داستان پیکان به روایت تصویر

داستان پیکان به روایت تصویر

پیکان خاطره انگیزترین خودروی مردم ایران است. خودرویی که کمتر کسی در بین ایرانی ها با آن خاطره ندارد. البته این نوستالژِی صنعتی ایران به غیر از ایران در استرالیا و نیوزلند و انگلستان نیز عاشقان سینه چاک زیادی داشته است.

بیت ران – امین آزاد: پیکان خودرویی که زمانی نماد احزاب کارگری در بریتانیا بوده است و آن را می توان نماد خودروهای سوسیالیستی آن دوارن خواند. خودرویی که با از بین رفتن کارخانه اش در بریتانیا، حیات خود را در ایران ادامه داد.

طراحی ساده به سبک کلاسیک

 

طراحان در حال طراحی هیلمن هانتر یا آرو ؛ چهره خودرو که طراحی آن در سال ۱۹۶۵ به پایان رسیده است و در سال ۱۹۶۶ نیز در شهر کاونتری انگلستان تولیدش آغاز شده بود، آکنده از فرم‌های هندسه و قرینه‌ای است که چهره یک اتومبیل کلاسیک را تداعی می‌کند. مدل‌های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور ۱۷۲۵ سی‌سی بود، در سال‌های بعد یعنی سال ۱۹۶۹ مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است، ساخته شد.

 

یکی از تبلیغات پیکان در انگلستان؛ شاید دانستن این مطلب جالب است که تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. پیکان را شاید هنوز هم بتوان در استرالیا دید، محبوب‌ترین مکان‌هایی که بعد از ایران این خودرو در آن تولید یا فروخته شده است را می‌توان انگلستان و استرالیا دانست.

 

 

تولد پیکان؛ در دهه ۶۰ میلادی با دو چراغ گرد بزرگ که فقط وانتِ چراغ گرد آن به ایران آمد.

چراغ های گرد مدتی بعد مربعی شکل شدند.

 

پیکان استیشن؛ پوستر تبلیغی آن که نشان می داد این خودرو برای شکارچیان خودروی مناسبی است.

پیکان در استرالیا توسط شرکت کرایسلر به فروش رسید.

آهنگ تولد فارسی برای پیکان ساخته شد

 

جشن تولد پیکان؛ شعر تولد تولد تولدت مبارک، اولین بار برای پیکان سروده شد. درسال ۱۳۴۵ قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن آرو بود منعقد شد و بطور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، تولید پیکان در اردیبهشت سال ۱۳۴۶ با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد. این تیراژ به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه رسید.

 

پیکان در تهران؛ ورود اولین پیکان به خیابان‌های تهران بسیار جالب بود، خودرو بعد از طی مسافت کمی جوش می‌آورد، علت هم مشخص بود، رادیاتور برای انگلستان طراحی شده بود نه ایران. بعدها با اصلاح این ایراد، مشکل پیکان تا حدودی حل شد.

 

یکی از تبلیغات شرکت ایران خودرو؛ در آن سال ها ایران خودرو به امید صنعتی ایران تبدیل شده بود. برادران خیامی موسسان ایران خودرو حتی برنامه تولید یک خودرو ملی را برای سال های ۱۳۶۰ داشتند.

تاثیر تاسیس ایرانخودرو بر صنعت ایران

 

 آقای خیامی موسس  ایران خودرو در کنار بدنه پیکان در یکی از خطوط ایران خودرو؛ تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکل‌گیری قطعه‌سازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌های مهندسی در حال افزایش بود. در سال ۱۳۵۳ خط تولید وانت شکل گرفت، در ۲۷ مهرماه ۱۳۵۳ نیز کارخانه ریخته‌گری و موتورسازی دایر شد تا نسبت به ساخت شش قسمت از موتور پیکان ۱۶۰۰ اقدام کند. به منظور تامین قسمتی از قطعات اساسی خودروهای تولیدی کارخانجات صنعتی، ایران ناسیونال بطور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد واحدهای صنعتی و تولید نقش داشت و تولید بسیاری از قطعات خودرو را در کارخانه‌های داخلی و به کمک شرکت‌های خارجی شروع کرد.

صادرات به شیخ نشین ها؛ ایرانی ها امیدوار به صادرات پیکان حتی به شیوخ پولدار عرب بودند.

 تزئینات داخلی؛ محبوبترین تزئینات داخلی پیکان تزئینات طرح چوب آن بود که در اوایل تولید آن در ایران عرضه شد. پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید شد که پیکان استیشن، دولوکس، کار، جوانان برخی از مدل‌های قبل از انقلاب پیکان است. بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به پیکان اونجر است نیز در سال ۱۹۷۵ ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک فورد را روی پیکان گذاشته بود.

موتور پیکان دو لوکس؛ موتور ۱۷۲۵ سیسی شرکت تالبوت روی پیکان های دو لوکس آمد. البته این موتور که در عکس آمده است موتور تیونینگ شده همان دو لوکس است که توسط خود شرکت تالبوت انجام گرفت. دو کاربراتور دو دهنه این موتور را تقویت می کرد.

پیکان جوانان با موتور ۱۶۰۰ و با دو کاربراتور تولید شد.

پیکان همیشه محبوب؛ حتی در دهه ۵۰ و واردات انبوه خودرو، از محبوبیت پیکان کم نشد و هم‌چنان پول رایج بازار خودروی ایران بود.

انواع پیکان در ایران

مزایای پیکان؛ از دلایل همه گیری این خودرو تا سال ۱۳۸۰ راحت تعمیری، ارزان بودن تعمیر، همه‌جا تعمیری، هزینه کم و انس مردم ایران با پیکان بود.

پیکان کار؛ پیکان در ایران قبل از انقلاب در مدل های اونجر با موتور ۱۶۰۰ سی سی، دو لوکس با موتور ۱۷۰۰ سی سی و پیکان جوانان با موتور ۱۶۰۰ سی سی دو کاربراتور تولید شد. بعد از انقلاب نیز مدل هایی که قبلاً تولید می شدند با حذف لوازم لوکس مانند زه های در و رادیو پخش آن با نام “پیکان کار” عرضه شدند.

پیکاژو؛ پیکان در سال های دهه ۶۰ با طراحی کرایسلر عرضه شد. بعدها تنها تغییری که ایران خودرو طی بیش از ۲۰ سال تولید بعد از انقلاب در این خودرو اعمال کرد، استفاده از سپرهای جوشنی بود. که با استقبال مشتریان مواجه نشد. البته در سال های جنگ به دلیل تامین نشدن موتور پیکان، این خودرو با موتور پژو ۵۰۴ به نام پیکاژو تولید شد.

پیکان هم تیونینگ می شود!

تیونینگ پیکان؛ پیکان های زیادی در جهان تیونینگ شده اند، اما تیونینگی که محمد باقرزاده در سال ۸۶ با خرج بیش از ۲۳ میلیون تومان پول روی پیکان انجام داده،چیزی دیگری است. وی این خودرو را مجهز به موتور هولبای دو لیتری کرده و زیربندی را با الهام از خودروهای فورد ساخته است. رنگ بدنه این خودرو هم همان رنگی است که روی پورشه می پاشند. بخشی از آلیاژهای موتور این پیکان از تیتانیوم است.

توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴؛ پولِ پیکان سبب شد مراکز تحقیقاتی و نظام‌های مهندسی بعد از ۱۵ سال رکود و فراموشی، دوباره در ایران خودرو شکل بگیرد. با پول پیکان مهندسان جوانی که در مرکز تحقیقات ایران خودرو مشغول به کار بودند سعی کردند تا خودروی ملی را با نام پیکان جدید طراحی کنند. بعد از مشخص شدن بزرگی کار طراحی خودرو از پایه، این مهندسان سعی کردند با کمک مهندسان فرست‌اتومیتو انگلستان و مشاوران آلمانی و کره‌ای، روی پلات‌فرم پژو ۴۰۵ خودروی پیکانی را طراحی کنند.

طراحی این خودرو تا پایان سال ۱۳۸۰ به طول انجامید، این پیکان جدید مراکز تحقیقاتی و نظام‌های مهندسی را شکل داد. قطعه‌سازان را مهندسی‌تر و قوی‌تر کرد. اما سرانجام این پیکان جدید تبدیل به خودرویی با نام “سمند” شد. هزیه طراحی سرسام‌آور این خودرو که حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود و هم‌چنین قطعات گران قیمت این خودرو سبب شد طرح پیکان جدید شکست بخورد. پس از این اتفاق تولید پیکان به دلیل فشار افکار عمومی و به دلیل آلودگی و مصرف سوخت بالا متوقف شد.

نیو پیکان؛ بعد از توقف تولید پیکان، نیوپیکان قرار بود روی پلتفرم فیات طراحی شود، اما در نهایت روی پلتفرم پژو ۲۰۶ طراحی شد تا تولید شود. اما این پروژه به سرانجام نرسید. خودروی بعدی نیز که می گفتند نامش نیوپیکان است به “رانا” تغییر نام داد.

سرانجامِ پیکان در ایران

آخرین طراحی برای پیکان؛ جلوی آخرین پیکانی که طراحی شد و گفته می شود قرار بود دوباره تولید شود. پروژه ای که در نهایت دو سال و نیم پیش متوقف شد.

عکس‌هایی از پیکان جدید منتشر شده بود. خودرویی که اگر درست به آن دقت می‌کردید به غیر از جلو پنجره و چراغ‌های جلو و عقب کاملاً پیکان بود اما آیا پیکان باز هم قرار بود تولید شود.

یکی از مدیران ایران خودرو در پاسخ به این سوال می گوید: این پیکان که عکس آن منتشر شده بود و مشخص است که عکسش در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو گرفته شده در حقیقت پروژه‌اش  چند سال پیش متوقف شده بود چرا که خودرو قرار بود با وام بانک توسعه اسلامی ساخته شود وامی که هیچ‌گاه داده نشد. این خودرو توسعه یافته پیکان بود و  قرار بود در سودان تولید شود و خودرویی برای کشورهای فقیر باشد.

البته کاوه سُلگی یکی از طراحان ایران‌خودرو در زمان طراحی پیکان جدید که به جرم انتشار زودهنگام عکس رانا از این شرکت اخراج شد، درباره این پیکان اینگونه توصیح می دهد که: گروه‌هایی از مرکز تحقیقات ایران‌خودرو بودند که روی پیکان طراحی‌هایی را انجام دادند، اما در نهایت طرحی که در پورشه دیزاین طراحی شد، انتخاب شد. مدلی که تنها جلو پنجره و چراغ‌های جلو و عقب و تزئینات داخل در آن تغییر کرده بود. موتور هم قرار بود همان باشد که در روآی جدید استفاده می شد.

کاوه سُلگی هم این گفته را تایید می‌کند که این خودرو قرار بود در سودان تولید شود. البته بعدها برخی مدیران ایران‌خودرو مانند زالی که رفتن پیکان را اشتباه می‌دانستند، بازگشت پیکان با این شکل جدید را فرصتی می‌دانستند تا دوباره‌ این شرکت بتواند بازار خودروهای ارزان قیمت را به دست آورد. البته تمام این برنامه‌ریزی‌ها هم‌اکنون به بایگانی رفته است.

تبلیغ پیکان در مجله وُگ

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند