کارمانیا؛ ناتوان از تحویل خودروهای BYD / بی وای دی

از دست ندهید

واردات خودروهای خارجی در سال جاری، برای سال آینده هم تمدید شد. با این شرایط، ادامه‌ی فعالیت و عمل به تعهدات، توسط واردکنندگان خودرو مثل کارمانیا، غیرممکن خواهد بود.

بیت ران – ماه‌ها قبل، زمانی‌که پیش‌فروش افسارگسیخته‌ی خودروهای وارداتی توسط‌ شرکت‌های مختلف با تبلیغات گسترده انجام می‌شد، خبر از مشکلات فراوان در بازار خودروی ایران دادیم. تعداد زیادی از هم‌وطنان، در این طرح‌ها ثبت‌نام کردند و مبالغی هنگفت به جیب شرکت‌های مختلف واریز شد.

چند نکته‌ی بسیار مهم در برنامه‌های پیش‌فروش امسال وجود داشت که متاسفانه توسط عامه‌ی مردم، نادیده گرفته شد و البته نهادهایی قانونی نیز واکنشی در قبال آن‌ها نشان ندادند.

اول اینکه، با وجود ممنوعیت واردات و مشکلات مربوط به انتقال ارز برای معامله با طرف خارجی، عرضه‌ی هزاران دستگاه خودروی خارجی، بعید به‌نظر می‌رسید. دوم اینکه، سود مشارکت و انصراف برای خریدار، پایین‌تر از نرخ سود رایج در شبکه‌ی بانکی ایران بود. به بیان بهتر، شرکت واردکننده می‌توانست صرفا با انتقال پول ثبت‌نام‌کنندگان به حساب سرمایه‌گذاری در بانک‌های خصوصی، سود قابل‌توجهی کسب کند و هنگام انصراف خریدار، باز هم برنده‌ی معامله باشد. نکته‌ی سوم، نامشخص بودن زمان تحویل و قیمت نهایی خودرو است که طبیعتا امکان شکایت از گروه واردکننده را حذف می‌کند.

سودجویی خریدار

موضوع بسیار مهمی که نباید نادیده گرفته شود، سودجویی و طمع خریدار است. کاهش ارزش پول ملی ایران ظرف چند ماه، قیمت خودروهای خارجی را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد. این شرایط، منجر به هجوم مردم برای ثبت‌نام شد که البته با هدف حفظ ارزش سرمایه، طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. طبق معمول، شرکت‌های واردکننده و فعالان بازر هم، روش سوءاستفاده از شرایط را می‌دانستند و با طرح‌های پیش‌فروش رنگارنگ، به استقبال مردم رفتند.

کارمانیا، به‌عنوان نماینده‌ی رسمی خودروسازی BYD چین در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت، زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی کرمان  خودرو محسوب می‌شود. شاسی‌بلند S6 اولین خودروی عرضه‌شده توسط کارمانیا در ایران است که سال گذشته به بازار رسید و مدتی پس از آن، سدان F3 هم به خریداران تحویل داده شد. این شرکت، اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، از بی‌وای‌دی S7 رونمایی کرد تا ۳ محصول متفاوت در سبد خود داشته باشد.

 

برنامه ای برای تحویل نیست

شرکت کارمانیا پس از ثبت‌نام مدل‌های S6 و F3 در آبان‌ماه امسال، به‌تازگی اعلام کرده است فعلا برنامه‌ی دقیقی برای واردات و تحویل خودروهای ثبت‌نام‌شده در مرداد و شهریور ۱۳۹۷ ندارد. نکته‌ی بسیار مهم، تلاش مدیران کارمانیا برای خودروساز جلوه دادن این شرکت است. آن‌ها تلاش می‌کنند محدویت‌‌های گمرک و مشکلات مربوط به واردات قطعات را دلیل بر عدم عرضه‌ی محصولات، خصوصا شاسی‌بلند S7 اعلام کنند. در سایت رسمی کارمانیا آمده است:

قطعات هنوز وارد نشده ولی خط تولید این خورو (بی‌وای‌دی S7) راه‌اندازی شده است و به‌محض ورود قطعات تولید با سرعت بالا آغاز می‌شود. پرسنل آموزش‌دیده جهت تولید آماده هستند و حتی واحد خدمات پس از فروش آموزش‌های لازم را انجام داده‌اند.

مبلغ  ۷۰ میلیون تومان برای ثبت‌نام بی‌وای‌دی S7 از مردم دریافت شده و تا لحظه‌ی نگارش مطلب، حتی یک دستگاه از این خودرو به دست مصرف‌کننده نرسیده است. باتوجه‌به ارزش دلار در بازار آزاد، عرضه‌ی S7 با قیمتی کمتر از ۳۰۰میلیون تومان، غیرممکن به‌نظر می‌رسد. تحویل این خودرو با قیمت نهایی ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان که در لحظه‌ی ثبت‌نام به‌صورت غیررسمی عنوان شده بود، محال است.

شرکت کارمانیا، همچنان با ابراز امیدواری به آزادسازی واردات خودرو یا قطعات مربوطه، به مشتریان پاسخ می‌دهد؛ در حالی‌که محدودیت‌های قانونی در این زمینه، لاینحل به‌نظر می‌رسند. باتوجه‌به لایحه بودجه سال ۹۸ و تاکید نهادهای مسئول بر ادامه‌ی ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده، ادامه‌ی فعالیت شرکت‌هایی مثل کارمانیا و سرنوشت سرمایه‌گذاری مردم در این بنگاه‌های تجاری، مبهم است.

صفحه رسمی کارمانیا در اینستاگرام، امکان ارسال نظر (کامنت) به مخاطبین نمی‌دهد و حتی نظرات مردم برای تمامی پست‌های قبلی، پاک شده‌اند.

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط