امکان تحویل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش شده وجود ندارد

از دست ندهید

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از قول رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امکان تحویل ۱۰۰ هزار دستگاه از یک میلیون دستگاه خودروی پیش فروش شده وجود ندارد.

بیت ران – حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخ به چند سوال به کمیسیون صنایع و معادن آمد و توانست با توضیحاتش همه نمایندگان سوال کنندگان را قانع کند.

نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به توضیحات رحمانی درباره سوالی در خصوص دلایل عمل نکردن خودروسازان به تعهداتشان در ثبت نام‌ها، گفت: رحمانی علت طولانی شدن زمان عمل به تعهدات خودروسازان برای تحویل خودروهای ثبت نامی را چند دلیل از جمله تشدید تحریم ها و محدودیت های ناشی از آن برای انتقال ارز و فقدان قطعات مورد نیاز برای تکمیل خودروهای خارجی تولید شده در کشور اعلام کرد.

وی افزود: بالغ بر یک میلیون خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور پیش فروش شد که تحریم ها امکان تحویل ۱۰۰ هزار دستگاه از آنها را به کلی از بین برده است. بر اساس توضیحات رحمانی علت این موضوع نیز فقدان قطعات مورد نیاز خودروهای خارجی تولید شده در داخل کشور است که ایران خودرو و سایپا را در عمل به این تعهدات ناکام گذاشته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دیگر سوال نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: علت افزایش دفعات ثبت نام خودرو در ایران خودرو و سایپا توسط رحمانی تنظیم بازار خودروی داخلی و جمع شدن نقدینگی از بازار اعلام شد.

تحویل بخش اعظم تعهدات تا پایان سال

رحمانی تاکید داشت: ظرفیت تولید در ایران خودرو و سایپا نسبت به ابتدای تحریم‌ها در سال گذشته سه و نیم برابر شده و این دو خودروساز تا پایان سال ۱۳۹۸ به بخش اعظم تعهداتشان را به جز ۱۰۰ هزار خودرو اعلام شده، عمل می کنند.

وی راه حل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فائق آمدن بر چالش تحویل ندادن ۱۰۰ هزارخودروی خارجی ثبت نام شده توسط ایران‌خودرو و سایپا را اینچنین توضیح داد: طبق گفته رحمانی تنها راه حل برای حل چالش عمل نشدن به تعهدات خودروسازان، مصالحه با ثبت نام کنندگان از طریق جایگزین کردن خودروهای ثبت نامی با خودروهای پرتیراژ داخلی و یا پرداخت سود و جریمه مبالغ ثبت نام شده توسط سایپا و ایران خودروست.

وی با اشاره به دیگر سوال نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: سوال یکی از نمایندگان از وزیر این بود که چرا بعد از واگذاری معادن نظارتی روی آنها انجام نمی‌شود؟ رحمانی توضیح داد نظارت های بعد از واگذاری در حوزه وظایف وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی است و از اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج است.

حسینی کیا دیگر سوال نمایندگان را نابسامانی‌های بازار لاستیک خودرو اعلام کرد و افزود: بر اساس توضیحات رحمانی نابسامانی‌های بازار لاستیک کشور به دو بخش خلاصه می‌شود که بخشی از آن داخلی و مربوط به تامین مواد اولیه و ترخیص آن از گمرکات کشور است و بخشی نیز مربوط به ثبت سفارش و واردات مواد اولیه از خارج است که به دلیل تحریم های بانکی امکان جابجایی پول وجود ندارد. البته وزیر تاکید داشت برای حل این چالش تدابیری اندیشیده شده است.

وی با اشاره به دیگر سوال نمایندگان به ایسنا گفت: سوالی درباره چرایی اجرا نشدن پنجره واحد بود. وزیر توضیح داد بخشی از زیرساخت‌های پنجره واحد ایجاد شده و در حال رفع ایرادات و اشکالات کار است.

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط