گفتگو با اسفندیار خالقی ؛ مرد ایرانی BMW

از دست ندهید

اسفندیار خالقی  فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه امیرکبیر است و در سال ۱۳۸۸ برای تحصیل در همین رشته با گرایش بیومکانیک از دانشگاه بیرمنگهام انگلستان پذیرش گرفت. دوره دکترا در رشته Innovation Design Engineering را نیز در دانشگاه استنفورد گذرانده است. وی سال ها قبل گفته بود برای انتقال دانشش به جوانان هم وطنش به ایران برمی گردد.

ریشه علاقمندی شما به بی ام و به کجا باز می گردد؟

با وجود اینکه پدرم همیشه به خودرو بنز علاقه داشت و خودرو خانواده ما طی دوران مختلف این برند بوده است، من هیچ وقت علاقه خاصی به این برند در آن دوران نداشتم. چون آن را خودروسازی غیر نوآور می دانستم. خودروسازی که قدرت ریسک پذیری برای ارائه تکنولوژی های نوآور را نداشت و همیشه پس از چند سال از دست آوردهای دیگر خودروسازهای آلمانی استفاده می کرد. اما یکی از بهترین ها در زمینه موتور و سیستم تعلیق بود. البته بنز پس از سال ۲۰۰۰ رویکردی خاص را اتخاذ کرد و اکنون شاهد نتایج آن سیستم رویکرد جدید با تکنولوژی های نوین و کانسپ هایی فوق العاده هستیم. اما همیشه از کودکی نسبت به ب.ام.و علاقه خاصی داشتم. چون می شد روح تازگی٬ طراوت و خطوطی از آینده را در طراحی های آن دید.

نخستین تلاش هایتان برای ورود به حرفه طراحی ماشین از کجا استارت خورد؟

البته من طراح خودرو نیستم. من مهندس و طراح سیستم های ایمنی و راحتی (Biomedical Design Engineer) در دپارتمان تحقیقات و توسعه ب.ام.و BMW Group Research & Technology هستم. باتوجه به سیستم نوین طراحی این شرکت در طراحی داخلی، این امکان به مهندسین داده می شود تا ضمن تحقیق و ساخت تکنولوژی های نوین همگام با دپارتمان طراحی به طراحی آن ها نیز بپردازند و نهایتا طراح داخلی خودرو با تغییری اندک با روح هنری آن بثمر برسد. شاید بدلیل این ارتباط تنگاتنگ است که شما مرا هم جزو طراحان این شرکت حساب کرده اید. اما آغاز فعالیت من در زمینه خودرو به سال ۲۰۰۵ باز می گردد که با شرکت در مسابقات نوآوری سالانه گروه خودروسازی ب.ام.و و دادن یک طرح جدید برای تبلیغات کم هزینه، برنده شدم. طرحم اینگونه بود که مشتری با قرار گرفتن در کنار هر خودرو می توانست اطلاعاتی همچون مشخصات خودرو٬ عکس ها و ویدئوی تبلیغاتی آن را به صورت بولوتوث دریافت کند. در عین حال پس از آغاز ارتباطم با این شرکت در سال ۱۳۸۵ با توجه به ورود بالای خودروهای ب.ام.و توسط موسسه نوریانی و شرکت پرشیاخودرو در طی سال های قبل و آن سال بخصوص سری ۵ که توانسته بود رکورد فصلی فروش این خود را در خاورمیانه از آن خود کند٬ شرکت ب.ام.و خواستار افتتاح انجمن هواداران و دارندگان ب.ام.و را به اینجانب سپرد که این انجمن برای افتتاح رسمی آن در سال ۱۳۸۷ با نام BMW Club Iran رقم خورد و من از آن پس بعنوان مدیر و موسس انجمن آغاز بکار کردم.

چه شد که از ایران خارج شدید؟

علاقه زیادی داشتم تا به تحصیل در خارج از کشور بپردازم و این امر با مخالفت خانواده مواجه شد. حتی در زمانی که با پذیرش از دانشگاه تورنتو بدلیل نمرات بالا و کسب مقام کشوری در المپیادهای ریاضی می توانستم برای تحصیل از ایران بروم، این امر را به پس از دوران تحصیل در مقطع کارشناسی موکول کردم. اما همیشه علاقه زیادی داشتم تا خود را به چالش بکشم و شاید به این دلیل است که در دپارتمان تحقیق و توسعه فعالیت می کنم. کریس بنگل (مدیرکل اسبق طراحی گروه خودرسازی ب.ام.و) جمله قشنگی دارد که می گوید: مهندسین زیر دست حلالان مسئله خوبی هستند، بی آنکه بتوانند سوالی طرح کنند و طراحان عالی، می توانند با طرح آثاری، آنان را به چالش برای ایجاد سوالی وادارند، بی آنکه پاسخی برای آن داشته باشند و اگر شرکتی خلاق می خواهید باید این دو گروه را به هم گره بزنید. من هم دوست داشتم واقعاً چنین محیط هایی را تجربه کنم تا ضمن به چالش کشیدن تفاوت های فرهنگی٬ زبانی و اصولی همراه با دوری از خانواده به سوال های بسیاری که در ذهنم بود، پاسخ دهم. اما همیشه هدف بازگشت به ایران برای انتقال دانش و تجربه کسب کرده را داشتم و دارم.

در حال حاضر وضعیت شما در گروه طراحی بی ام و چگونه است و دقیقا چه کاری انجام می دهید؟

من تحصیل خود را در رشته مهندسی پزشکی (گرایش بیومکانیک) در دانشکده مکانیک دانشگاه بیرمنگهام ادامه دادم که این دانشکده رابطه ای تنگاتنگ با دو خودروساز جگوار – لندرور و استن مارتین دارد و این امکان را به من می داد که از این موقعیت خاص بهره ببرم که شاید هیچ دانشگاهی دیگر این امکان را نداشت. به دلیل علاقه همیشگیم به برند ب.ام.و علاقه زیادی برای همکاری با این برند داشتم. تا زمانیکه در درس بیزنس قرار شد تحقیقی انجام دهیم که حتماً می بایست یک اسپانسر می داشت و اسپانسرهای معرفی شده شرکت های جگوار٬ بی پی و شل بودند. من با ابراز علاقه برای انجام این پروژه برای کار با شرکت ب.ام.و درخواست دادم که با مخالفت دپارتمان روبرو شد، اما این امکان را به من دادند تا شخصاً این کار را انجام دهم. لذا تصمیم به ارسال نامه ای به یکی از مدیران ب.ام.و گرفتم و علاقه خود را برای همکاری مطرح کردم و کمتر از یک هفته پاسخی مثبت دریافت کرده و طی سفری به مونیخ قرارداد این شرکت و دانشگاه برای اسپانسری این پروژه با موضوع Today for Tomorrow مطرح شد و آن زمان بود که اولین بار کریس بنگل را نیز ملاقات کردم.

جرقه اصلی نزدیکی به بی ام و

پس از بازگشت با تشکیل تیمی به تحقیق در این موضوع ادامه دادم که نمره خوبی هم گرفتم. این جرقه اصلی من برای نزدیکی به این برند بود. تا اینکه پس از اتمام این پروژه و واحد درسی٬ علاقه خود را برای همکاری با این برند بطور رسمی تسلیم دپارتمان تحقیق و توسعه کردم. ولی متاسفانه بی آنکه پاسخی از آن ها طی مدتی طولانی دریافت کنم٬ تصمیم به شرکت در مسابقات طراحی سال ۲۰۰۹ این شرکت گرفتم. در این مسابقه بی ام و در بخش ایمنی بدنبال ایده نوین در سیستم ایمنی و راحتی بود. من هم ایده خود را برای فناوری نوین صندلی برای خودرو دونفره BMW Z4 را بنام Ultralight Bionic Seat for Roadster ارائه کردم که بهترین ایده موضوع فوق در آن سال شد و از من دعوت به همکاری شد. پس از آن با قراردادی از سوی شرکت ب.ام.و و دانشگاه بیرمنگهام که اتفاقی خاص برای ارتباط دانشگاه با یک خودروساز آلمانی بود، به تحقیق در موضوع فوق پرداختم، که نهایتا رساله کارشناسی ارشد خود را با موضوع Innovative Seating System(سیستم ابتکاری صندلی ) ارائه کردم که طرح نهایی ارائه شده در آن در BMW i8 در صندلی Ultralight Formfitting Comfort Shell Seat استفاده و این پروژه توانست برنده بهترین پروژه تحقیقاتی مقطع کارشناسی ارشد در مهندسی پزشکی (بیومکانیک) در بریتانیا شود که جایزه خود را از بخش پزشکی انستیتو مهندسین مکانیک به نمایندگی از وزارت علوم بریتانیا دریافت کردم.

وضعیت طراحی در خارج از کشور چه مزیت هایی نسبت به داخل دارد؟ اگر در ایران می ماندید امکان نداشت با تلاش بیشتر بتوانید به موقعیت فعلی برسید؟

شاید جواب در پاسخ بالا باشد. برای درست کردن یک کیک شما به تخم مرغ٬ ارد و شکر نیاز دارید و اگر آن ها را بهم زنید و در فر بگذارید چیزی جز یک چیز بی مصرف بشما نخواهد داد. زیرا باید در دمای ۹۰ درجه پخته شود. برای رسیدن به هدف عواملی نیز وجود دارد که نقش آن دمای خاص را دارند. در ایران همه امکانات هست ولی بطور مثال ما رشته مهندسی پزشکی با گرایش خودرویی نداریم. شاید معدود دانشگاه هایی در دنیا چنین رشته ای ارائه می دهند و در عجبم که بطور مثال ما رشته طراحی خودرو در مقاطع بالا در ایران نداریم. همانطور که جمله ای را در بالا از کریس بنگل مطرح کردم، تفاوت های دنیای طراحی و مهندسی و استفاده از قسمت نیم کره سمت راست مغزی طراحان و سمت چپ فعال مهندسان، امکان بروز محصولاتی خارق العاده و استثنایی همچون BMW Gina را می دهد. برای خلق چنین آثاری یک لیدر خاص برای بکارگیری پتانسیل های تیم طراحی و مهندسی و ایجاد سینرژی لازم برای خلق یک محصول لازم است که انجام آن در ایران سخت است اما غیر ممکن نیست.

نیاز اساسی خودروساز ایرانی به مدیر خلاق

در ایران که بودم یکی از مدیران شرکت ساپیا بطور شوخی به من گفت که حاضرم با دریافت چه مبلغی از ب.ام.و جدا و در سایپا استخدام شوم. علیرغم آنکه آن جملات شوخی بود، اما واقعاً نگاه چنین شرکت هایی این است که با افراد نابغه ای همچون نادر فقیه زاده طراح بزرگ ایرانی بی ام و یا داشتن فردی همچون من می شود، یک شرکت را به برندی بین المللی تبدیل کرد. اما یک شرکت فوق العاده نیاز به یک مدیر خلاق٬ مقتدر و زبر دست دارد که می تواند تیمی از بهترین طراح ها و مهندسین را بکار گیرد و از تک تک پتانسیل ها و حتی کوچکترین نقاط قوت آنان برای خلق بهترین ها استفاده کند.

روش کارتان در BMW را برای خوانندگان توضیح می دهید؟

برای خلق هر اثر در این شرکت اعم از تکنولوژی و یا خودرو، نیاز به انجام مرحلی است که بطور معمول بین ۵ الی ۶ سال طول می کشد و البته به تازگی به ۳ الی ۴ سال تبدیل شده است. سال اول برای تحقیق ارایه ایده مناسب که متناسب با ایده های بخش مطالعات بازار شرکت است، صرف می شود. سال دیگر صرف تحقیق نهایی برای طرح جامع می شود. پس از آن به ۵ گروه تقسیم و با نفراتی از دپارتمان دیزاین همراه می شویم. برای طراحی ۵ نسخه کانسپت می شود که یک سال بطول خواهد انجامید و افرادی که موفق شده اند در این گروه باشند، یک سال دیگر را صرف ساخت آن ۵ کانسپت می کنند و بقیه برای شروع پروژه های دیگر وارد روندی مشابه برای ۵ سال دیگر می شوند. پس از ساخت آن ۵ مدل کانسپت، ۳ مدل آن توسط دپارتمان های طراحی٬ تحقیقات و مارکتینگ انتخاب می شوند. سه گروه انتخاب شده، اقدام به ساخت سه نمونه اولیه نهایی می کنند که هر سه ساخت برای مدت ۶ ماه تست می شوند که این امر نیز یکسال بطول خواهد انجامید و در نهایت نسخه نهایی انتخاب می شود و سال بعد صرف تست و تکمیل ایرادهای آن طرح می شود.

الگوی شما در طراحی ماشین چه کسانی هستند؟

همیشه کریس بنگل الگوی من بوده است، چون فردی است جسور و معتقد و ایده پرداز برای تصمیم گیری برای آیندگان. یعنی طرحی را بزنی که ۵ سال آینده طراحان دیگر آن طرح را مبنای کارخود بگذارند، حال آنکه می توانند طراحی جدید بزنند ولی ایده ای ندارند. دقیقاْ مثل ماشینی در یک فیلم که نمایانگر سال ۲۰۳۰ است و در آن سال همانند طرح تو خواهد بود. پس تو برای ۲۰۳۰ تصمیم گرفته ای و کریس همین کار را می کرد. من کریس را بعنوان استیو جابز صنعت خودرو قبول دارم. استیوجابز همیشه موفق بود چون خود برند را مدیریت می کرد و همیشه بهترین بود و بهترین ها را تشکیل می داد و عملکردش در هرجا بود موفق بود و پایه گذار تغییراتی تاثیر گذار در دنیا ست. او نه تنها در اپل موفق بود٬ شرکت هایی چون NeXt و Pixar را هم متحول ساخت. نگاه استیو جابز به مقوله ساخت محصولات نوین بسیار زیباست. او اعتقاد داشت که یک محصول خاص باید طراحی زیبا داشته باشد و لذا از همان آغاز پروژه٬ طراحان و مهندسین را همراه باهم به طراحی وا می داشت در حالیکه روش بدینصورت است که مهندسین سیستمی می سازند که طراح باید در طرح نهایی خود بگنجاند. حال آنکه کریس بنگل و استیو جابز اعتقاد دارند که طرح و مهندسی باید باهم انجام شود و دو عنصر جدایی ناپذیر هستند.

موافقید شمه ای از سایر علاقمندی هایتان را بازگو کنید و مثلا برنامه یک روز کاری خود را توضیح دهید و اینکه روزی چند ساعت کار می کنید؟

بطور مثال چندماهی ست که از ساعت ۵ صبح از خانه خارج می شوم  به سرکار می روم. پس از آن به دانشگاه برای تدریس می روم. پس از آن به انستیتو برای برنامه ریزی کارها و در عصر در جلسات وزارت علوم شرکت می کنم و نهایتا ۱۲ شب به خانه باز می گردم. اما لذتی که در انجام تمامی اینکارهاست به من انرژی لازم برای روز بعد را می دهد، بی انکه خواب کافی داشته باشم. هر یک دقیقه در کلاس هایم و رویارویی من با ایده های آنان لذتی دارد که در هیچ چیز دیگر نیست. چرا که تمامی آنان بصورت اختیاری در کلاس حاضر شده و ثبت نام نموده اند و جزو واحد های اختصاصی آن ها به حساب می آید. کلاس من با ۲۰ دانشجو آغاز شد. خواندن اخبار و مقاله های دنیای خودرو٬ تکنولوژی های جدید و گجت های کامپیوتری برخی از لذت های خواندنی من هستند که روزمره آنان را مرور می کنم. پیاده روی در پارک پرندگان وست مینستر لندن در حین گوش کردن به موسیقی یکی از بهترین تفریحات من است که ضمن ایجاد آرامش، ذهنی پاک و خلاق را برایم فراهم می سازد. شرکت در برنامه های موفقیت، بازی تنیس و بخصوص سفر و آشنایی با فرهنگ های جدید و بازدید از کارخانه های خودروسازی آنها و بناهای تاریخی که رگه های تمدن و تکنو لوژی در آنها باشد از دیگر تفریحات من هستند.

ماشین خودتان چیست؟

کارکردن در این شغل به من این امکان را می دهد تا بدون هزینه از خودروهای شرکت بعنوان کمپانی کار استفاده کنم و در صورت پسند آن را با تخفیف خوبی خریداری کنم. ولی داشتن کمپانی کار، این امکان را می دهد که بزودی ماشین خود را عوض کنید که من ترجیح دادم از آن استفاده کنم. برای مثال طی دوسال ماشین های BMW X1 ٬ MW 5 GTB ٬ F12  BMW 6 Series Convertible ٬ و  BMW 6 Series Gran Coupe  را استفاده کردم. البته اعتقاد دارم که همیشه هر فرد باید خودرو ملی خود را نیز داشته باشد و نه تنها ملی گرایی خود را به اثبات برساند بلکه به رشد صنعتی کشور خود نیز کمک کند.

آنقدر متعصب هستید که به شما ” آلمانی باز” بگوییم؟ ممکن است روزی سوار یک ماشین آمریکایی ببینیمتان؟

بنظر من خودرو یک وسیله جابجایی به تنهایی نیست و به واژه Automobile که ترکیبی از اتو و مبیل هست اعتقاد ندارم. ماشین و یا Car یک اثر هنری است که حاصل روح و عواطف فردی طراح آن است، که مانند حاصل یک عشق، همچون فرزند است و ارتباطی عاطفی در آن نهفته شده. پس هر خودرو اثری از هنرمند آن بوده و هست. و هر گل بویی و زیبایی خود را دارد. اما تکنولوژی های بکار رفته اولویت هایی را در ذهنم خلق کرده اند که اول پریمیوم های آلمانی٬ بعد سوپر اسپرت های ایتالیایی، بعد خودروهای لوکس انگلیسی و در نهایت ماشین های راحت امریکایی را دوست داشته باشم که در سگمنت آخر آسیایی ها جای امریکایی ها را تنگ کرده اند




9 دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب و احترام. من یک کارمند سطح پائین در شهر قزوین هستم .آیا مدیریت محترم بی ام و .براشون مقدوره یک دستگاه ماشین که در آلمان از رده خارج شده را بطور قسطی به من بفروشه؟اگر مدیریت محترم لطفی به من بکنن و این محبت رو انجام بدن بی نهایت ممنون وسپاسگزارخواهم بود وخانواده ۵نفره را خوشحال میکنن

  2. سلام خدمت ریاست محترم کارخانه ماشین سازی سواری بی ام و آلمان .این حقیر صافکار دهه ۶۰به بالا هستم درآن زمان که لوازم یدکی بدنه بنز وبی ام ودرایران کم بو یا اصلان نبود ،من همه قسمتهای بدنه را بادست میساختم طبق طرح فابریکش ،والان طراحیی دارم برای اطاق کامل بی ام و که اگر شما طرح بنده را به مرحله ساخت برسانید جهان را شگفت زده کرده وایداه ای نو را کلید میزنید .که فروشی بی سابقه وسودی هنگفت نصیب کارخانه بی ام و .میگردد چنان چه مایل باشید بنده حاضر به همکاری با شما هستم.شماره مو بایل ،۰۹۱۷۲۲۰۷۱۹۹.کشور،ایران ،شهر،شیراز

    • سلام عرض ادب
      مهرداد هستم از استان قزوین. بنده یک موتور خودرو طراحی کردم که بدون نیاز به هیچگونه سوخت و انرژی قادر به روشن شدن و به حرکت در آوردن خودرو میباشد . یعنی به طوری که این ماشین نه نیازی به سوخت های فسیلی نه نیاز به سوخت های الکتریکی دارد حتی نیاز به روغن موتور هم ندارد . در صورت تمایل به همکاری با بنده با این شماره در تماس باشید.تشکر. ۰۹۹۰۸۹۹۲۶۷۳

  3. باسلام وخسته نباشید، من در ایران وشهرستان گچساران زندگی می کنم ودلیل اینکه این پیام رو دارم اینجا میدم اینه که پیج ویا سایت مشخصی برای ارائه دادن طرح مورد نظرم به شرکت شما ندیدم، من یک طرح مربوط به نظافت درون کابین خودرو دارم که هرشخص قبل از ورود و نشستن تو خودرو به راحتی انجام میده ومانع از آلودگی ها در درون خودرو میشه، اگر تمایل به همکاری داشتید با این شماره تماس بگیرید تشکر، ۰۹۱۷۱۴۹۰۲۳۰

  4. باسلام
    طرح های زیادی برای ماشین دارم
    به دلیل امنیتی نمیتوانم اینجا بازگو کنم اگر ممکن است
    به ایمیل یا شماره تماس پیام بدهید با تشکر🙏

  5. با سلام و عرض خسته نباشید از آنجایی که علاقه ی چندین ساله ی خاصی ب این برند دارم و در طراحی بدنه خودرو طرح و ایده های خاصی ب ثمر رساندم اماده ی همکاری با این برند هستم و این برند میتونه خیلی بهتر از اینها در خودروهای خود تغییر ایجاد کنه خوردو و برند خاص فقط با ایده های خاص ب ثمر میرسه ۰۹۰۵۹۷۰۱۲۲۰

  6. سلام چگونه باید طرح به کارخانه بنز یا بی ام و ارسال کرد،چه راه تماسی هست،ممنون راهنمایی کنید

  7. سلام .بنده مهندس مکانیک گرایش ساخت وتولیدو کارشناس ارشد تبدلیل انرژی هستم.در حال حاضر تولیدی لوازم داخل خودرو دارم و در ضمینه راحتی صندلی و امنیت آن ایده های جالبی دادم و طراحی کردم که در کشور خودم قابل ارائه نیست.زبان آلمانی رو تا مرحله B1 یاد گرفتم و در حال ترجمه رزومه خودم هستم که برای شرکت های آلمانی بخصوص bmw ارسال کنم .در خصوص جذب و فعالیت من در این شرکت راهنماییم کنید.باتشکر

  8. سلام و عرض ادب , من و یکی دوستان فارغ التحصیل رشته مکانیک طراحی جدیدی از اتومبیل سواری ارایه کرده ایم که علاقه مندیم با بخش طراحی کمبانی بی ام وی در میان بگذاریم. اگر در این مورد راهنمای باشید ممنون می شویم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط