قیمت خودروهای وارداتی‌ خجالت‌آور است / ۱۰۰ میلیون تومان گرانی طی ۴ روز

از دست ندهید

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: قیمت خودرو طی روزهای اخیر تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و با یک بازار آشفته موجه هستیم. قیمت خودروهای وارداتی‌ نیز به حدی بالا رفته که خجالت‌آور شده است.

بیت رانسعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گسترش‌نیوز در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: وضعیت قیمت خودرو تا ۱۹ فروردین‌ماه امسال مناسب بود اما از آن تاریخ تا به امروز اوضاع به حالت آشفته و نابسامان درآمده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این آشفته‌بازار این است که شرکت‌ها تا دیروز، خودرو فاکتور نکرده‌اند و زمانی که ورودی بازار یک ساعت نیز بسته شود اثر خود را خواهد گذاشت. در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت خودرو از ۵ الی ۲۰ میلیون تومان داشتیم.

 

تأثیر گرانی بیمه شخص ثالث بر قیمت‌ها

موتمنی در ادامه افزود: لازم به ذکر است که افزایش قیمت خودرو به دلیل گران شدن بیمه شخص ثالث نبود. بیمه شخص ثالث بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان گران شده است و به همین دلیل تأثیر بزرگی بر بازار خودرو نخواهد داشت. مصرف‌کنندگان خودرو را نباید گمراه کنیم؛ ریشه‌یابی برای حل مشکلات بازار داشته باشیم و گرانی‌ها را بر گردن مواردی نظیر بیمه شخص ثالث نیندازیم.

خودروهای مونتاژ نیز در کشور دچار گرانی شدند چراکه یک شرکت از تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه قیمت‌ها را یک‌باره ۲۶ میلیون تومان افزایش داد. چنین اتفاقاتی باعث ایجاد بار روانی می‌شود و درنتیجه قیمت نمونه‌های مونتاژ بالا می‌رود. زمانی که خودروهای داخلی نیز فاکتور نمی‌شوند همین اتفاق برای داخلی‌ها می‌افتد.

عمل خودروسازان به تعهدات

وی در خصوص قیمت‌گذاری خودرو گفت: هر کالایی یک قیمت واقعی دارد که باشد مشخص شود و در خصوص قیمت‌گذاری ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار اظهارنظری نمی‌کنم. در سال جدید شرکت‌ها باید تولید و عرضه را بالا ببرند و در این صورت مشکلات بازار برطرف خواهد شد. زمانی که تولید و عرضه نداشته باشیم نیاز بازار برطرف نخواهد شد.

درصورتی‌که کالایی حتی برای یک روز در بازار تزریق نشود تأثیر خود را بر قیمت‌ها خواهد گذاشت. فروش‌های فوری درهرصورت تأثیر دارد و از این سمت نیز باید خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند. حتی درصورتی‌که اعلام‌شده خودروها ظرف ۳۰ روز تحویل داده می‌شوند بهتر است ۲۰ الی ۲۵ روزه به دست مشتریان برسد.

گرانی سرسام‌آور وارداتی‌ها

 

موتمنی در پایان به وضعیت خودروهای وارداتی چنین پرداخت: زمانی که قیمت خودروهای داخلی ۵ درصد بالا برود قیمت وارداتی‌ها ۳۰ درصد بالا می‌رود. افزایش قیمت نمونه‌های وارداتی از خودروهای سنگین شروع شد چراکه در قیمت‌گذاری به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند. افرادی که خودروی وارداتی دارند با توجه به این‌که می‌دانند دیگر چنین خودرویی وارد کشور نمی‌شود قیمت‌های بالا اعلام می‌کنند.

درهرصورت خریدوفروش درزمینهٔ نمونه‌های وارداتی کم است و باید التهاب بازار کاهش یابد. کاهش التهاب نیز مستلزم این است که خودروی وارداتی نیز بتواند به کشور راه پیدا کند. بنده و همکاران خجالت می‌کشیم که در خصوص افزایش قیمت خودروهای وارداتی صحبت کنیم چراکه از حالت منطقی خارج‌شده است.

خودرویی مانند سانتافه در مدت‌زمان ۴ روز ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته یا لکسس NX در حدود ۳۰۰ میلیون تومان گران‌تر شده است. قطعاً ترخیص خودروها بر قیمت محصولات وارداتی تأثیر می‌گذارد و با آزاد شدن خودروهای وارداتی کاهش قیمت در بازار خواهیم داشت.

منبع :گسترش نیوز 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط