بنگاه دار: بازار خودرو حباب ندارد که بترکد/مسئولان بگویند خودرو نداریم، مردم نخرید

از دست ندهید

نمایشگاه داران خودرو در تهران معتقدند بازار خودرو حباب ندارد که منتظر ترکیدن آن باشیم. بازار سیاهی درست شده که خودروسازان در آن نقش مهمی دارند. در این بین نمایندگی ها هم مشکل تامین خودرو دارند و این چینی ها هستند که سود می برند.

بیت ران – بهنام زهره وند: قیمت خودرو در نقاط مختلف تهران اندکی تفاوت دارد و بسته به توان مالی مردم آن مناطق اندکی بالا و پایین می شود. میزان استقبال از معامله خودروها نیز با توجه به مناطق تهران و توان خرید ساکنان متفاوت است.

در این گزارش گفت و گوی بیت ران با تعدادی از بنگاه داران خودروهای صفر و کار کرده داخلی، در خیابان ۱۷ شهریور یکی از محله های قدیمی تهران آمده است.

مسئولان بگویند خودرو نداریم، مردم نخرید

از آقای ثقفی یکی از همین بنگاه دران پرسیدم که وضعیت بازار فعلی را چطور می بیند؟

وی می گوید که بازار به شدت آشفته ست، قیمت ها با ارزش واقعی خودروها متناسب نیست، و دلیل سردرگمی مردم هم همین موضوع است. چرا وزیر صنعت در حالیکه ماشین های ثبت نامی گذشته را که مردم پول آن را هم داده اند، تحویل نداده و دوباره به خودروساز اجازه پیش فروش از طریق سایت و نمایندگی را می دهد؟ می خواهند قیمت های جدید را تثبیت کنند؟ یا می خواهند در بازار تنش ایجاد کنند که نبض بازار را بدست بگیرند؟ وقتی خود کارخانه براساس قیمت بازار خودرو ثبت می کند، دلیل آن چیست؟ مثلا پژو ۴۰۵ را ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت نام کرده اند.

به گفته وی مسئولان باید دلایل این تصمیمات را توضیح دهند. تنها راه حل این است که واضح و شفاف به مردم بگویند نداریم، نخرید.

وی در پاسخ به اینکه آیا خریدار هست؟ با تاکید بر اینکه قیمت ها نسبت به پیش از موج گرانی ها، سر به فلک کشیده است، گفت: خریدار هست. می آیند قیمت می گیرند و نیاز خود را مطرح می کنند اما توان خرید ندارند. برخی می گویند مجبورند با این قیمت های سر به فلک‌کشیده خرید کنند، چون می ترسند خودرویی که امروز باید ۶۰ میلیون بخرند، فردا ۷۰ میلیون پول بدهند.

این بنگاه دار، در مقایسه بازار فعلی با سال گذشته گفت: ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم، ولی کسی که مجبور به خرید باشد کار خود را انجام می دهد.

حباب بی حباب

آقای ثقفی درباره بحث حباب قیمت ها اظهار کرد: حباب وقتی به وجود می آید که قیمت کارخانه حداقل نصف قیمت بازار باشد، نه این که قیمت ها با هم یکسان باشند. وقتی کارخانه پژو پرشیا را ۹۷ میلیون به فروش می رساند حباب دیگر چیست؟

یکی از مشتریان حاضر در بنگاه می گوید: من در تیر ماه برلیانس ثبت نام کردم، که آبان ماه موعد تحویل آن بود، اما هنوز ماشین به بنده نداده اند، نه پول ما را می دهند نه ماشین را، بعد می گویند چک دو ماهه می دهیم با سود ۱۲ درصد، یعنی پولمان را هم می خورند.

کارخانه هایِ بازاری

بنگاه دار دیگری نیز که چندان مشتری ندارد و از کسادی بازار خبر می دهد، به بیت ران گفت: دیگر کارخانه ها به رقابت کردن با بازار میلی ندارند، یعنی قیمت ها را براساس بازار تعیین می کنند. برای مثال پرایدی که در بازار به قیمت ۴۷ میلیون تا ۵۳ میلیون به فروش می رسد را با همین قیمت ثبت نام می کنند. همه این اتفاقات زیر سر خود کارخانه است. بازار سیاه راه انداخته اند.

وی افزود: اگر شما ۲۰۰۰ دستگاه هم بخواهید موجود دارند اما به عنوان تنظیم بازار به عوامل خودی می دهند تا وارد بازار سیاه کنند.

این بنگاه دار در مورد تحویل ندادن خودروهای پیش ثبت نامی معتقد است: برای تحویل باید قیمت مصوب داشته باشند، وقتی می خواهند با قیمت بازار هم سو باشند و قیمت ها در بازار ساعتی شده دیگر قیمتی را نمی توانند تصویب کنند. بعد بازار سیاه راه می اندازند و ما هم از همین بازار سیاه خرید می کنیم و کار می کنیم.

نمایندگی یا نمایشگاه؟

وی در مورد نقش نمایندگی ها خاطر نشان کرد: نمایندگی ها دیگر کاره ای نیستند، خود نمایندگی ها از فروشندگان صفر در خیابان انقلاب تهران خرید می کنند و در ویترین می گذارند و می فروشند‌ فقط از تابلوی نمایندگی برای فروش استفاده می کنند. اگر کارخانه به نمایندگی ماشین تحویل ندهد باید از بازار خرید کنند و بفروشند، مثل نمایشگاهی ها.

به گفته وی در این بین نمایندگی های خودروهای چینی به دلیل وجود کارخانه هایشان در کشور و نداشتن مشکلاتی از قبیل واردات و هزینه های مالیاتی و … برد اصلی را می کنند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط