موتورهای ایرانی در ترازو

موتورهای ایرانی در ترازو

بیت ران ـ امین آزاد: موتور قلب تبنده اسب های آهنین امروزی است بگذریم که این قلب های مدرن در خودروهای ایرانی اکثرا از اسب های پیر آن سوی آب پیوند خورده اند . جای تعجبی هم ندارد که با این قلب های پیر خودروهایمان هم آلوده کننده باشند و هم پر مصرف.

در گزارش زیر سعی شده به معرفی اصلی ترین موتورهای استفاده شده در خودروهای ایرانی پرداخته شود .

TU5

این موتور۱۶۰۰  سی سی با پژو ۲۰۶  وارد ایران شد  و  هم اکنون روی برخی مدل های سمند و محصولات دیگر ایران خودرو  هم نصب شده است.این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده است  و  از مدرن ترین  موتورهایی است که در خودروهای داخلی استفاده می شود . این موتور بر اساس قدرت،شتاب ،قیمت و سرعت یکی از بهترین گزینه ها در  بازار ایران است.

قدرت ۱۱۰ اسب بخاری مصرف پایین در سیکل ترکیبی یعنی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طبق اعلام وزارت نفت،هماهنگی با گیربکس و برنامه  مناسب مغز هوشمند،این موتور  را  از بهترین ها در ایران کرده است. ضریب تراکم ۱۰ هم سبب می شود راندمان موتور  عدد قابل قبولی  باشد. از طرفی گشتاور این موتور ۱۴۰ نیوتن متر است .

TU3

حجم موتور ۱۳۶۰ سی سی و در خودرو پژو ۲۰۶  استفاده و بخشی از آن در ایران ساخته می شود .

این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیف تر باشد اما مصرف کمتری نسبت به این موتور دارد. تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5  از نقاط ضعف اش است.گشتاور این موتور هم حدود ۳۰ نیوتن متر کمتر از  موتور TU5 است که عملکردی ضعیف تری به موتور در هنگام بالا رفتن از شیب ها می دهد.

۱۶۰۰ OHV

پیکان سال ۱۳۸۴  خداحافظی کرد اما موتور پیکان از یک بیمار مرگ مغزی به خودروهای آینده رسید .این قلب هر بار با عمل قلب باز به زور زنده می‌شود تا ادامه حیات خودروهای این شرکت را تضمین کند.ولی مدیران ایران خودرو معتقدند این موتور با تغییرات انجام گرفته بر روی آن کاملا موتور جدیدی است.

در آخرین تغییر حجم این موتور زیاد شده و از ۱۶۰۰ سی سی  به ۱۷۰۰ سی سی  رسیده است و قدرت آن در حالت بنزین از ۷۹ به ۸۵ اسب‌بخار و در حالت گازسوز به ۷۸ اسب‌بخار رسیده است، مصرف این موتور در حالت بنزینی هم حدوداً نیم لیتر کاهش یافته است.در مجموع۳۰ قطعه از این موتور تغییر کرده که ۱۵درصد موتور را شامل می‌شود. موتور  قدیمی پیکان  براساس اعلام وزارت نفت ۱۴ لیتر مصرف داشت.

K4M

یکی از مدرن ترین موتورهای تولید شده در ایران که متعلق به خودروی لوگان و مگان است .حجم این موتور ۱۶۰۰ سی سی و سر سخت ترین رقیب این موتور TU5  است . این موتور تنها ده سی سی از موتور TU5  حجیم تر است با این همه یک دهم ضریب تراکم کمتری  نسبت به TU5 دارد که راندمان موتور را کمی نسبت به رقیبش کاهش می دهد با این همه هر دو موتور قدرت برابری تولید می کنند.

البته  این موتور از رقیبش شش نیوتن متر  گشتاور بیشتری تولید می کند (۱۴۶ نیوتن متر )که سبب می شود کمی شتاب گیری موتور بهتر باشد. مصرف سوخت  TU5  در حد چند سی سی  از موتورK4M کمتر است .

 

XU7JPL3

یک موتور ۱۸۰۰ سی سی  که  قدرت ۹۸ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متری دارد  این موتور   هم‌اکنون اصلی‌ترین محصولات  شرکت  ایران خودرو از جمله سمند و پژو‌۴۰۵ و پژوپارس را به جلو می‌رانند. این موتور به دلیل مصرف بالای ۱۲ لیتری اش در صد کیلومتر عاملی برای از دست‌دادن مشتریان  است.

قرار است این موتور در بهینه سازی جدید  حجمش از ۱۸۰۰ سی سی  به دو لیتر برسد و قدرت آن نیز از ۹۸ اسب‌بخار به ۱۰۷ اسب‌بخار ارتقا یابد و برای گازسوزشدن هم تغییراتی در قطعات اساسی آن صورت خواهد گرفت و حالا حتی در حالت گازسوز نیز از موتور کنونی پژو ۴۰۵ قدرت بیشتری دارد.

از طرفی مهندسان ایران خودرو معتقد هستند مشکلات موتور قبلی پژو ۴۰۵ از جمله روغن کاری هم با اصلاح مدار روغنکاری موتور برطرف شده است. در این موتور روش باز و بسته‌شدن دریچه ورود هوا هیدرولیکی شده که سبب افزایش عمر موتور می‌شود مصرف سوخت این خودرو حتی با توجه به افزایش حجم موتور با اصلاحات انجام گرفته ۱۰درصد کاهش یافته است .

مغز هوشمند موتور هم برای گاز و بنزین یکی شده اما برای هر کدام از سوخت‌ها‌ برنامه این مغز جداگانه تعریف شده است.

۲۰ درصد قطعات اصلی موتور تغییر کرده است که از آن جمله می‌توان به میل‌لنگ شاتون‌، راه‌ها‌ی ورودی هوا میل بادامک مدار روغنکاری سرسیلندر و سوپاپ‌ها‌ اشاره کرد.

با این همه برخی معتقدند این موتور را باید فراموش کرد همان‌‌گونه که پژو آن را در سال ۹۵ میلادی  فراموش کرد.

XU7JP4/L4

 این موتور ۱۸۰۰ سی سی دارای ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است .این  قوای محرکه  روی پژو پارس ELX گذاشته شده است . این محصول شتاب و قدرت مناسبی دارد .البته مصرف سوخت این موتور  بالاست . با این همه ضریب تراکم بالا  سبب شده از موتور  هم خانواده اش  یعنی L3  که بر روی سمند نصب می شود مصرف کمتر، راندمان بالاتر و قدرت بیشتری داشته باشد.

مجموعه خانواده های موتور ملی

مجموعه خانواده موتور ملی هم با توجه به تنوع آن می تواند گزینه خوبی برای  خودرو آینده ایران خودرو باشد .این موتور با توربوشارژ می تواند تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور که ابتدا بر پایه  گاز طراحی شده بود در مدل جدیدترش بر پایه بنزین هم طراحی شده است .

تولید انبوه موتور ملی ۱۷۰۰ سی سی اولین موتور از این خانواده با تاخیر آغاز شد .مشکل اصلی در تاخیر تولید این موتور که اولین موتور پایه گازسوز ایران است مشکل ساخت داخل قطعات این موتور با استانداردهای بالا و سختی ترخیص برخی قطعات از گمرک بود.

این موتور دارای آلودگی کم (استاندارد یورو چهار)و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفته‌ای است که در حالت بنزینی ۱۱۰ و در حالت گاز ۹۸ اسب‌بخار قدرت دارد و با گاز می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.حال آنکه خودروهای گازسوز فعلی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.

گشتاور این موتور در حدود ۱۵۱ نیوتن متر است.

این موتور پیشرفته دارای سیستم تغییر زمان بندی ورود هواست که سبب افزایش بازده موتور می شود. در حالت گاز کمترین آسیب نسبت به بقیه موتورهای داخلی به  این موتور  وارد می‌شود.

توربوشارژر

موتور دیگر از خانواده موتور ملی همراه با پرخوران موتور (توربوشارژ ) است که هوای اضافی به موتور تزریق می‌کند و به همین خاطر در هر دو حالت گاز و بنزین قدرت موتور ۱۵۵ اسب‌بخار است.

اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم که ایران به دلیل آنکه کشوری  در ارتفاع  است به طور متوسط ۱۳ درصد از توان اصلی موتور از دست می‌رود. توربوشارژ که هوای اضافی به درون موتور می‌دمد تا حدودی می‌تواند این مشکل را حل کند.

موتور۱۴۰۰ سی سی  از خانواده موتور ملی هم طراحی‌اش تمام شده و آزمایشات خود را طی کرده است . اما مشکل برای این موتور کم حجم و ارزان تعریف‌نشدن پروژه خودرویی است و اینکه قرار است بر روی چه خودرویی قرار گیرد. این موتور ۱۳۹۷ سی سی حجم دارد و ۹۵ اسب بخار  در حالت بنزینی و ۸۴ اسب بخار در حالت گاز سوز قدرت تولید می کند.  گشتاور آن هم در حالت بنزین ۱۲۵ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور و ۱۱۱ نیوتن متر در ۴۵۰۰  در حالت گاز   است . نسبت تراکم این موتور ۱۱ به یک  گزارش شده است  .

این سه موتور با مشارکت دانشگاه آخن آلمان طراحی شده‌اند.

 

موتور دیزلی جدید ایران خودرو

دیزل یکی از گزینه های مناسب در بی بنزینی است مخصوصا آنکه قیمت دیزل  بسیار ارزان تر از  بنزین است  در ایران تا کنون موتور دیزل برای خودروهای سواری تولید نشده است. البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است نخستین موتور برای این سوخت نیز با نام EFD طراحی شده است.

پس از طراحی موتور ملی با نام EF7 با مشارکت شرکتFEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی و موتور ۱۴۰۰ سی سی  از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور Ef7  طراحی شده است.

این موتور با نام EFD با مشاوره شرکت شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور AVL اتریش طراحی شده است. در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینیEF7کاهش یافته تا حجم آن به ۱۵۰۰ سی سی  برسد. این موتور حدود ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ یعنی با کاهش ۲۰۰سی‌سی حجم نسبت به موتور پایه(EF7)، قدرت این موتور ۱۰ اسب بخار افزایش و مصرف‌آن ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

گشتاور این موتور که نشان‌دهنده قدرت بالای آن است حدود ۱۰۰ نیوتن متر بیشتر از موتور ۱۷۰۰ سی سی بنزینی است(۲۵۰ نیوتن متر )؛ یعنی با ۲۰۰سی‌سی کمتر در حجم موتور، ۱۰۰نیوتن‌متر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.

خودرویی با این موتور بهترین گزینه

براساس اطلاعات روی کاغذ این موتور اگر روی خودرویی نصب شود، بهترین گزینه برای خرید خواهد بود چرا که با مصرف ۲۵درصد کمتر و گشتاور و قدرت بیشتری دارد.

برای این موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم که دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر این موتور دارای شمع گرمکن، توربوشارژ و اینتر کولر است .

این محصول مجهز به مجموعه باز‌خورانی دود (EGR)همراه با خنک کن بوده و مجموعه این قطعات پیشرفته و جدید، سبب شده تا تولید این موتور در ایران بسیار سخت باشد. با این روند بر‌آورد می‌شود برای تولید آن بیش از نیمی از قطعات باید وارد شوند .

پراید

پراید  دارای  ضعیف ترین موتور  در ایران  است قدرت موتور  پراید  از ۵۹ تا ۶۹ اسب بخار بنا به استفاده از قطعات مختلف در خط تولید متغییر است با اینکه این موتور با بار کم  بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین،تبدیل به محصولی کاملا تنبل می شود. با اینکه مصرف این موتور پایین است اما در مقابل توان محدودی که ارائه می دهد می توان گفت راندمان موتور چندان مناسب نیست.

هم اکنون موتور هایی با حجم ۱۳۰۰ سی سی حدود شش لیتر مصرف  و ۹۰ اسب بخار قدرت دارند در حالی که حداقل موتور پراید ۲۰ اسب بخار ضعیف تر است و مصرف آن هم بیش از یک لیتر بیشتر از موتورهای هم کلاس خود است. گشتاور این موتور هم ۱۰۳ نیوتن متر است.

تیبا

 تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم داده‌اند و با رساندن حجم این موتور به ۱۵۰۰‌سیی سی و افزایش ضریب تراکم موتور به عدد ۹ قدرت این موتور را به ۸۰ اسب بخار رسانده‌اند. براساس اعلام شرکت مگاموتور، سازنده قوای محرکه سایپا، این موتور هشت درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارد.

مگاموتور با کمک شرکت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده است  درباره گیربکس نیز یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا،گفته است: « نسبت دنده‌های گیربکس پراید براساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.» گفته می‌شود که مصرف سوخت این موتور  ۱۰ درصد کمتر از موتور  پراید است. این موتور یکی از ارزان ترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب می شود.

گشتاور این محصول از ۱۰۳ نیوتن متر به ۱۲۴ نیوتن متر ارتقا یافته است.

2 نظرات

  • Sorino ۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۲۰:۰۹

    خوب بود .تشکر از گردآورنده مطالب

  • محمد ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ ۰۸:۱۴

    این نشون میده که حتی برای طراحی موتور تیبا ما باید از آلمانی ها کمک بگیریم..

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند