نسل جدید سمند چگونه است ؟

از دست ندهید

رهام ادعای یک پلت فرم کاملا ایرانی کرده بود؛ پلت فرمی که بعدا مشخص شد تغییر یافته پلت فرم تویوتا یاریس مدل سال دو هزار میلادی بوده است و در آن از موتور برلیانس استفاده شده است. آیا ایران خودرو هم مثل سایپا عمل کرده است؟  

پلت فرم جدید ایران خودرو متعلق به کدام خودرو است؟

برخی منابع می گویند پلت فرم جدید ایران خودرو متعلق به خودرو پژو ۳۰۱ است. پژو ۳۰۱ دومین خودرو پسا برجامی پژو در ایران بود. این خودرو پلت فرم مشترکی با پژو ۲۰۰۸ و پژو ۲۰۸ دارد. تولید پژو ۲۰۰۸ طی یک سال به عمق داخلی سازی چهل درصد نزدیک شده بود. عمق ساخت داخل پژو ۳۰۱ از این هم فراتر رفته بود و قرار بود با ساخت داخل ۶۰ درصدی، تولید این محصول در ایران شروع شود. تولید آزمایشی این خودرو هم با کمک شرکت های قطعه ساز چینی و شریک پژو در چین، یعنی شرکت دانگ فنگ آغاز شد؛ اما گویا تولید این خودرو مورد شکایت پژو قرار گرفته است. پژو پس از خروج آمریکا از برجام فعالیت خود را در ایران متوقف کرد. اما ایران خودرو با یک روش می تواند جلوی شکایت پژو قد علم کند و آن طراحی یک خودرو با برند خود، روی پلت فرمی است که دانش فنی آن را در طرح نیمه کاره پژو در ایران تا حدودی بدست آورده است. احتمالا با این روش، پژو دیگر نمی تواند به راحتی از خودرویی با آرم ایران خودرو و ظاهری کاملا متفاوت با محصولش، شکایت کند.
برخی منابع می گویند پلت فرم جدید ایران خودرو متعلق به خودرو پژو ۳۰۱ است. پژو ۳۰۱ دومین خودرو پسا برجامی پژو در ایران بود. این خودرو پلت فرم مشترکی با پژو ۲۰۰۸ و پژو ۲۰۸ دارد. تولید پژو ۲۰۰۸ طی یک سال به عمق داخلی سازی چهل درصد نزدیک شده بود. عمق ساخت داخل پژو ۳۰۱ از این هم فراتر رفته بود و قرار بود با ساخت داخل ۶۰ درصدی، تولید این محصول در ایران شروع شود.

پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو

البته ایران خودرو در سال ۱۳۹۶ طرحی را برای طراحی پلت فرم اختصاصی خودش با همکاری با چندین شرکت خارجی شروع کرده بود. حسین نجاری، مدیر پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو در نشست سازندگان پلتفرم ایران خودرو، عنوان کرده بود که این پروژه، تمام فرایند تولید یک محصول از طراحی تا پلت فرم را در برمی‌گیرد. به گفته نجاری در این پروژه شرکت‌هایی مانند پینین فارینا ایتالیا و هیوندای پاورتک کره جنوبی، حضور خواهند داشت و بیش از ۱۰۰ قطعه ساز داخلی نیز با ایران خودرو همکاری می‌کنند. وی توضیح داده بود :«پینین فارینا وظیفه طراحی چهار مدل بدنه شامل سدان، هاچ بک، اس یو وی و وانت در نمونه‌های بنزینی، دیزلی، هیبریدی و برقی را بر عهده خواهد داشت. اولین خودروی تولیدی روی این پلتفرم جدید در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود که میانگین قیمت آن ۱۵ هزار دلار خواهد بود.»  
علی شمخانی :پلت فرم داخلی موضوعی است که طی چهل سال گذشته مورد غفلت بوده است. امیدواریم در یک خودرو داخلی، ما بزودی شاهد استفاده از یک پلت فرم کاملا داخلی باشیم.
 

طراحان ایتالیایی پا پس کشیدند

در کنسرسیومی که به همین منظور میان ایران خودرو و شرکای خارجی تشکیل شده بود، شرکت‌های «بنتلر» آلمان، «پانچ» بلژیک، «هیوندای پاورتک» کره جنوبی، «ماهله» آلمان و «پینین فارینا» ایتالیا حضور داشتند و از آن سو ایران‌خودرو، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و انجمن قطعه‌سازان نیز طرف‌های ایرانی آن به‌شمار می‌رفتند. شرکت ماهله آلمان با همکاری مرکزتحقیقات موتور ایران خودرو مسئولیت طراحی و توسعه موتور این پلت فرم را بر عهده داشتند. هیوندای پاورتک  هم مسئول طراحی گیربکس اتوماتیک این پلت فرم بود. شرکت پینین‌فارینا ایتالیا وظیفه طراحی همه در مدل‌های بنزینی، دیزلی، هیبرید و برقی را پذیرفته بود. اما پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت های خارجی از این همکاری پا پس کشیدند؛ حالا مشخص نیست سرنوشت این پروژه به کجا ختم شده است.
 ]]>




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط