با اعلام وزیر صنعت، ایرانخودرو و سایپا مکلف به تحویل خودروهای پیشفروششده با تاریخ تحویل اول شهریورماه تا ۳۰ دیماه به قیمت قبل هستند.
بیت ران – پس از مدتها کشمکش و حاشیه میان خودروسازان و مشتریان، بالاخره روز گذشته اعتراض مشتریان ایرانخودرو وسایپا به ثمر نشست تا پس از شکایتها و تجمعات بسیار، با ابلاغ وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان مکلف به اجرای ماده ۴ آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو و تحویل خودروهای معوق با قیمتهای گذشته شدند.
در همین زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص افزایش قیمت خودرو، به بند دوم مصوبه ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: خودروسازان مکلف به تحویل خودروهای پیشفروش شده با تاریخ تحویل اول شهریورماه تا ۳۰ دی اه به قیمت قبل هستند.
رضا رحمانی با اعلام اینکه هرگونه افزایش قیمت جدید برای پیشفروشها و فروشهای آتی خواهد بود، در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برای آن دسته از پیشفروشهایی که دارای تاریخ تحویل در قرارداد شهریور تا دیماه ۹۷ بودهاند نیز شامل میشود یا نه، گفت: با این تفسیری که گفتم، افزایش قیمت شامل آنها نمیشود؛ در صورتی که قیمت خودرو یا تاریخ تحویل قطعی در قرارداد قید شده باشد، ملاک همان خواهد بود.
همه تعهداتشان پایبند باشند
رحمانی با تاکید بر اجرای دقیق ماده ۴ آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان افزود: همانطور که پیش از این بارها عرض کردهام، همه باید به تعهداتشان پایبند باشند و اگر از این تعهد عدول کنند، سازمان حمایت در دفاع از حقوق مصرفکنندگان برخورد نظارتی را اعمال خواهد کرد. درباره ضرر و زیان خودروسازان نیز همانگونه که پیش از این اعلام کردهام، در عمل به تعهدات حساس هستیم و هیچ مماشاتی با خودروسازان نخواهیم داشت؛ زیرا با قرارداد قطعی خرید کردهاند و همه باید به این تعهد پایبند باشند.
رحمانی افزود: در هر موضوعی وقتی قولی به مردم میدهیم، باید به آن عمل کنیم؛ وقتی خودروسازان در پیشفروشهای عادی خود به مردم تعهد دادهاند که قیمت مطابق زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه میشود، باید به آن پایبند باشند. خریداران به برخی شایعات و اخبار غیرموثق توجه نکنند؛ زیرا خودروسازان مکلف به تعهدات قبلی قیمت و زمان تحویل هستند.
رحمانی پیشتر اعلام کرده بود: وزیر صنعت درکنار مردم و مطالبهگر حقوق مردم از خودروسازان است. در جلسههای روزهای اخیر از مدیران ۲ خودروساز بزرگ خواسته شده که براساس قراردادها، روند تحویل خودروها تسریع شود و قراردادهای قطعی مشمول افزایش قیمت نمیشود.
روز گذشته دیدار مدیران ارشد سایپا با مشتریان در مجموعه سازه گستر سایپا (کفش ملی سابق) با حضور عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه سایپا در فروش و خدمات پس از فروش، ناصر آقامحمدی مدیرعامل پارس خودرو، فریبرز شهباز مدیرعامل سایپا سیتروئن، حسین خضری مدیرعامل سایپادیزل، بهزاد پناهی مدیرعامل سایپا یدک، محمد زارعپور مدیرعامل زامیاد و چند عضو دیگر از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا برگزار شد.
ملاک قیمتگذاری، زمان قیدشده تحویل خودرو است
بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه سایپا در فروش و خدمات پس از فروش با اشاره به تحویل خودروهای ثبتنامی تا قبل از دی ماه با قیمت قدیم به مشتریان گفت: ملاک قیمتگذاری، زمان قیدشده تحویل خودرو در دعوتنامه مشتریان است و خودروهایی که موعد تحویل آنها قبل از دیماه بوده است، با قیمت قدیم تحویل خواهند شد.
همچنین معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو نیز در اطلاعیهای اعلام کرد، این شرکت خود را مکلف به اجرای قوانین و ضوابط ابلاغی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت میداند و براساس تصمیم وزیر محترم صمت که روز شنبه ابلاغ شده، دعوتنامههای ارسالی به مشتریان برای پیشفروشهای با موعد تحویل تا پایان دیماه ابطال و دعوتنامهها براساس قیمتهای قبلی صادر خواهد شد.
مصطفی خان کرمی درعین حال تاکید کرد: وجوه پرداختی اضافی مشتریانی که با موعد تحویل قبل از اول بهمن ماه تکمیل وجه کرده یا خودروی خود را تحویل گرفتهاند، مسترد خواهد شد.
خان کرمی در توضیح خبری که به نقل از او درباره افزایش ٣٠ درصدی قیمتها منتشر شده نیز گفت: اطلاعاتی که در این مصاحبه بوده، مربوطبه هفتهی گذشته و قبل از ابلاغیه وزارت صنعت بوده است. ضمن عذرخواهی از مشتریان بابت تاخیر ناشی از شرایط تحمیلی، ایران خودرو جریمه و خسارت دیرکرد را به مشتریان پرداخت کرده و تمامی تعهدات ایجادشده برای محصولات خود را البته با تاخیر اجرا میکند.
ماده ۴ آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو بیان میکند:
عرضهکننده موظف است قیمت نهایی محصولات خود به همراه قید نوع، تیپ، رنگ و متعلقات، ضوابط و روشهای مختلف فروش و فرآیند خرید را بهصورت شفاف و روشن مطابق جدول زیر تهیه و در پایگاه اطلاعرسانی و نمایندگیهای مجاز فروش خود، در دسترس متقاضیان خرید قرار دهد:
منبع: زومیت
سلام و خسته نباشید.گفته های مسوولین ما ی دستگاه وانت زامیاد نیسان نوشتیم در تارخ ۱۰ آذر ۹۷ به قیمت روز که قرار بود خودرو در ۳۰آبان تحویل داده شود،که بجای ۳۰آبان در ۱۱ دیماه تحویل دادن به قیمت روز تحویل یعنی ۱۵ میلیون از ما پول اضافه قیمت ثبت نام گرفتن حالا تکلیف ما چیه پولمون برمیگرده؟یا نه؟