از پیست تا خیابان با هزار اسب‌بخار/ نگاهی به پروژه یک مرسدس‌بنز

از دست ندهید

تا چندی پیش بوگاتی شیرون، ابرخودرویی ۱۵۰۰ اسب‌بخار بود که در خیابان‌ها فرمانروایی می‌کرد و برای خود رقیب می‌طلبید.

بیت ران در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال ۲۰۱۷ از رقیبی برای این ابر خودرو با نام PROJECT ONE رونمایی شد که محصول مشترک مرسدس‌بنز و AMG است و قرار است اواخر سال ۲۰۱۹ با قیمتی مشابه شیرون قرار عرضه شود.

پروژه یک مرسدس‌بنز خودرویی است که می‌تواند به نحوی آرزوی علاقه‌مندان رشته موتوراسپرت را با آوردن فناوری فرمول یک به خیابان‌ها به حقیقت تبدیل کند. هر چند که پیش از این خودرو، استون‌مارتین با رونمایی از مدل والکری نیز از آوردن تجربه خودروهای فرمول-یک برای خیابان با قدرتی مشابه این محصول خبر داده است و می‌توان شیرون و والکری را از رقبای جدی PROJECT ONE بدانیم؛ محصولی که در این نوشتار قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

از پیست تا خیابان

مرسدس‌بنز با همکاری AMG برای پررنگ جلوه دادن پنجاهمین سالگرد تاسیس برند AMG از مهم‌ترین و خاص‌ترین خودرو سوپراسپرت دو سرنشین خود در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی کرد که به طور کامل از فناوری خودروهای فرمول یک بهره می‌برد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

هر چند که این رقم درحال‌حاضر رکورد بزرگی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان آن را نقطه عطفی برای این محصول دانست اما نکته جالب اینجاست که این خودرو برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به مدت زمان ۶ ثانیه نیاز دارد. برای رسیدن به این مدت زمان، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۶ سیلندر توربو برای PROJECT ONE در نظر گرفته شده است که از خودرو فرمول یک F۱ W۰۷ به عاریت گرفته شده و در مرکز خودرو قرار دارد.

به گفته مدیر موسسه MERCEDES-AMG مقدار دور موتور این خودرو در حالت آرام ۱۲۸۰ دور بر دقیقه است و در بیشترین حالت ممکن می‌تواند تا مرز ۱۱هزار دور بر دقیقه نیز برسد بنابراین تغییراتی بر روی پیشرانه اصلی صورت گرفته است تا این خودرو بتواند مجوز تردد در جاده‌ها را داشته باشد هرچند که این پیشرانه تنها تا ۵۰هزار کیلومتر دوام می‌آورد و پس از آن، خریداران باید خودرو را برای یک سرویس کامل به کمپانی تحویل بدهند.

project1-4.jpg

حداکثر توان تولیدی توسط این خودرو

پیشرانه‌ای که در قسمت عقب خودرو قرار گرفته است ۵۲۰ اسب‌بخار را تولید می‌کند و با ترکیب با یک پیشرانه الکتریکی ۱۶۱ اسب‌بخاری نیرو را به محور عقب منتقل می‌کند؛ علاوه بر این مورد، دو پیشرانه ۱۶۱ اسب‌بخاری الکتریکی نیز برای محور جلو در نظر گرفته شده است که توانایی بازیابی انرژی حاصل از ترمز را نیز تا ۸۰ درصد دارند.

بنابراین طبق گفته سازنده حداکثر توان تولیدی توسط این خودرو به بیش از هزار اسب بخار می‌رسد و این ابرخودرو وارد رقابت تنگاتنگی با استون‌مارتین والکری ۱۱۳۰ اسب‌بخاری می‌شود. PROJECT ONE از همان باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌کند که در خودرو فرمول یک از آن استفاده شده است هر چند که اندازه باتری‌ها نسبت به نسخه اصلی کمی بزرگتر شده است و دلیل استفاده از باتری‌های بزرگتر نیز برای کمک بیشتر به تغذیه موتورهای الکتریکی محور جلو و همچنین به منظور کمک به ذخیره‌سازی انرژی در حالت رانندگی عادی نیز است.

مجموع باتری‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو در حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و با ولتاژ ۸۰۰ ولت کار می‌کند که در نهایت می‌تواند این خودرو پلاگین‌هایبرید را تا مسافت ۲۵ کیلومتر بدون استفاده از بنزین و تنها با اتکا به پیشرانه‌های الکتریکی همراهی کند.

خارج از مبحث پیشرانه

project1-5.jpg

در این محصول، پیشرانه بنزینی که در مرکز خودرو قرار دارد به یک جعبه‌دنده ۸ سرعته هیدرولیکی متصل شده است که به طور اختصاصی برای این محصول از نسخه فرمول یک برگرفته و بازطراحی شده است و قابلیت تعویض دنده‌ها را به صورت دستی از طریق پدال‌های پشت فرمان یا به صورت اتوماتیک به راننده می‌دهد.

همانند بسیاری از بخش‌ها، سیستم تعلیق و ترمز‌های آلیاژ کربن-سرامیکی نیز که به سیستم بازیابی انرژی متصل است براساس مدل فرمول یک ساخته شده است و برای بهترین عملکرد در بخش ترمزگیری و جذب ضربات منقل شده به کابین به خصوص برای مصارف جاده‌ای توسعه یافته‌اند. این ترمزها در جلو توسط تایرهای ۱۹ اینچی و در محور عقب توسط تایر‌های ۲۰ اینچی میشلن به همراه رینگ آلومینیومی ۱۰ پره احاطه شده‌اند که به ترتیب تایرهای جلو و عقب دارای پهنای ۲۵۰ و ۳۰۰ میلی‌متر هستند.

 

*علاقه‌مندان دنیای خودرو چه مواردی را حداقل یک‌بار باید تجربه کنند

*تیونینگ ماشین‌های کنترلی

 

طراحی داخلی و خارجی

 

در طراحی بدنه PROJECT ONE از تکنیک‌های ساخت یک خودرو فرمول یک استفاده شده است با این تفاوت که به جای ساخت یک خودرو تک سرنشین چرخ‌باز برای ساخت یک خودرو دو سرنشین کوپه تلاش شده است. در طراحی این محصول ضمن رعایت نکات آیرودینامیک تلاش‌هایی صورت گرفته تا با استفاده از روش‌های مختلف به عضلانی جلوه دادن خودرو کمک شود همچنین برای سبک شدن وزن از فیبر کربن برای ساخت بدنه استفاده شده است.

برای رسیدن به بهترین آیرودینامیک بال‌هایی در بخش جلویی به همراه بالچه‌هایی در قست بالایی چرخ‌ها قرار گرفته که در صورت نیاز باز می‌شوند همچنین یک بال خاص نیز از قسمت مرکزی و در عقب خودرو عبور کرده است که همراه با دیفیوزر تعبیه شده به عبور بهتر جریان هوا کمک می‌کند و در نهایت برای حفظ و ایجاد ظاهری شبیه خودروهای فرمول یک، بر روی سقف خودرو یک ورودی هوا تعبیه شده است که به خنک شدن بهتر پیشرانه کمک به‌سزایی می‌کند.

در داخل PROJECT ONE با طراحی متفاوت و بسیار دور از خودروهای خیابانی و مشابه خودروهای فرمول یک مواجه می‌شوید که دو صندلی کاملا ثابت و بدون امکان تنظیم برای کابین در نظر گرفته شده است اما امکان تنظیم و جابه‌جایی غربیلک فرمان و پدال‌ها وجود دارد. در مرکز داشبورد یک صفحه نمایش ۱۰ اینچی در نظر گرفته شده است و صفحه نمایش دیگری نیز در کنار آن و بالا غربیلک فرمان مستطیل شکل قرار دارد که حس سوار بودن بر یک خودرو فرمول یک را به صورت کامل تداعی می‌کند.

قیمت و زمان عرضه

رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها در مدت زمان ۶ ثانیه باعث می‌شود PROJECT ONE بتواند رقبای سرسختی نظیر بوگاتی شیرون و پورشه ۹۱۸ اسپایدر را به ترتیب با زمان‌های ۶.۵ و ۷ ثانیه پشت سر بگذارد و باید دید که آیا این خودرو می‌تواند به رقابت با استون مارتین والکری بپردازد یا خیر. طبق گفته سازنده قرار است این محصول از اواسط سال ۲۰۱۹ در تیراژ محدود تنها ۲۷۵ دستگاه به تولید برسد و قیمتی مشابه با بوگاتی شیرون در حدود ۲.۷ میلیوندلار برای آن در نظر گرفته شده است همچنین مرسدس‌بنز از حضور فناوری‌های استفاده شده در این خودرو برای محصولات مشترک خود با AMG نیز خبر داده است.

منبع :گسترش نیوز 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تولید پارس ۷۵ درصد افزایش می‌یابد

براساس تصمیم سازمان ملی استاندارد برای تمدید مجوز تولید پارس از سوی ایران خودرو، این خودروساز اعلام کرد که...

پست‌های مرتبط