نظارت ها بر قیمت خودروها ضعیف است

از دست ندهید

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران موضوع افزایش قیمت خودروها که به تازگی به اجرا درآمد، یادآور شد و گفت: نظارت ها بر عملکرد خودروسازان و قیمت گذاری خودروها ضعیف است و این رشد قیمت ها به تنش و نابسامانی در بازار دامن می زند.

بیت ران – سعید موتمنی افزود: روزها و هفته های گذشته رشد قیمت کارخانه ای خودروها را که در چند نوبت توسط خودروسازان انجام شده، شاهد بودیم و قیمت پراید از ۳۶.۵ به ۴۱.۵ میلیون تومان افزایش یافت. برخی گزارش های رسانه ای درنیمه شهریورماه خبر از نرخ ۳۲ میلیون تومانی پراید دادند، درحالی که پیش از آن قیمت این خودرو در کانال ۴۰ میلیون تومانی جای داشت و سپس سیر نزولی پیدا کرد تا سطح ۳۲ میلیون تومان، اما در اواخر شهریور و مهر ماه باردیگر سیر صعودی این خودرو را نظاره گر بودیم.

قیمت ارز ثابت است هم، خودرو گران می شود

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اضافه کرد: روزهای گذشته قیمت خودروی هایما از ۱۹۲ به ۲۲۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ از ۲۲۲ به ۲۵۵ میلیون تومان افزایش داشته، در حالی که قیمت ارز افزایش نداشته و بهبودی در کیفیت خودروها نیز مشاهده نمی شود. به گفته این مقام صنفی، مرداد ماه امسال قیمت گذاری خودرو از سوی خودروسازان با پنج درصد زیر قیمت بازار مطرح شد و با آن مخالفت به عمل آمد، زیرا به دلیل ناتوانی خودروسازان در تولید کافی، نمی توانستند از کارایی لازم و کاهش قیمت ها برخوردار باشند. به گزارش ایرنا، ۱۹ آذرماه امسال رضا رحمانی وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: اکنون بازار مبنای قیمت گذاری قرار نگرفته، بلکه این راهکاری است که خودروسازان اتخاذ کرده‌اند تا نزدیک به قیمت حاشیه بازار به عرضه محصولات خود بپردازند. رحمانی افزود: مقرر است خودروسازان در هر نوبت عرضه، قیمت را پنج درصد از نرخ بازار کمتر ارایه کنند . موتمنی در ادامه یادآور شد: رصد سایت های خرید و فروش خودرو در هفته های گذشته، حاکی از تداوم فروش خودرو به صورت کارتکس است، در حالی که مقرر بود جلوی آن گرفته شود. وی گفت: شاهد بودیم قیمت پژو ۲۰۶ که مقرر بوده ۵۹.۵ میلیون تومان فروخته شود، کارتکس آن در نمایندگی ها ۶۶ میلیون تومان به فروش می رسد و «همین قیمت پایه قیمت گذاری در بازار قرار می گیرد.»

نمایندگی ها نباید خودرو کارتکسی تحویل بگیرند

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران تهران تاکید کرد: چنانچه نمایندگی ها که مجوز فروش محصولات خودروسازان را داشته و مصوبه های این شرکت ها را اجرا می کنند، نباید خودروی کارتکسی تحویل بگیرند. وی افزود: ضرورت دارد عملکرد خودروسازان و توزیع خودرو از سوی نهادهایی که وظیفه تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان را بر عهده دارند، نظارت و پایش شود. موتمنی اضافه کرد: وجود انحصار در صنعت خودروسازی کشور، موجب می شود بازار را خودروسازان مدیریت کنند و نمایشگاه داران نقشی ندارند، بنابراین عرضه نداشتن خودرو توسط سازندگان در بازار، پیامد افزایش قیمت ها را دربر خواهد داشت. وی گفت: وقتی شورای رقابت از بحث قیمت گذاری خودروها کنار زده شد، خودروسازان فعالیت انحصاری یافتند، در حالی که شاهد افزایش بیش از ۲۰ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در روزهای گذشته بودیم، برخی منتقدان را به «ضد تولید» متهم می کنند. این فعال صنفی یادآور شد: قیمت خودرو تا ۲ ماه پیش در بازار به ثبات رسید، در این شرایط، تولید خودروسازان رونق یافت و به شرایط تعادلی و ریزش قیمت ها نزدیک شدند، اما بررسی ها حاکی از کاهش عرضه خودرو در بازار بود که پیامد افزایش قیمت ها را بدنبال داشت. وی تاکید کرد: چنانچه تصمیم به تحویل خودرو به مصرف کننده واقعی داریم، می توان با تمهیداتی نسبت به تحقق این مهم جامه عمل پوشاند و جلوی قراردادهای صلح و فروش کارتکسی خودروها را گرفت و برای مدت یک تا ۲ سال خودروهای فروخته شده غیرقابل انتقال باشند تا به شرایط تعادل در بازار نزدیک شویم.]]>




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط