بیت ران – در خودرو مجاری مجزایی برای آب و روغن وجود دارد. این دو مایع وظایف متفاوتی برعهده دارند.
آب وظیفه خنک کردن موتور و روغن وظیفه روانسازی، و نیز جلوگیری از اصطحکاک و برخورد فلز با فلز را عهده دار است. البته وظیفه جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن از وظایف اصلی واشر سر سیلندر است.
در شرایطی ممکن است مجاری آب و روغن ترک بردارد که در این صورت خودرو آب و روغن قاطی می کند.
در پی این اتفاق غلظت روغن کم می شود و روانسازی حرکت قطعهها به درستی انجام نمی شود.
ضمن آنکه تماس فلز با فلز بالا میرود و حرارت بین قطعات افزایش پیدا خواهد کرد.
اگر این عامل تشدید شود، قطعهها ذوب شده و به هم جوش میخورند.
در این شرایط در بدترین حالت، موتور خودرو گیرپاژ میکند. نحوه تشخیص آب و روغن قاطی کردن موتور، نگاه کردن به گیج یا همان میله شناسه روغن است که روغن را شیری رنگ نشان میدهد.
بیشتر بخوانید: