خودرو مکزیک که به کمک آمریکا حیات بالنده‌ای را در یک دهه اخیر تجربه کرده، امسال نتوانست رشدهای بزرگ سالهای قبل را تجربه کند و به افزایشی ۰٫۱ درصدی بسنده کرد. مکزیکی ها در سال ۲۰۱۸ مجموعا ۴٫۱ میلیون دستگاه خودرو تولید و بخش اعظم آن را به کشورهای دیگر صادر کردند.

۷ کره جنوبی:

افت ۲٫۱ درصد کره جنوبی تنها بخش کوچکی از فشار بزرگ ترامپ برای تحمیل شرایط خود به این کشور در زمینه صادرات بود. موضوعی که نشان داد بدون حمایت آمریکایی‌ها این کشور سریعا می تواند وارد دوره افت تولید در صنعت خودرو شود. تولید خودرو در کره جنوبی در پایان سال ۲۰۱۸ روی عدد ۴۰۲۸۸۳۴ دستگاه متوقف ماند.

۸ برزیل:

بعد از یک دوره افت برزیل که ناشی از رکود بزرگ اقتصاد ملی بود، حالا غول آمریکای جنوبی دوباره بیدار شده و سال را هم با رشد ۵٫۲ درصدی و افزایش۱۴۳ هزار دستگاهی در میزان تولیدش خاتمه داده است. برزیلی‌ها که عمدتا محصولات رنو، فولکس‌واگن و جنرال موتورز را تولید می‌کنند، امسال روی هم رفته ۲٫۸۷۹ میلیون دستگاه تولید کرده است.

۹ اسپانیا:

کانون تولید فولکس‌واگن، سئات و رنو امسال را با افت یک درصدی سپری کرده و کلا ۲٫۸ میلیون دستگاه تولید داشته که رقم قابل تاملی است.

۱۰ فرانسه:

اغلب واحدهای تولید خود را در اروپای غربی و جنوب شرقی متمرکز کرده به همین دلیل تولیدش تا این حد پایین امده است. فرانسوی‌ها البته امسال ۲ درصد رشد تولید داشته‌اند و ۲٫۲۷۰ میلیون دستگاه اتومبیل راهی بازار جهانی کرده‌اند.

منبع :هفت صبح




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط