سایپا در بحران مدیریتی

از دست ندهید

شرکت سایپا در یک سال گذشته سه مدیرعامل مختلف را تجربه کرده است و همچنان در بحران مدیریتی به سرمی برد .

بیت ران – شرکت سایپا طی یک سال اخیر بیشترین آسیب را از تغییرات در وزارت صنعت معدن و تجارت تجربه کرده است و با نوسان در مدیریت دوباره مدیرعامل جدیدی را تجربه می کند .

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تصمیم اعضای هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا، سید جواد سلیمانی مدیرعامل این شرکت و جانشین محمدرضا سروش شد.

او دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی و مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد است.

سابقه کاری

قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ریاست هیات مدیره شرکت ایران خودرو در بلاروس و سنگال، قائم مقام مدیرعامل شرکت مگاموتور و ریاست هیات مدیره سایپا یدک از جمله سوابق سلیمانی در صنعت خودروسازی است.وی همچنین مدیرعاملی پتروشیمی تبریز و امیرکبیر را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

محمد رضا سروش در ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷ مدیرعامل سایپا شده بود ولی حتی نتوانست چهارماه در این شرکت دوام بیاورد .

محمدرضا سروش دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشکده فنی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع (مدیریت سیستم ها و بهره‌وری) از دانشگاه صنعتی شریف و دارنده دکترای مدیریت مالی استراتژیک (DBA) است. او از سال ۷۴ تا ۷۶ معاون توسعه ساخت داخل گروه بهمن، ۷۶ تا ۸۶ مدیرعامل گروه بهمن و از سال ۹۰ تا ۹۴، مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بهمن بوده است. سروش در پرونده کاری خود دو دوره مدیرعاملی هلدینگ بهمن، نائب رییس بورس کالا و عضویت در هیات مدیره شرکت های بزرگی در سطح ملی را نیز داشته است.

پیش از سروش ،قاسم جهرودی مدیر عامل سایپا بود. دوره مدیریت وی نیز به یک سال نرسیده از شرکت سایپا کنار گذاشته شد؛ چرا که وزیر صنعت معدن و تجارت تغییر کرده بود .

سایپا پیش از سروش

در ۳۰ آبان ۱۳۹۶ بنابه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت با موافقت هیئت مدیره‌ی شرکت سایپا، محسن قاسم جهرودی به عنوان مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا منصوب شده بود. در همین راستا مهدی جمالی پس از دو سال، جای خود را به محسن قاسم جهرودی داد.

محسن قاسم جهرودی دانش‌آموخته‌ رشته‌ مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر است و پیش از این در شرکت‌های ایساکو و ساپکو دارای سوابق مدیریتی فراوانی است. در کارنامه‌ی جهرودی، مدیرعاملی شرکت‌های ریخته‌گری آلومینیوم و یاتاقان بوش نیز به چشم می‌خورد.

شرکت سایپا هم اکنون با مشکلات شدیدی دست به گریبان است. این شرکت چند شریک استراتژیک خود مانند رنو و برلیانس را از دست داده است و با مشکلات جدی در زمینه تحویل خودروهای پیش فروش شده دست به گریبان است. از طرفی این شرکت چندین بار طی یک سال اخیر قیمت محصولات خود را افزایش داده که سبب افزایش نارضایتی عمومی در سطح جامعه شده است.

ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته است: به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت ۹۰ درصد اعتراضات مربوط به شرکت خودروسازی سایپا و ۱۰ درصد مربوط به ایران خودرو است؛ مدیر شرکت خودروسازی سایپا از تسلط کافی برای فروش محصولات برخوردار نبود به همین دلیل بلافاصله به دستور وزیر جابه جا شد؛ یکی از اقدامات اساسی برای ساماندهی بازار خودرو تغییر مدیران خودروسازی سایپا بود.

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط