مستند ماک در ایران – قسمت دوم

از دست ندهید

در مستند ماک در ایران ، با تولد تولید خودرو در کشور آشنا می شوید. و همچنین خواهید دید چگونه صنعت خودرو کشور تولید را از جنوب تهران آغاز کرد، گسترش پیدا کرد و سرانجام آن در این روزها چه شده است.

بیت ران – الهام زهره وند: اصغر قندچی ، ۷۰ سال پیش شروع به تولید کامیون ماک در ایران کرد. او وقتی دید نمی‌تواند امکانات جاده‌ای ایران را تغییر بدهد دست روی دست نگذاشت و نگفت چون جاده استاندارد نداریم به محرومیت از ماشین‌های خوب روز دنیا محکومیم.

همسان سازی ماک با شرایط ایران

ماشین‌های آمریکایی را که برای ویژگی‌های آن کشور ساخته بودند، متناسب با جاده‌های ایران تغییر داد و تحسین تولید‌کننده‌های آمریکایی را برانگیخت. آنقدر مهم شده بود که از فرودگاه‌های آمریکا با هلی‌کوپتر او را به کارخانه می‌بردند تا ثبت سفارش کند. معروف است در شرایطی که پمپ‌های بنزین در جاده‌های کشور فاصله زیادی از هم داشتند برای حل مشکل سوخت کامیون‌های ماک، باکی با ظرفیت بیشتر روی این خودرو سوار کرد تا دیرتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا کنند.

قندچی که استقلال کاری خود را از یک دکان ۹متری شروع کرده بود و سال‌ها بعد دو هزار کارگرِ همکار داشت در حالی از کار کنار گذاشته شد که کارخانه ایران‌کاوه را تا ۲۵۰ هزار مترمربع توسعه داده بود. شاید بتوان او را پدر کامیون‌سازی ایران نامید و باید برای همین از او قدر‌دانی کرد. کامیون‌های ساخت او بار اصلی ساخت‌وسازهای پیشرفت کشور را به دوش کشیدند و هنوز با ۷۰ سال سن جاده‌های ایران را زیر پا می‌گذارند.

او که از فرزند خود ایران‌کاوه دور شده بود، اما دیدن ایران زیر هجوم عراق را تاب نیاورد و باز هم از تخصصش و البته از جیبش برای کشور خرج کرد.

اگر می خواهید درباره وی بیشتر بدانید توصیه می کنیم مستند زیر را تماشا کنید.

قسمت دوم در یوتیوب 

قسمت دوم  در آپارات

 

قسمت اول را در اینجا تماشا کنید.




7 دیدگاه

  1. ممنون از مستند خیلی خوبتون
    قطعا ساخت این مستندها میتونه انگیزه خوبی بین ایرانیان ایجاد کنه

  2. من از شاگردان آقای قندچی بودم خ قزوین دو راهی قپان با دیدن این مستند اشکم درامد که این مرد چقدر زحمت صنعت ایران کاوه را کشید من از نزدیک شاهد پیشرفت ایران کاوه بودم البته ان زمان ۱۸ سالم بود تراشکار بودم و میل ریش درست میکردم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط