اسمارت به جیلی رسید

از دست ندهید

شرکت جیلی که پیش از این سهام ولوو سوئد را هم در اختیار داشت، ۵۰ درصد از سهام  اسمارت را از دایملر گرفت. قرار است اسمارت در آینده‌ای نزدیک به نشان تمام الکتریکی تبدیل شود.

بیت ران – شرکت‌های دایملر و جیلی توافق کرده‌اند که به‌منظور توسعه‌ محصولات آینده‌ی برند اسمارت، شرکتی را ازطریق سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل دهند. دایملر و جیلی هرکدام در هیئت‌مدیره‌ این شرکت سه کرسی داشته و ۵۰ درصد از سهام آن‌را در اختیار دارند.

برنامه های پس از ۲۰۲۰

به گزارش زومیت همان‌طور که پیش‌ازاین اعلام شده بود، اسمارت از سال ۲۰۲۰ به بعد به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. البته این شرکت همچنان روی ساخت خودروهای کوچک شهری تمرکز خواهد داشت اما در نظر دارد به بخش خودروی ساب‌کامپکت نیز وارد شود. محصولات جدید اسمارت توسط مرسدس بنز طراحی و توسط جیلی مهندسی می‌شوند.

شرکت‌های دایملر و جیلی توافق کرده‌اند که به‌منظور توسعه‌ی محصولات آینده‌ برند اسمارت، شرکتی را ازطریق سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل دهند. دایملر و جیلی هرکدام در هیئت‌مدیره‌ی این شرکت سه کرسی داشته و ۵۰ درصد از سهام آن‌را در اختیار دارند. همان‌طور که پیش‌ازاین اعلام شده بود، اسمارت از سال ۲۰۲۰ به بعد به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.

البته این شرکت همچنان روی ساخت خودروهای کوچک شهری تمرکز خواهد داشت اما در نظر دارد به بخش خودروی ساب‌کامپکت نیز وارد شود. محصولات جدید اسمارت توسط مرسدس بنز طراحی و توسط جیلی مهندسی می‌شوند.

تولید نسل آینده‌ی محصولات اسمارت در سال ۲۰۲۲ در کارخانه‌ جدیدی در چین آغاز خواهد شد. این کارخانه‌ جدید از ابتدا برای تولید خودروهای الکتریکی طراحی و ساخته می‌شود. خودروهای تولید این کارخانه، هم در چین و هم در بازارهای جهانی عرضه خواهند شد.

اما اسمارت تا آن زمان به تولید مدل فورتو در فرانسه ادامه خواهد داد؛ درحالی‌که تولید مدل فورفور نیز درکنار همزاد فرانسوی‌اش، رنو توئینگو، در کارخانه‌ی رنو در اسلوونی ادامه پیدا خواهد کرد. در همین حال، دایملر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی در کارخانه‌ی اصلی اسمارت در فرانسه، از این تأسیسات برای تولید خودروی الکتریکی کامپکت جدیدی استفاده خواهد کرد.

تاریخچه اسمارت

شرکت اسمارت در سال ۱۹۹۷ ازطریق سرمایه‌گذاری مشترک میان دایملر و شرکت ساعت‌سازی سوئیسی سواچ تأسیس شد. هرچند این شرکت از زمان تأسیسش همواره برای رسیدن به سود تلاش کرده است اما اسمارت هیچ‌گاه برند سوددهی برای دایملر نبوده، زیرا نتوانست به هدف اصلی خود که فروش سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان بود، دست پیدا کند.

به همین دلیل، طبق برآورد تحلیلگران صنعتی، اسمارت سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو ضرر می‌دهد. اما حالا دایملر با فروش ۵۰ درصد از سهام این برند به جیلی، قصد دارد با همکاری چینی‌ها وضعیت اسمارت را تغییر دهد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ جیلی ۹.۷ درصد از سهام دایملر را هم خریداری کرده و به بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت تبدیل شد.

جیلی پیش تر توانسته بود سهام ولوو سوئد را بخرد و این شرکت را متحول کند.

چین برای ولوو دارای اهمیت فراوانی است زیرا هفت‌سال پیش یک خریدار چینی بود که این خودروساز سوئدی را نجات داد. در آن زمان خودروسازی ولوو به فورد موتورز تعلق داشت.

به گزارش دنیای خودرو، ولوو  به قیمت ۱٫۸میلیارد دلار به لی شوفو میلیاردر چینی فروخته شده بود .لی شوفو مدیرعامل هلدینگ جیلی است .لی شوفو از زمان آغاز به کار جیلی که نخستین خودروساز غیردولتی چین به شمار می‌رود، مدیر آن بوده است.

بعد از تنظیم مجدد خط تولید ولوو تحت مالکیت جیلی، این خودروساز موفق شد فروش خود را در اروپا، آمریکا و چین احیا کند. از آن زمان ولوو توانسته با برندهایی همچون مرسدس بنز و ب‌ام‌و به رقابت بپردازد.

در سال ۲۰۱۷ فروش ولوو با ۷‌درصد رشد نسبت به سال گذشته، رکورد جدیدی زد. در این سال ولوو موفق شد بیش از نیم میلیون دستگاه از محصولاتش را در سراسر جهان به فروش برساند که در تاریخ این کمپانی بی‌سابقه است.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط