رنو مگان تست و بررسی شد ؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد

رنو مگان تست و بررسی شد ؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد

رنو مگان اتومبیلی است که در بازار خودروهای دست دوم حضور موفق دارد، اما آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – محمد فتح اللهی: با وجود اینکه برخلاف سال‌های گذشته اتومبیل‌های جدیدتری را در این کلاس قیمتی می‌بینیم، اما چرا هنوز انتخاب مگان وسوسه برانگیز است؟ چه ویژگی‌هایی باعث تداوم حضور مگان در این بازار شده است؟ حتی در بحث طراحی ظاهری هم امروزه در این بازار مدگرا، مگان به زحمت می تواند عرض اندام کند. پس دلایل برتری این اتومبیل چیست؟ با مرور سوالاتی از این دست، به سمت این فرانسوی پا به سن گذاشته نزدیک می شویم تا شاید پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آنها بیابم.

به جای سوئیچ‌های معمول یک کارت الکترونیکی وظیفه بازکردن درها و استارت موتور را برعهده دارد که این ویژگی در سال‌هایی که مگان به تازگی به بازار جهانی راه پیدا کرده بود، در بسیاری از اتومبیل‌های لوکس هم دیده نمی شد.

ورود به تست از دَر

یکی از چیزهایی که قبل از شروع رانندگی با هر اتومبیلی به آن توجه می کنم، صدای بسته‌شدن در است. این صدا شاید چیزی عادی در خودروها باشد، اما مطمئناً اولین و به نظر من مهم‌ترین خوشامدگویی یک خودرو به راننده است که می تواند در حس امن یا ناامن‌بودن آن اتومبیل تأثیرگذار باشد. در مگان این صدا آنقدر قوی و محکم است که از همان آغاز کار به شما گوشزد می کند که با یک رنوی پنج ستاره اروپایی سر و کار دارید.

با قراردادن کارت دیجیتالی در محل مخصوص و فشردن دکمه استارت، موتور دو لیتری مگان نرم و ساکت اعلام حضور می کند. فرمان کاملاً در دست است و نشان‌دهنده‌های اسپرت آن اگر برترین نمونه در این کلاس نباشد، قطعاً در سه رده اول جای دارد.

البته نمی توان از کنسول ساده و به دور از هیجانش به راحتی گذشت که با وجود پرداخت چنین مبلغی انتظار مشاهده این داشبورد کسل‌کننده را نخواهید داشت. فرمان نرم مگان یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی با آن است که در رانندگی های طولانی به هیچ عنوان آزاردهنده نیست.

موتور برخلاف انتظار دیر و کند شتاب می گیرد، که تنها دلیلش گشتاور ۱۹۱ نیوتن‌متری آن است که تازه در دور ۳۷۵۰ در دسترس قرار می گیرد. بعد از فرمان نرم و راحت، عملکرد عالی گیربکس چهار سرعته مگان، دومین نکته‌ای است که مورد توجه قرار گرفت. در زمان رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیکی مانند تهران، قطعاً چنین جعبه‌دنده‌ای کارآمدتر از گیربکس‌های دستی است.

فاقد هیجان اما موفق

تا اینجای کار مگان خودرویی معمولی و حتی فاقد هیجانات رانندگی دیده می شود. پس دلیل موفقیت آن در برابر تویوتا کرولا، مزدا ۳، پروتون Gen2 و هیوندای آوانته در سال‌های نخست عرضه‌اش چیست؟

بدون‌شک جادویی در کار نبوده و علت این برتری تخصص فرانسوی ها در ساخت خودروهای اینچنینی است. توجه به جزئیات آپشن‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل برتری مگان در بازار است. برای نمونه وجود شیشه‌های اتوماتیک در هر چهار در، آیینه‌های گرم‌کن‌دار، اهرم کنترل سیستم صوتی در کنار فرمان، تریپ کامپیوتر، گرم‌کن صندلی های جلو، سیستم هشدار دهنده باز بودن کمربند ایمنی، وجود دریچه‌های سیستم ایرکاندیشن در عقب و… ویژگی‌های ناچیزی بود که در همان روزهای ابتدایی حضور مگان در بازار باعث شد تا در برابر رقیبان آسیایی اش برتر باشد.

پس از عبور از خیابان‌های باریک و پر دست‌انداز حاشیه‌ای جاده مخصوص، سیستم تعلیق مگان را آزمایش کردم. تعلیق تعریف شده برای این اتومبیل مک‌فرسون با اتصالات چند نقطه‌ای است که در محور عقب میله‌های ضد لغزش به پایداری هرچه بیشتر مگان کمک می کند. این تعلیق مدرن گرچه به نرمی کرولا نمی تواند ضربات را در خود جذب کند، اما با وجود رینگ‌های ۱۶اینچی و دیواره ۵۵درصدی تایرهای ۲۰۵ آن تکان‌های اتاق در زمان گذر از دست‌اندازها منطقی است.

شتاب و کیفیت سواری

اولین تست شتاب‌گیری رنو مگان رقمی بیش از ۱۷ثانیه را برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت نشان‌ داد که البته شیب اندک مخالف مسیر به علاوه وجود یک سرنشین اضافی هم در آن بی تأثیر نبود. در تست دوم شتاب‌گیری این رقم کمتر از ۱۳ثانیه بود که با رقم استاندارد ۱۱.۳ثانیه‌ای اعلام شده فاصله بسیاری دارد.

پس به علاقه‌مندان رانندگی سریع پیشنهاد می کنیم که مگان را با گیربکس دستی بخرند. در طول مدت آزمون علیرغم ریسک‌بالای سایر اتومبیل‌های عبوری، توانستم سرعت ۱۵۰کیلومتر را با این اتومبیل تجربه کنم، که در این سرعت هیچ صدای اضافی در گوشه و کنار کابین شنیده نمی شد.

مطمئناً کیفیت سواری رنو مگان با هیچ خودروی دیگری در این کلاس قابل مقایسه نیست و همین موضوع از مهم‌ترین علل برتری در بازار داخلی است.

دلایل بسیاری برای خرید مگان در مقابل سایر رقبای عمدتاً چینی این رده قیمتی وجود دارد که یکی از آنها بحث ایمنی است. مگان به عنوان اولین سدان متوسط در بازارهای جهانی توانست پنج ستاره ایمنی را از مرکز Euro-NCAP دریافت کند که از این جهت، حتی از اتومبیل‌های گران‌تر از خودش هم برتر است.

تست مگان در تاپ گیر

رنو مگان آنقدر به خود مطمئن بود که در مجموعه تاپ‌گیر بخواهد ایمنی اش را به مخاطبان میلیونی این برنامه ثابت کند. موضوع دیگر کیفیت قطعات به کار رفته در کابین است که هنوز هم به عنوان یک مدعی در این بخش حضور دارد. هرچند بحث ارگونومی چندان هم در درون کابین رعایت نشده اما تنها لمس بخش بالایی نشان‌دهنده‌ها، کافیست تا به کیفیت بسیار عالی کابین پی ببرید.

در پایان این تست دو نتیجه مهم گرفته شد. اول، رقابت رنو مگان به جهت افزایش قیمت رقبای قدیمی اش در این رده قیمتی راحت‌تر شده و به همین دلیل با توجه به ذات باکیفیت فرانسوی اش می تواند هنوز هم مشتری پسند باشد. دوم اینکه ظاهر مگان خصوصاً با ورود اتومبیل‌هایی چون کیا سراتو دیگر حرفی برای گفتن ندارد .

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند