آغاز همکاری با فراری
همکاری انزو فراری و سرجیو اسکالیتی به تولید بدنه مدل ۵۰۰ موندیال در ۱۹۵۴ برمیگردد و پس از آن اسکالیتی به بدنهساز مورد اعتماد فراری تبدیل شد و رابطه این دو به مرور از دو همکار به دو دوست صمیمی رسید. اسکالیتی با وجود اختلاف سن حدود ۳۰ سال با فراری، جزو معدود دوستان صمیمی انزو فراری بود چرا که خصوصیات اخلاقی فراری از جمله غرور خاصش و البته عادت به تصمیمگیریهای ناگهانی و روشهای خاص (و بعضاً ناجوانمردانهای) که برای موفقیت به کار میگرفت، باعث شده بود دوستان صمیمی کم و دشمنان قسم خورده زیادی داشته باشد.
سرجیوی طراح
هر چند اسکالیتی را بیشتر به عنوان بدنهساز میشناسند، اما او طراح خودرو نیز بود. یکی از مشهورترین خصوصیات سرجیو، توانایی او در طراحی خودروها بدون استفاده از کاغذ و قلم بود. او هر آنچه در ذهن داشت را با استفاده از ورقهای آلومینیوم روی شاسی اجرا میکرد و به این ترتیب تعدادی از زیباترین و با ارزشترین فراریهای تاریخ در دهه ۵۰ را، از جمله مدل مشهور۲۵۰ تستاروسا، طراحی کرد. مدلهایی چون ۲۵۰ مونزا، ۲۹۰MM، ۴۱۰ اسپرت و چند خودروی دیگر فراری در دهه ۵۰ نیز از طراحیهای او است.
[caption id="attachment_4926" align="aligncenter" width="800"]
فراری ۲۵۰ تستاروسا[/caption]
در کنار این خودروها، اسکالیتی در طراحی تعداد دیگری از شاهکارهای فراری نقش داشته است که از جمله مهمترین آنها خودروهای خانواده ۲۵۰ و در رأس آنها ۲۵۰GTO است که با همکاری بیزارینی طراحی شد.
[caption id="attachment_4927" align="aligncenter" width="800"]
فراری ۲۵۰ کالیفرنیا[/caption]
نبوغ اسکالیتی
بدنههای طراحی شده توسط اسکالیتی علاوه بر زیبایی، آئرودینامیک بودند و در زمانی که تونل باد هنوز از سوی خودروسازان مورد استفاده قرار نمیگرفت، او بدون استفاده از کاغذ برای طراحی، میتوانست بدنههای بینظیری را طراحی کند. همین خصوصیت باعث شد فراری برای ساخت بدنه خودروهای مسابقهای نیز به اسکالیتی اعتماد کند و تعداد زیادی از خودروهای مسابقهای فراری در دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی حاصل طراحیهای او هستند؛ خودروهایی که با موتورهای فراری در کارگاه اسکالیتی تولید شدند و سلطان پیستهای مسابقهای فرمولیک، لمان و رقابت قهرمانی جهان بودند.
شرکت اسکالیتی در اواخر دهه ۶۰ میلادی به همراه فراری به مالکیت فیات در آمد. سرجیو به مدت ۱۵ سال مدیریت شرکتی را که اکنون مالکش نبود عهدهدار شد. در سال ۱۹۷۷ شرکت بدنهسازی اسکالیتی رسماً به یکی از زیرمجموعههای فراری تبدیل شد و به ساخت بدنههای آلومینیومی برای این شرکت پرداخت. هر چند سرجیو در دهه ۸۰ میلادی از شرکت بازنشسته شد، اما تاثیر او بر خودروهای فراری و علاقه او به استفاده از آلومینیوم، میراثی است که هماکنون نیز در این شرکت باقی مانده است و به مناسبت همین میراث، فراری یکی از خودروهایش را نیز به نام «۶۱۲ اسکالیتی» نامگذاری کرده است. سرجیو اسکالیتی در آبان ماه سال ۲۰۱۱ در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت.
منبع: هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران]]>