چطور حرفه ای برانیم!

از دست ندهید

روزی روزگاری کادیلاک ایران ؛ تاریخچه تولید خودروی آمریکایی در کشور

بیت ران - امین آزاد: شاید این از شوخی روزگار و عجایب تولید در ایران است که در روزگاری...

مرکز پژوهش‌های مجلس : ۶ راهکار اصلاح سریع آشفتگی‌های بازار خودرو

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی دلایل آشفتگی‌ بازار خودرو، راهکارهایی مانند تعیین تکلیف قطعی قیمت‌گذاری خودرو و افزایش تیراژ...
با شکسته شدن انحصار قطر ایرویز؛

کاهش قیمت بلیت تهران – استانبول ادامه دارد

با شکسته شدن انحصار قطر ایرویز کاهش قیمت بلیت تهران - استانبول با حضور ایرلاین های ایرانی و افزایش...

در مقاله زیر به بررسی عادت های غلط رانندگی پرداخته ایم و می خواهیم بدانیم چطور حرفه ای برانیم!

بیت ران – در این نوشتار نگاهی داریم به عادت های غلط رانندگی پرداخته ایم.

عادت هایی که انجام آنها تقریبا برای بسیاری از رانندگان امری عادی (و گاهی ضروری!) شده است.

غافل از اینکه انجام این عادتها که هیچگونه پایه علمی ندارند به جز اتلاف زمان و هزینه در بلند مدت نتیجه ای برای ما به همراه نخواهد داشت.

حال با این مقدمه نگاهی داریم به عادت های غلط جا افتاده در بین رانندگان ایرانی و اینکه بدانیم چطور حرفه ای برانیم!

با اصلاح یا برطرف کردن این عادت ها، علاوه بر انجام رانندگی به شکل صحیح، می توان از میزان آسیب پذیری پیشرانه و دیگر قسمت های خودرو به میزان قابل توجهی کاست و می بینیم چطور حرفه ای برانیم!

درگیر کردن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

یکی از عمده ترین عادات غلط رایج در بین رانندگان، کشیدن ترمز دستی به طرف بالا بدون نگه داشتن کلید آن است.

این امر باعث فشار آمدن مضاعف به چرخ دنده های ترمز دستی و سیم ترمز آن می شود.

بهتر است برای فشار نیامدن به مجموعه چرخ دنده های ترمز دستی، ابتدا کلید آن را فشار داده و سپس به سمت بالا کشیده شود.

به این ترتیب از سائیده شدن و خرابی زودهنگام ترمز دستی جلوگیری می شود.

در غیر این صورت مجموعه ترمز دستی خودرو نیاز به رگلاژ زودهنگام خواهد داشت.

استفاده همزمان از ترمز و کلاچ جهت نگه داشتن خودرو

بسیار دیده شده است که رانندگان برای توقف خودرو پای خود را به طور همزمان روی پدال ترمز و پدال کلاچ می فشارند.

این کار سبب می شود مسافت بیشتری جهت ایست کامل طی شود.

هنگام درگیر بودن کلاچ از نیروی ترمزی پیشرانه نیز استفاده می شود.

زمانی که کلاچ و ترمز باهم درگیر شوند باعث تقسیم نیروی ترمزی و باعث دیرتر متوقف شدن خودرو می شود.

به همین جهت برای ترمزگیری بهتر، کافی است ابتدا فقط پدال ترمز را فشار داده و قبل از اینکه پیشرانه به لرزش بیفتد پدال کلاچ را درگیر کنیم.

خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و توقف های طولانی

امروز دیگر توقف پشت چراغ قرمزهای طولانی مدت و ماندن در ترافیک های بخش جدا نشندنی رانندگی در شهر است.

اما عده ای از رانندگان در این توقف ها که عموما بالای چند دقیقه طول می کشد، دنده را خلاص نکرده و پدال کلاچ را درگیر می کنند.

این کار علاوه بر خستگی مضاعف که به پای راننده وارد می شود، سبب وارد شدن فشار بیشتر روی دوشاخه کلاچ و مجموعه جعبه دنده می شود.

درجا گرم کردن خودرو پیش از آغاز حرکت

این کار نیز از جمله عادات قدیمی رانندگان است که هنوز هم در بین رانندگان ایرانی دیده می شود.

اما باید توجه داشت که این کار جز آسیب رساندن به پیشرانه خودرو ثمره و نتیجه دیگری در پی ندارد.

درجا کار کردن پیشرانه برای مدت طولانی سبب داغ شدن بیش از حد مجاز منبع اگزوز و رابط ارتباطی آن با پیشرانه می شود.

این امر در بلند مدت می تواند این قطعات را مستهلک کند.

بهترین روش جهت گرم کردن خودرو در فصل سرد درجا کار کردن پیشرانه به مدت چند ثانیه است.

پس از آن حرکت با سرعت پایین در طی چند کیلومتر ابتدایی از مسیر پیمایش اهمیت دارد.

نصب باربند و اسکی بند در مواقع غیرضروری

تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام مربوط به علم آیرودینامیک در صنعت خودروسازی را می توان از مهمترین و وقت گیرترین فرآیندهای طراحی و تولید یک خودرو دانست.

اما گهگاه ما با یک اقدام غیرضروری و نسنجیده خود به بهانه زیبایی بصری افزون تر، خط بطلانی بر تمام زحمات طراحان و مهندسان این علم می کشیم!

نصب اسکی بند و باربندهای حجیم روی سقف خودرو موجب اختلال در روند حرکت باد روی خودرو می شود.

به دنبال این اختلال بالا رفتن میزان سوخت خودرو تا میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد را داریم.

استفاده از آب لوله کشی شهری در داخل رادیاتور

این بند از رایج ترین عادت های غلط در بین رانندگان محسوب می شود.

این کار سبب تشکیل لایه های رسوبی فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و واشر سرسیلندر می شود.

برای اطمینان خاطر بیشتر، بهتر است همین آب لوله کشی را جوشانده و پس از خنک شدن در منبع رادیاتور بریزیم.

البته روش دیگر استفاده از آب مایع تشکیل شده توسط کولرهای گازی منازل است.

با ذخیره قطرات آب خروجی از کولرهای گازی در فصل گرما می توان به یک نمونه کمیاب و ارزان آب خالص دست یافت.

استفاده از چراغ نور بالا در مه

این باور که استفاده از نور بالا همواره با افزایش میدان دید همراه است غلط است.

استفاده از نور بالا در شرایط جوی مه آلود یکی از عادت های غلط و البته پرخطر رانندگان است.

در هنگام رانندگی در مه باید از چراغ های مه شکن (در صورت تجهیز خودرو به این چراغ ها) استفاده کرد.

در غیر این صورت فقط از چراغ نور پایین می توان استفاده کرد.

این نکته را نباید از قلم انداخت که بیشینه میدان دید در هوای مه آلود حدود ۱۰۰ متر است.

انواع روش های گوناگون تاثیری در افزایش میدان دید در مه نخواهد داشت.

پس مطمئن ترین و بهترین روش عبور از جریان مه تنها کاهش سرعت و حرکت بدون شتاب خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

نکات مهمی که باید برای رانندگی در برف و جاده‌های یخبندان بدانیم

دریفت چیست ؟ چگونه انجام می شود و چه آسیبی به خودرو می زند؟

لاستیک خودرو و هر چیزی که درباره آن باید بدانید + راهنمای خرید تایر

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

نادر فقیه زاده مانند بسیاری از طراحان بزرگ و مطرح جهان اکنون برای چینی ها کار می کند. Stefan...

مهمترین پهپادهای جهان را بشناسید

مهمترین پهپادهای جهان را در این گزارش بشناسید و با توانایی های آنها آشنا شوید. مهم ترین پهپادها در کدام کشورها تولید می شوند؟ بیت...

ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید...

اف-۱۴ همچنان پیشرفته‌ترین هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اما از این تامکت‌ها ارتش ایران چند فروند دارد و آخرین به روزرسانی‌های...

با انواع بال هواپیما آشنا شوید

در این مطلب نگاهی اجمالی به بال‌های هواپیما‌ها و انواع آنها خواهیم داشت. بال هواپیما یکی از اساسی‌ترین بخش سازه آن است و نوع...

قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد...

مدیران خودرو به طور رسمی از ایکس 22 پرو رونمایی کرد. در مراسم رونمایی، قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد. مشخصات...

پست‌های مرتبط