اسکالیتی ؛ طراحی فراری دور از کاغذ و قلم

اسکالیتی ؛ طراحی فراری دور از کاغذ و قلم

فردی که زندگی نامه اش را مرور می کنیم خودروساز نیست، اما طراح تعدادی از زیباترین خودروهای تاریخ است و در دنیای خودروسازی نامی معتبر؛ سرجیو اِسکالیِتّی، طراح و بدنه ساز مشهور ایتالیایی.

بیت ران – سرنوشت سرجیو اسکالیِتی از آغاز با اتوموبیل گره خورده بود و شاید تقدیر او این بود که سرانجام وارد این صنعت شود. او از سال‌های نوجوانی در کارگاه‌های شهر مودنا مشغول به کار بود و سرانجام در ۱۹۳۷ در حالی که تنها ۱۷ سال داشت با کمک برادر و یکی از دوستانش، کارگاه خود را در زمینه بازسازی و ترمیم بدنه خودرو تاسیس کرد. بر‌حسب اتفاق این کارگاه در نزدیکی کارگاه تیم مسابقه‌ای اسکودریا فراری قرار داشت. در آن زمان، انزو فراری از دنیای رقابت‌های اتومبیلرانی، به عنوان راننده، کنار رفته بود و در کارگاه شخصی‌اش به تقویت خودرو‌های آلفارومئو برای شرکت در مسابقات می‌پرداخت.

بخش عمده‌ای از مشتریان کارگاه اسکالیتی را خودرو‌های تیم فراری و سایر تیم‌های مسابقه‌ای که از اتومبیل‌های این شرکت استفاده می‌کردند، تشکیل می‌دادند که برای بازسازی بدنه خودرو‌ها پس از تصادف در رقابت‌ها به سرجیو مراجعه می‌کردند. توجه فراری به توانایی‌های سرجیو جلب شد. اما با آغاز جنگ جهانی دوم همه چیز برای مدتی متوقف شد، تا اینکه پس از پایان جنگ، فراری بار دیگر فعالیت خود را این بار با نامی مستقل آغاز کرد. فراری موتور و شاسی را می‌ساخت و طراحی بدنه بر عهده شرکت پینین فارینا بود. برای تولید این بدنه‌ها، فراری به سراغ اسکالیتی رفت؛ چرا که پیش از این توانایی‌های او را در ساخت بدنه برای خودرو‌ها دیده بود و به این ترتیب رابطه عمیق این دو آغاز شد.

آغاز همکاری با فراری

همکاری انزو فراری و سرجیو اسکالیتی به تولید بدنه مدل  ۵۰۰ موندیال در ۱۹۵۴ برمی‌گردد و پس از آن اسکالیتی به بدنه‌ساز مورد اعتماد فراری تبدیل شد و رابطه این دو به مرور از دو همکار به دو دوست صمیمی رسید. اسکالیتی با وجود اختلاف سن حدود ۳۰ سال با فراری، جزو معدود دوستان صمیمی انزو فراری بود چرا که خصوصیات اخلاقی فراری از جمله غرور خاصش و البته عادت به تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و روش‌های خاص (و بعضاً ناجوانمردانه‌ای) که برای موفقیت به کار می‌گرفت، باعث شده بود دوستان صمیمی کم و دشمنان قسم خورده زیادی داشته باشد.

سرجیوی طراح

هر چند اسکالیتی را بیشتر به عنوان بدنه‌ساز می‌شناسند، اما او طراح خودرو نیز بود. یکی از مشهور‌ترین خصوصیات سرجیو، توانایی او در طراحی خودرو‌ها بدون استفاده از کاغذ و قلم بود. او هر آنچه در ذهن داشت را با استفاده از ورق‌های آلومینیوم روی شاسی اجرا می‌کرد و به این ترتیب تعدادی از زیباترین و با ارزش‌ترین فراری‌های تاریخ در دهه ۵۰ را، از جمله مدل مشهور۲۵۰ تستاروسا، طراحی کرد. مدل‌هایی چون ۲۵۰ مونزا، ۲۹۰MM، ۴۱۰ اسپرت و چند خودروی دیگر فراری در دهه ۵۰ نیز از طراحی‌های او است.

فراری ۲۵۰ تستاروسا

در کنار این خودرو‌ها، اسکالیتی در طراحی تعداد دیگری از شاهکارهای فراری نقش داشته است که از جمله مهمترین آن‌ها خودرو‌های خانواده ۲۵۰ و در رأس آن‌ها ۲۵۰GTO است که با همکاری بیزارینی طراحی شد.

فراری ۲۵۰ کالیفرنیا

نبوغ اسکالیتی

بدنه‌های طراحی شده توسط اسکالیتی علاوه بر زیبایی، آئرودینامیک بودند و در زمانی که تونل باد هنوز از سوی خودروسازان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، او بدون استفاده از کاغذ برای طراحی، می‌توانست بدنه‌های بی‌نظیری را طراحی کند. همین خصوصیت باعث شد فراری برای ساخت بدنه خودرو‌های مسابقه‌ای نیز به اسکالیتی اعتماد کند و تعداد زیادی از خودرو‌های مسابقه‌ای فراری در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی حاصل طراحی‌های او هستند؛ خودرو‌هایی که با موتورهای فراری در کارگاه اسکالیتی تولید شدند و سلطان پیست‌های مسابقه‌ای فرمول‌یک، لمان و رقابت قهرمانی جهان بودند.

شرکت اسکالیتی در اواخر دهه ۶۰ میلادی به همراه فراری به مالکیت فیات در آمد. سرجیو به مدت ۱۵ سال مدیریت شرکتی را که اکنون مالکش نبود عهده‌دار شد. در سال ۱۹۷۷ شرکت بدنه‌سازی اسکالیتی رسماً به یکی از زیرمجموعه‌های فراری تبدیل شد و به ساخت بدنه‌های آلومینیومی برای این شرکت پرداخت. هر چند سرجیو در دهه ۸۰ میلادی از شرکت بازنشسته شد، اما تاثیر او بر خودرو‌های فراری و علاقه او به استفاده از آلومینیوم، میراثی است که هم‌اکنون نیز در این شرکت باقی مانده است و به مناسبت همین میراث، فراری یکی از خودروهایش را نیز به نام «۶۱۲ اسکالیتی» نامگذاری کرده است. سرجیو اسکالیتی در آبان ماه سال ۲۰۱۱ در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

منبع: هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند