بازوی اسپرت مرسدس‌بنز را بشناسید

از دست ندهید

آام‌گ یا AMG یکی از نام‌های معتبر در دنیای تیونینگ خودرو است که می‌تواند تجربه رانندگی و لذت آن را در یک خودرو چندین برابر افزایش دهید. داستان شکل‌گیری این برند، همکاری اساسی آن با مرسدس‌بنز و سایر خودروسازان جالب است.

بیت ران – آوفرشت و ملچر دو مهندس علاقه‌مند به خودروهای اسپرت بودند که توانستند با تقویت مدل ۳۰۰ SEL به موفقیت بزرگی در مسابقات دست یابند اما مدتی پس‌ازآن، مرسدس‌بنز فعالیتش را بر روی خودروهای اسپرت متوقف کرد. این دو مهندس که عاشق تقویت و تیونینگ خودرو بودند تصمیم گرفتند فعالیت خود را در کارگاهی آغاز کنند و نام آن کارگاه را AMG گذاشتند. A و M به ترتیب ابتدای نام این دو مهندس بود و G نیز ابتدای نام محل کارگاهشان در گروس اشپاخ بود. از آن به بعد نام AMG بر روی خودروهای تقویت‌شده مرسدس‌بنز حک شد و به‌تدریج بر سر زبان‌ها افتاد.

وقتی آام‌‌گ جسارت به خرج می‌دهد!

پیش از رونمایی مرسدس‌‌بنز از محصول مشترکش با AMG که PROJECT ONE نام داشت و به بررسی آن پرداختیم، این کمپانی با ساختن ویدیویی از یکی از خاص‌‌ترین محصولاتش به استقبال خودرو جدیدش رفت. این ویدیو در مورد یکی از شگفت‌‌انگیزترین محصولات این کمپانی یعنی AMG ۳۰۰ SEL ساخته شد، خودرویی که علیرغم فرم بدنه ساده و بی‌آلایشش دارای عملکرد خارق‌‌العاده‌‌ای است و حتی لوئیز همیلتون را نیز به تحسینش وادار کرد. مرسدس بنز ۳۰۰ SEL در حقیقت یک سدان لوکس است که از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ به تولید رسید و نیروگاه قدرتمندی با ۶.۳ لیتر حجم از لیموزین لوکس ۶۰۰ برای آن در نظر گرفته شد؛ درنتیجه استفاده از این پیشرانه باعث ایجاد یک سدان با ۲ تن وزن شد.

300sel.jpg

هرچند که وزن این سدان بسیار بالابود اما عملکردی بی‌‌نظیر همانند بسیاری از خودروهای اسپرت و حتی مدل‌‌های عضلانی امریکایی در زمان خود داشت. این محصول خارق‌‌العاده با بهره‌‌گیری از پیشرانه ۶ سیلندر به‌سادگی و با حفظ آرامش کامل در کابین می‌‌توانست به مرز سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و رسیدن به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت نیز تنها ۶.۳ ثانیه زمان را می‌‌طلبید. در ادامه کمپانی AMG باوجوداینکه مرسدس‌‌بنز ۳۰۰ SEL خودرویی کامل به نظر می‌‌رسید جسارتی به خرج داد و با بهره‌‌گیری از پیشرانه حجیم‌‌تر ۶.۸ لیتری به‌جای ۶.۳ لیتری توانست عملکرد این خودرو را برای استفاده در مسابقات بهبود ببخشد به‌نحوی‌که مدل AMG ۳۰۰ SEL توانست در مسابقات ۲۴ ساعته SPA FRANCORCHAMPS که در سال ۱۹۷۱ برگزار شد به مقام دوم دست یابد و این اتفاق باعث ایجاد نقطه عطفی در پرونده کاری AMG شد.

آ‌‌ام‌‌گ و دوستانش

huayra.jpg

برند آام‌‌گ که از توابع مرسدس‌‌بنز محسوب می‌شود علاوه بر همکاری با این برند تاکنون با دو کمپانی دیگر نیز همکاری‌‌هایی داشته است. آ‌‌ام‌‌گ باوجود متخصصان باتجربه درزمینهٔ ساخت و تولید و بهبود عملکرد خودروهای اسپرت با برند مشهور پاگانی همکاری دارد و پیشرانه‌‌های استفاده‌شده در مدل‌‌های زوندا و هوآیرا توسط این برند تأمین‌شده است. پیشرانه‌‌ای که پاگانی از آن بهره گرفته است یک پیشرانه ۷.۳ لیتری ۱۲ سیلندر است که به‌صورت رسمی بر روی مدل AMG SL۷۳ نیز استفاده‌شده است. این پیشرانه ۱۲ سیلندر که با کد M۱۲۰ شناخته می‌شود برای نسخه‌‌های اولیه پاگانی زوندا در نظر گرفته شد و جایگزین نمونه ۶ لیتری مورداستفاده در آنها شد همچنین پیشرانه‌‌ای با کد M۱۵۸ به‌صورت سفارشی برای پاگانی هوآیرا در نظر گرفته شد که توسط مرسدس‌‌بنز به‌منظور کاهش لگ توربو و افزایش پاسخگویی بازطراحی شده است. کمپانی استون‌‌مارتین یکی دیگر از خودروسازانی است که مرسدس-آ‌‌ام‌‌گ در سال ۲۰۱۳ با امضای قراردادی جهت کمک به این برند در ساخت خودروها و استفاده از پیشرانه‌‌های ساخته شده توسط مرسد‌‌س‌‌بنز همکاری با آن را کلید زد. با امضای این قرارداد ۵ درصد از سهام برند استون‌‌مارتین به دایملر که شرکت مادر مرسدس‌بنز است واگذار شد همچنین این برند وظیفه تأمین سیستم‌‌های الکترونیکی استون‌‌مارتین را نیز بر عهده گرفت. استون‌‌مارتین DB۱۱ نیز نخستین فرزند حاصل همکاری این دو برند است که در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه خودرو ژنو از آن رونمایی شد؛ خودرویی که در داخلش به‌وضوح شاهد همکاری این دو برند هستیم هرچند که استون‌‌مارتین راضی به استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر به‌کاررفته در AMGGT برای محصولش نشد و اقدام به طراحی یک پیشرانه ۵.۲ لیتری ۱۲ سیلندر برای محصولش کرد.

منبع: گسترش نیوز




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط