سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی مایکروسافت و MIT برای فناوری خودران

از دست ندهید

مایکروسافت و MIT درحال‌توسعه‌ی سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که با کمک آن سفرکردن با خودروهای خودران ایمن‌تر خواهد شد.

بیت ران – فناوری خودران هرروز در‌حال‌توسعه است؛ ولی هنوز کاملا ایمن نیست و به بُروز تصادف می‌تواند منجر شود. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است در برخی مواقع عملکرد درستی از خود نشان ندهد و این عملکرد اشتباه برای سرنشینان خودرو خطرآفرین خواهد بود. ظاهرا مایکروسافت و MIT تلاش می‌کنند با توسعه‌ی سیستمی جدید بر چنین مشکلاتی غلبه کنند. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی این دو شرکت نقاط کور را در حین حرکت خودران شناسایی می‌کند.

براساس بررسی‌های انجام‌شده، وقتی سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در موقعیتی حساس قرار گرفت، تصمیم سیستم در آن موقعیت با تصمیمی مقایسه شد که راننده‌ی انسانی ممکن است بگیرد. جالب آن است که تصمیم‌گیری سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی با تصمیم‌گیری راننده‌ی انسانی بسیار شباهت داشت. از خودروِ خودران انتظار نمی‌رود آمبولانس را تشخیص بدهد و برایش راه بازکند؛ ولی با تماشای عملکرد راننده‌ی خودروِ دیگر می‌تواند آموزش ببیند.

سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی

سیستم جدید توسعه‌یافته‌ی مایکروسافت و MIT در زمان واقعی به‌سرعت اصلاح‌پذیر است. اگر سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی از مسیر درستش خارج شود، راننده‌ی انسانی اوضاع را دراختیار می‌گیرد و نشان می‌دهد چه چیزی اشتباه است.

محققان حتی راهی برای جلوگیری از تبدیل وسیله‌ی نقلیه‌ی بدون راننده به وسیله‌ای کنترل‌ناپذیر درنظر گرفته‌اند تا سیستم بتواند در تمامی موقعیت‌ها، بازخورد درست و ایمن بدهد. الگوریتم یادگیری ماشین نه‌تنها پاسخ‌های پذیرفتنی و نپذیرفتنی را مشخص می‌کند؛ بلکه از محاسبات آمار و احتمالات برای تعیین الگوها و مشخص‌کردن امن‌بودن وضعیت یا وجود امکان بُروز خطر استفاده می‌کند. حتی اگر عملکردی در ۹۰ درصد مواقع صحیح باشد، سیستم به آن عملکرد نیز توجه نشان می‌دهد و وضعیت را بادقت می‌سنجد.

محققان هنوز موفق نشده‌اند این مدل را در وضعیت محیط واقعی توسعه دهند؛ اما فقط مدل مخصوص بازی‌های ویدئویی را با متغیرهای محدود و شرایط ایده‌ال آزمایش کرده‌اند. مایکروسافت و MIT سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدشان را در دنیای واقعی برای خودروهای خودران در شرایط واقعی باید بیازمایند. اگر سیستم جدید طراحی‌شده بتواند عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد، پیشرفت بزرگی در این حوزه خواهد بود.

درحال‌حاضر، هنوز خودروهای خودران درعمل با مشکلاتی ساده مواجه هستند؛ مثلا ترافیک یا بارش برف ممکن است به اشتباه سیستم خودران و حتی تصادف منجر شود. مدل جدید مایکروسافت و MIT در شرایط این‌چنینی با ارائه‌ی راهکارهای مناسب و دقیق‌تر خطرهایی را به‌حداقل می‌رسانند که اکنون در کمین سرنشینان خودروهای خودران قرار دارد.

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط