ثبت‌نام دریافت گواهی سلامت خودروهای دوگانه‌سوز آغاز شد

از دست ندهید

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آغاز فرآیند ثبت‌نام دریافت گواهی سلامت خودروهای دوگانه‌سوز خبر داد و گفت: قرار است طبق مصوبه هیات وزیران تنها برای خودروهایی که دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، استفاده از سی‌ان‌جی امکان‌پذیر شود.

بیت ران – حمید قاسمی ده‌چشمه افزود: طبق مصوبه هیات دولت از تاریخ یکم دی ماه ۹۸ به بعد امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) تنها برای خودروهایی که در کارت شناسایی آنها عبارت «دوگانه‌سوز» یا «دوگانه‌سوز تبدیلی» درج شده و مورد تایید است، امکان پذیر شود.

وی اضافه کرد: فرآیند ثبت‌نام تا تاریخ یکم آبان ماه ۹۸ به صورت اختیاری ادامه خواهد یافت و پس از این تا تاریخ یکم دی‌ماه ۹۸ به صورت اجباری انجام خواهد شد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی ادامه داد: فرآیند ثبت‌نام از ۱۴ اسفندماه آغاز شده است و همه دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به نشانی اینترنتی https://www.irngv.ir نسبت به دریافت گواهی سلامت خودروی گازسوز خود اقدام کنند.

قاسمی افزود: مالکان خودروهای دوگانه‌سوز می‌توانند در مهلت تعیین شده وارد این سامانه شوند و با ثبت مشخصات اولیه خود، نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین مرکز تبدیل را انتخاب و از طریق پیامک یا سامانه نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند.

تاکنون فرآیند مناسب تامین ایمنی وجود نداشته

مدیر طرح سی‌ان‌جی یادآور شد: این اقدام در جهت تامین ایمنی به ویژه در جایگاه‌های سی‌ان‌جی و ایجاد آرامش‌خاطر برای هموطنان به منظور استفاده از این سوخت پاک اجرایی شده است.

قاسمی اظهار داشت: تاکنون فرآیند مناسب و یکپارچه‌ای برای بازدیدهای دوره‌ای و تامین ایمنی این خودروها وجود نداشته و در جایگاه‌های سوخت‌گیری با خودروهایی روبه‌رو بودیم که به صورت غیرمجاز به گازسوز تبدیل شده‌اند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی گفت: در قالب این طرح، با هماهنگی با شرکت‌های بازرسی فنی، ناظران فنی نیز در این مراکز حضور خواهند داشت و بر عملیات تبدیل و بازنگری خودروها نظارت خواهند کرد که در صورت سلامت خودروها گواهی سلامت صادر خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که خودرو نیاز به اصلاحاتی داشته باشد، پس از انجام اصلاحات، این گواهی صادر و پس از آن به صورت سیستماتیک، پلیس نسبت به اصلاح مدارک خودروها اقدام خواهد کرد و مشکل سندی و هویتی این خودروها برطرف می‌شود.

وی با اشاره به درنظر گرفتن تسهیلات و امتیازهای تشویقی برای مراجعه کنندگان گفت: به ازای تعویض هر مخزن ۴۵۰ هزار تومان کمک هزینه (معادل ۵۰ درصد هزینه تعویض مخزن) و ۵۰ درصد هزینه‌های تست و بازرسی به دارندگان این خودروها اعطا خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اینکه مشکلات و نقایص مخازن سی‌ان‌جی با معاینات چشمی قابل ملاحظه‌ نیست، افزود: همین موضوع سبب شده بود که معایب این مخازن مخفی بماند و در نتیجه شاهد انفجارهایی در خودروهای دوگانه‌سوز باشیم.

اجازه سوخت گیری تنها با شرایط خاص

به گزارش ایرنا، هیات وزیران در ۱۲ اسفندماه تصمیم‌هایی برای ساماندهی و تامین ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز اتخاذ کرد که بر پایه آن از ابتدای دی‌ماه ۹۸ امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی تنها برای خودروهای دوگانه‌سوز که در کارت شناسایی آنها عبارت «دوگانه‌سوز» یا «دوگانه‌سوز تبدیلی» درج شده و دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، وجود خواهد داشت.

دولت همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا را موظف کرده است نسبت به اصلاح و تعویض مدارک شناسایی آن دسته از خودروهایی که به صورت کارگاهی تا قبل از ابلاغ این مصوبه دوگانه‌سوز شده و «گواهی سلامت سامانه سوخت‌رسانی گاز خودرو» را مطابق دستورعمل مربوط اخذ کرده‌اند، اقدام و در کارت آنها عبارت «دوگانه‌سوز تبدیلی» را درج کند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط